Mina hästar får ingen mat *ledsen o arg*

skogsridmulle

Trådstartare
Har hyrt ut mina hästar, allt går bra säger de. Men eftersom jag saknar dem vill jag ju se dem, och möts av en bedrövlig syn, Sår i ansiktet, inget grovfoder och hästarna orkade knappt resa sig.:(

Det var igår, åkte ut idag igen när personalen var kvar.
-Åh de är så sociala! Kommer springande på morgonen!
Tacka fan för det, det finns ju ingen mat i hagen o hö som de skulle fixa har de tydligen inte fixat heller:mad:
Nu kan jag inte sova. :(Vill bara åka och hämta hem dem men det är väl ngn typ av kontraktsbrott och egenmäktigt förfarande. Och jag kan inte så enkelt svischa förbi med hö heller.
Och lusernhack priserna slår ju i taket så jag undrar om jag kan köra dit ett gäng lusernpelletssäckar så att de överlever? Ska hämta hem dem 4 juli vilket är om 10 dagar.

Sv: Mina hästar får ingen mat *ledsen o arg*

ANmäl till djurskyddet pronto! Stödmatningsmässigt så om de fått så lite mat så inget kraftfoder nu, utan hö.

Men se till att djurskyddet blir informerade, så de får ögonen på sig. Vem vet annars hur det blir med nästa omgång hästar de hyr?

Sen skulle JAG hämta hästarna imorgon dag, tror knappast du åker dit för kontraktsbrott/egenmäktigt förfarande med tanke på hur kort tid det är kvar, och omständigheterna.

Men hallå, du har väl kontrakt skrivet ? Bör väl finnas nåt om misskötsel/vanvård etc som gör man kan upphäva kontraket, dvs om hyraren missköter sina åtaganden. Annars håller jag med Alexandra i det hon skrivit. Hämta hem hästarna.

Ja jag skrev ihop ett kontrakt där det står att de ska ombesörja grovfoder. Fick ett sms nu att de fixar hö idag, men den kaninmängden som låg i hagen igår tyder på att de har noll koll på vad de håller på med! :crazy::mad::cry: Om de sagt det hade jag gett dem MYCKET tydligare instruktioner. Vet inte om jag ska anmäla nu, kanske ska göra det anonymt? För mig verkade det vara en bra deal, ledigt och lite betalt - nu är det istället oro och massa resor ut dit. Tyvärr har jag ingen egen transport. :(

Ja jag skrev ihop ett kontrakt där det står att de ska ombesörja grovfoder. Fick ett sms nu att de fixar hö idag, men den kaninmängden som låg i hagen igår tyder på att de har noll koll på vad de håller på med! :crazy::mad::cry: Om de sagt det hade jag gett dem MYCKET tydligare instruktioner. Vet inte om jag ska anmäla nu, kanske ska göra det anonymt? För mig verkade det vara en bra deal, ledigt och lite betalt - nu är det istället oro och massa resor ut dit. Tyvärr har jag ingen egen transport. :(
Nej, anmäla tycker jag faktiskt inte att du ska göra i nuläget. Du ska hämta hem hästarna om 10 dagar säjer du. Ge under tiden strikta regler om hur mycket hö dina hästar ska ha fram tills du hämtar dem. Om du sedan är skeptisk till deras övriga djurhållning så kan du diskutera det med djurskyddsinspektören efter hemtagningen av hästarna, så att inspektören kan notera det och hålla ögonen öppna i fortsättningen. Eventuella skadeståndskrav mm från de som hyr hästarna får du ta civilrättsligt i så fall, inte mycket någon inspektör kan göra något åt. Bilder före och efter uthyrningen av hästarna kan vara bra att ha om hästarna tydligt har magrat under den tid de varit uthyrda. Det kan vara bra att ha i ett senare skede.

Nu har jag även pratat med tjejen på plats, de ska ta hem hö idag sa hon. Hur mycket? undrade jag.
-Tre balar, svarade hon.
-Tre rundbalar? undrade jag då.
-Nej, tre småbalar.
-Vet ni hur mycket hö en häst ska ha?
-Nej, inte exakt.
-6-7 kilo per häst och dag(det är c-ponny)
-Hur mycket är det i kvantitet?
....osv

Tyckte det var bra att hon erkände att hon inte kunde något, bra att jag kontrollerat och inte bara nöjt mig med att de fixar hö...men dåligt dåligt dåligt att de inte sa från början att de inte kan något om hästar och foder.
Jag sa iallafall att jag inte kommer acceptera att de bantas, specielt klarar inte Kristall det och om det fortsätter såhär tar jag hem dem. Hon sa att de skulle fixa mer hö redan idag och jag sa att ikväll när jag kommer vill jag se stora givor i hagen. *suck* Och tänk om jag nöjt mig med att hon sa att allt gick så bra?:(

"Tillit är bra, kontroll är bättre" som den gode Stalin sa.

Har de inte ens baskunskaperna i hästens utfodring? Ta genast hem hästarna, det är ditt ansvar som hästägare att se till att dina hästar har det bra.

"Tillit är bra, kontroll är bättre" som den gode Stalin sa.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!;)

Jag skulle be någon hjälpa mig med att hämta hästarna. Eller först berätta för dem som lånar hästarna att "jag hämtar hem hästarna på studs om de inte får så här mycket hö per dag."

Okunskap är inget brott, men man skaffar sig inte djur om man inte kan ett dyft om dem!

Har de inte skött hästarna så är det bara att åka och hämta i princip.

Dock måste du ge dem en skriftlig uppsägning och orsak till varför när du hämtar dem. Ta även med ett vittne.

Om hästarna lider så är det väl inget att fundera över:confused:

En häst som inte "orkar" resa sig är i för dåligt skick för att vänta med.

Tänk på att du själv kan åka på det om du anmäler eftersom du äger dem och har det slutliga ansvaret även om det är så att du lämnat ut dem på foder

Huuu:eek:

Fota hästarna!

Hur är höt som dem ger? Får de rent vatten o mineraler?

jag skulle få magsår. Nej. jag skulle ta hem dem omgående.

vilka referenser gav dem?

Svarar alla i ett inlägg.

ginnies: det är inge gräs att tala om, kanske 0.5 mm långt...

arabia: nej tydligen inte men nu har jag gett dem order om stora givor hö och idag har de fått det i ett antal högar, såpass mycket att de på kvällen inte stod och enbart häckade vid höet vilket jag tror innebär att de fått ordentlig lunchgiva också.:)

bambilino: jag sa ungefär så imorse och det verkar gudskelov ha gett effekt, tillsammans med att jag förklarade hur mycket hästarna faktiskt äter.:angel:

olgaklara: idag har de helt klart varit på bena så jag vet inte varför det var så i förrgår. Hur som helst så rör de på sig nu.:)

axel: ja hade jag haft möjlighet igår hade jag tagit hem dem, tveklöst. Nu verkar det vara så att de kammat till sig, ska dit imorgon igen och kontrollera att det håller i sig...
Blev tillfrågad av en tjej jag känner som kan hästar, hon arbetar inte där men jag trodde att det innebar att hon visste att de tjejerna kunde hästar. För mig var hon en indirekt referens.

För tillfället känns hela saken bättre än inatt och jag känner mig inte ledsen och arg och förtvivlad längre. Känner att jag vill tacka Buke på flera sätt, dels för att jag läst om andra som fått höra att "allt är bra" och så är det inte det - det var väl en anledning till att jag styrde om andra saker till ett hästbesök istället. Sen har era inlägg hjälpt mig att sätta ner foten, och det är ju bra:)

Tack!:bow:

det är ävl ändå du som äger hästarna, och det stod väl inte i kontraktet att de skulle missköta dina hästar :grin: Då är det ju dom som bryter ot kontraktet, HÄMTA DOM!!

Om de som hyrt hästarna inte ens har de mest grundläggande kunskaperna om hur mycket grovfoder en häst behöver , kan du då räkna med att de har tillräckliga kunskaper vad gäller den övriga hästhållningen, hanteringen, ridningen och säkerheten för hästarna?

Jag skulle tveklöst plockat hem hästarna, utan dröjsmål, och tänkt att jag lärt mig en nyttig läxa! Det finns helt enkelt för mycket som kan gå galet hos så pass okunniga personer inom denna 10 dagars period.

Ja vad ska jag säga, ni hade rätt.
Borde plockat hem dem, nu betalar de inte ens.

Så slutsatsen är följande:
Att en kompis med hästkunskaper som arbetar i en större svensk organisation med djurprofil ber om att kollegor ska få hyra dina hästar är ingen garanti för att
-hästarna tas väl om hand eller
-att du får betalt enligt överenskommelse.

Imorgon kommer jag ringa Kronofogdemyndigheten och be om handräckningspapper. Nästa sommar när de drar igång verksamheten kommer jag ringa Djurskyddsmyndigheten.
Och jag kommer ALDRIG mer hyra ut hästarna till ngn, överhuvud-jävla-taget!
Bara så ni vet.

Du menar alltså att det är folk som bedriver någon form av verksamhet med hästar, som inte ens har baskunskap i hur mycket grovfoder en häst behöver?

*Via- som är på väg ut för att fylla på med grovfoder i hagarna.*

Jag hade hämtat hem hästarna PRONTO! Jag skulle aldrig kunna se mina hästar må dåligt, och då skiter jag fullständigt i kontraktbrott och annat som inte betyder någonting om mina hästar inte mår bra.

Säger som de andra - ni har väl skrivit i kontraktet någonting om vad som händer ifall hästarna inte sköts?

Hur kommer det sig att du hyrde ut åt sådana som inte har en aning om vad de håller på med? Var det bråttom med att få ut hästarna, eller blev du lurad?

Förstår att du har det jättejobbigt! Synd att det ska få bli så här. Ju mer man läser desto mer ovillig blir man att någonsin ens fundera över att sätta ut sina hästar till någon annan.

Hoppas det löser sig för dig, lycka till!

Ja, men det framgick inte. Det var när jag uttryckligen frågade den som var ansvarig om den visste hur mycket en häst äter som det kom fram att hon "inte visste exakt".

Hade jag vetat att de inte visste vad de höll på med hade jag f-n inte hyrt ut dem dit. Som sagt kan man tydligen inte räkna med att folk kan ngt för att de bedriver verksamhet med välkänt namn, man kan ju tex tro att Ericsson kan göra telefoner och IKEA kan göra möbler... om du förstår liknelsen.

Hur lurad jag blev återstår att se, även om de betalar känner jag mig ändå lurad eftersom de inte fixade foder direkt, tjafsar om betalning och det som skulle vara lite skön ledighet istället blev sömnlösa nätter och långa besöksresor.:(

Ja, ni kan säga 30 ggr till att jag borde tagit hem dem direkt, nu gjorde jag inte det och det går inte att ändra på.

Men till er andra, se till att ha riktigt bra kontrakt även när folk ni känner är inblandade och även när det är "seriösa" varumärken inblandade - för det hjälper inte ett skit kan jag meddela.

Nu är jag iaf jätteglad att de är hemma! :love:

Vad skönt att du fått hem dem! Tråkigt att det blev en massa strul. Nej, jag förstår att det inte går att ändra på, men allt löste ju sig. Det är svårt att säga exakt vad man gjort i en viss situation, det är väl först när man är där själv som man vet vad man gjort. Lättare sagt än gjort, om du förstår.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 427
Senast: exotic
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 042
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka