Min valp på 7 1/2 månad kan inte vara ensam

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare UlleGull
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 069
U

UlleGull

Vet inte vad jagska ta mig till:( har en blandras kille här hemma som inte kan vara ensam hemma. Tydligen så ylar och skäller han så grannarna har kontaktat värden 1 gång redan.
Plus att när man kommer hem är han så stressad så han bara flämtar.
Då har han oftast även kissat och bajsat på sig och även röjt och rivit i lägenheten.
Så här var han inte då han var yngre utan problemet har förvärrats. Tyvärr fick vi även avliva hans hundkompis för 3 veckor sedan och efter de har de ju blivit ännu värre.

Så jag vet inte vad jag ska göra. Då jag dessutom ligger i skilsmässa nu är de ju jag somhar hela ansvaret för honom. OCh jag kan ju tyvärr inte ALLTID vara hemma.

Överväger att sälja honom till någon som har möjligheten att ta med honomtill arbete osv men samtidigt är de en smärtsam tanke:(

Sv: Min valp på 7 1/2 månad kan inte vara ensam

Låter som en kombination av dålig ensamhetsträning plus att hunden har fått stora omställningar i sin vardag.
Självklart känner den av skiljsmässan plus att kompisen försvunnit.

Hunden verkar inte må bra och du verkar inte må bra av det heller. Skitsvårt, men om du inte ser någon förändring inom en snar framtid så skulle jag nog fundera på nytt hem.

Å andra sidan så skulle ju det innebära ytterligare förändringar för hunden.... äsch vad svårt...

Vi har ensamtränat honomända sedan han var liten men jag är dock väldigt mycket hemma så vissa dagar har han ju inte lämnats alls.
Och han är OTROLIGT sälskaplig av sig.
Lämnar honom ALDRIG mer en max 2 timmar då han varit ensam men nu vågar jag ju inte ens de.

Verkar dessutom vara värre på kvällarna så jag tror även han är mörkrädd. Blir väldigt stirrig kvällstid då vi är ute dessutom. Morrar och ryggar då han ser något rör sig och han inte är säker på vad de är för något.

Låter som om din hund har hamnat i "spökåldern" då de kan se saker som inte finns och det är skrämmande. Skaffa en till hund som är vuxen? Dagmatte som han kan vara hos då du inte kan vara hemma eller dagisplats? Svårt när de börjar störa grannar. Jobbigt både för dig och hunden.

När du skriver att han "röjt och rivit i lägenheten", har han då tillgång till hela lägenheten? om så är fallet så testa att begränsa området lite så han inte kan vandra/springa runt och stressa upp sig. I ditt fall låter det kanske som om du eventuellt måste ensamhetsträna honom på nytt, har han haft sällskap av en annan hund så har han ju på ett sätt inte varit ensam eftersom han har haft sällskap av den andre hunden. När du ensamhetstränar honom så försök göra någonting till en trygg plats t.ex en bur eller en bädd. Led honom alltid dit när du lämnar hemmet så han inte står och "trampar i hallen" med dig och blir lämnad alldeles innanför ytterdörren. Reser han sig upp och går med dig till hallen eller kommer dit när du tar i dörrhandtaget så led honom tillbaka igen. Stå sedan utanför och lyssna, lever han om så gå in när han är tyst och led honom tillbaka till platsen, inga hälsningsfraser utan var helst bara tyst så han inte får positiv uppmärksamhet. Det kan ta ett tag men förr eller senare så brukar hunden se sin bädd, bur eller annat som en trygg plats i hemmet när matte/husse inte är hemma och bara ligga där undertiden.

Om han aldrig lämnas mer än två timmar så kan du skaffa en hundvakt NU och sedan ta itu med ensamhetsträningen igen. Vissa hundar behöver mer tid på sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem. Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har... 2
Svar
24
· Visningar
14 537
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 214
Senast: paradiset
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 536
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min brors hund har separationsångest! Han har en liten dvärgspets hanne som varenda gång han lämnar hunden så skäller han non stop. Så...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: frazze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka