Min vardagshjälte!

Rox

Trådstartare
Måste få berätta om hur duktig min 8-åriga halvblodsvalack var igår! En riktig gentleman! :D

Jag har en hästfamilj som går ihop (det är mamma sto, en syster på 3 år, storebror 8 år, och årets föl en hingst på 4 månader) hagen de går ihop i är formad som ett långt U med en bred å i mitten.... De betar på en bred lååång remsa på var sida om ån, det är en liten stig som de går över på. Igår kväll lyckades fölungen bli kvar på ena sidan av ån när de andra tre hade tagit sig runt.... (han gick väl och filosoferade för sig själv och var inte uppmärksam på de andra ;)
När fölungen upptäckte detta blev han såklart jätteledsen och sprang och gnäggade ljust fram och tillbaka hela tiden, han såg ju resten av sin familj på andra sidan av ån.

Då spänner min (ganska hingstiga) valack upp sig och gnäggar världens gnägg, svansen rakt upp och så rusar han hela vägen längs med ån och över på den sidan som fölet är, där stannar han och gnäggar igen (fölet fortsätter springa fram och tillbaks längre upp) min valack gnäggar igen och springer närmre fölet, blåser upp sig och stannar, då kommer fölet till honom i full fart och min valack vänder och springer tillbaks till stona (mor och syster) som står kvar på samma ställe och gnäggar. Sedan blev det en lycklig återförening! Det var så roligt att se hur min ganska barnsliga lite småhingstiga valack tog det här ansvaret för sin flocks alla medlemmar! :love: Han såg till att de var samlade. Jag var såklart själv på väg över med mamman för att hjälpa fölet, men jag hann inte med då storebrosan fixade det själv!

Han fick mycket extra äpplen och morötter för sin insats! :rofl:

Sv: Min vardagshjälte!

Ja. såå gulligt! :love:

Här är en bild på hjälten...

20080608_37.jpg

Och det ouppmärksamma fölet...

Calypso.jpg

Det är inte lätt att vara liten ibland :p Stackars plutt!!
Snäll grabb du har som hjälper den lilla!! :love:

Tack! Ja, det roligaste var att se vilket ansvar han (valacken) tog för "sin flock" (för egentligen är det ju mamma som bestämmer bland dom!) :D, valacken brukar bara spela en biroll i gruppen, han går alltid sist in från hagen, och gör inte så mycket väsen av sig... Men när jag tar ut fölungen ur boxen i stallet för att pyssla med honom på gången, så blir det ett jäkla liv på honom i sin box, han slår med framhovarna i väggen och väsnas som bara den... Han tycker inte om när fölungen försvinner ur hans synfält...
Det var så roligt att se hans reaktion igår, så jag kände att jag måste få berätta!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har tre hästar hemma på min gård varav alla är mina. En av hästarna är, och har så länge jag haft henne, alltid varit extremt...
Svar
16
· Visningar
2 436
M
Ridning Jag har nyss köpt min första häst och han var enligt ägaren otittig och kunde ridas ut på själv utan problem osv. Han var lugn och så...
2
Svar
28
· Visningar
6 067
Senast: IseeU
·
R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 787
Senast: RoyalRocket
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka