Mina händer måste upp, eller huggas av.

Turnar0und

Trådstartare
Igår red jag ett helt underbart ridpass, ett av det bästa någonsin på medryttarhästen. Min morfar var lägligt nog där och fotade, och jag trodde verkligen att korten skulle vara perfekta eftersom passet gått så bra.

För att gå rakt på sak- vad f*n gör jag med mina händer? Dom är nere vid knäna på dom flesta korten, antagligen för att tyglarna är alldeles för långa. Cykelstyre oxå. :crazy:

Kan inte nu komma med lite ideer hur jag ska sluta upp med detta, och kanske en kommentar som "du förstör hästen" så att jag inte har något vidare val om att höja händerna?

Jag har vetat om det här tidigare, men itne att dom var så låga, hela tiden. Så jag tänker alltså på det, "hela tiden", men det räcker tydligen inte.:crazy:

Sv: Mina händer måste upp, eller huggas av.

tejpa ihop dem. Då kan du förstås inte ta emot dig om du ramlar av, men ingen cykelstyre iaf.
Ha någon som tittar på och som hojtar till varje gång du lägger ner dem.
Jag hade samma problem förut, men jag minns inte hur jag slutade =O

Korta tyglarna ? :eek: vad gör du med händerna nere vid knäna :p måste ju se lite roligt ut! :D

Korta tyglarna och fatta tyglarna med ögla, tills du vant dig, så glider du inte ut igen på tygeln.

dvs vanlig tygelfattning - sen greppar du med höger hand vänster tygel, och vänster hand höger tygel, så du får en brygga över (du får alltså dubbel tygel i bägge händer). då glider du inte utan sitter kvar med längden "låst". du kan fortfarande ge eftergift, uppmuntrar dig dessutom att aktivera eftergiften via axel och armbåge - som man ska, inte genom meck med själva handen.

ang faktumet att du sitter med händerna så lågt:
det låter som du fokuserar på att hästen ska ha ned huvudet, istället för att jobba bakifrån och fram. tänk på det och se vad som händer, rider du bakifrån och fram kommer hela hästen upp, och dina händer som följd - om du har normal längd på tygeln vill säga.

Hej,
tycker mackans tips är jättebra! Mitt tips är att när du rider på bana paddock/ridhus bestäm 4 alt 2 punkter längs banan och kolla händerna varje gång du kommer förbi där. (i skogen varje gång du byter tempo t.ex.)

Om du liknar mig kommer du först glömma kolla, sedan komma ihåg då och då för att tillsist (ja det kan ju ta ett tag :angel: ) Upptäcka att händerna faktiskt är där dom ska:bump: :banana: (åtminstone ibland:crazy: ) . Men det blir sakta bättre

Oops

kan man få se bilderna för att lättare avgöra vad du ska göra för att förbättra din ridning?

Svarar lite till alla..

Ja, jag fokuserar nog ganska mycket på huvudet, men det är för att han krullar ihop sej och jag vill märka när han gör det. Har svårt å känna det på något annat sätt.

Jag har någon som "skriker" på mej, men efter max fem sekunder är dom där igen. Jag vet faktiskt inte varför jag inte får höra det igen då, efter dom fem sekundrarna. Det kanske vore något att prova?

Tejp- fy vad läbbigt! Tänk om jag ramlar av.. Jag får väll strunta i att ramla av den gången.. :D

Och jag rider med tyglarna nere vid knäna bara för att jag har alldeles för långa tyglar, men dom glider ur min hand! Jag rider just nu på gummityglar, och det tycker jag fungerar bättre,dock inte bra ändå.

Och jag vet inte om jag vågar lägga ut bilder på mej själv, jag skäms verkligen över dom.
Men okej. Jag har ärligt talat inte tagit en av dom värsta, men mitt självförtroende är inte på topp så jag skulle inte klara av att bli alltför sågad...

http://i17.photobucket.com/albums/b52/Turnar0und/P5020156.jpg
:crazy:

Jag fick ett roligt tips från min ridlärare, att varje gång du kommer på dig med att hålla händerna ner så måste du lägga en viss summa pengar i en burk, och dom får du inte använda förren du slutat ta ner händerna...
funkade på mig!

Min förra tränare "tvingade" mig att rida med att spö under tummarna. Ta tyglarna som vanligt och lägg ett spö vågrätt som du "klämmer " fast under tummarna. För mig tog det inte många ridturer förren min ovana var borta, dessutom fick jag en lugn o fin hand, eftersom jag även hade en tendens att joxa för mycket med handen.

Jag upptäckte samma sak när min kompis videofilmade mig när jag hoppade. Visst hade jag hört tränaren tjata om att föra fram handen, men jag fattde inte varför hon inte gav sig, när jag nu gjorde det. På filmen såg jag en figur misstänkt lik mig som satt och hoppade med handen kvar i magen....

Nu när jag fritidsrider i skogen och lite på dressyrbanan har jag en westernsadel pga att min häst är så bred så jag inte hittat en bred engelsk sadel han kan ha under 14000:- Då kan man inte ha låg hand om man använder vanliga engelska tyglar och tvåhandsfattning. För då kan man inte göra en förhållning om nöden kräver, för hornet på sadeln stoppar tygeltaget:) Mkt praktiskt!!

Turnar0und skrev:
Svarar lite till alla..

Ja, jag fokuserar nog ganska mycket på huvudet, men det är för att han krullar ihop sej och jag vill märka när han gör det. Har svårt å känna det på något annat sätt.

Men han krullar ju ihop sig för att du tänker framifrån. dvs du tänker i fel ände, och fokuserar på fel ände.

skit i huvudet utan rid bakifrån. då kommer huvudet på plats där det ska vara, när ryggen höjs och bakbenen aktiveras. sitt, rid med bäckenet, låt händerna och deras faster vara, och likaså din blick och mentala fokus på huvudet och vart han har det.

du känner GARANTERAT när han krullar ihop sig ändå,det lovar jag. jobbar du bakifrån och fram och lär dig känna hur det känns när hästen JOBBAR med bak under dig, så nog märker du sen omedelbart skillnaden, när du tappar bakdels drivet.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 886
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 159
Senast: Malacki
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama