Mina hästar bråkar, vad ska jag göra?

N

naijna

Jag har fått hem en häst på foder, en valack som aldrig tidigare bråkat och alltid varit ranglåg han är 6 år. Mina två ston är 18 respektive 23 och ranglåga de med men det är ena stoet som alltid varit boss i hagen.

Valacken har varit hos oss i ca 1 mån och har nu börjat bråka en massa med det ledande stoet, de kan stå och sparka på varandra riktigt illa han följer även efter henne om hon viker undan och biter henne i baken.

Nu går de såklart inte tillsammans men har börjat sparka mot varandra i boxarna (de står bredvid varandra) eftersom jag bara har 3 boxar och nordsvensken behöver den stora kan jag inte flytta dem.

Kan man få bort det här eller ska foderhästen få åka tillbaka?

Sv: Mina hästar bråkar, vad ska jag göra?

Detta var inte lätt. Du har delat på dom i hagen?
Det verkar som om bägge slåss om ledarskapet.
Det är ju risk att någon blir sparkad, så jag hade nog skickat tillbaks
foderhästen.
Ledsamt när det ska bli så här.

Min dotter hade en häst på inridning här förra sommaren och
den hästen och min gick inte ihop. Dom pucklade på varandra
så vi fick dela på dom.
Nu hade vi sådan tur att det var 4 hästar så vi kunde dela upp dom 2 och 2.
Men detta var ju på sommaren när dom gick ute hela tiden.

Sv: Mina hästar bråkar, vad ska jag göra?

vill bara säga att förr eller senare brukar det lägga sig om dom får slåss färdigt. jag har gjort så några gånger när jag har haft liknande problem att jag tar bort den tredje hästen och låter de två som slåss gå ensamma med varandra, då är det bara deras rangordning som gäller och det finns mindre att bråka om. då brukar det sluta ganska fort, men hagen måste vara stor nog så de kan gå ifrån varandra.. Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 030
Senast: Whoever
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka