Min valp 9 veckor o hennes matvanor????

D

Dextrosol

HJÄLP!!! Jag är orolig då min valp av dvärgras endast vill äta mald nötfärs. Är inte alls intresserad av torrfodert, kanske ett par kulor slinker med ner. Kan hon leva på detta utan att få näringsbrist?? Jag fortsatte med samma torrfoder som uppfödaren, men icke..... Vad skall jag göra?? Vågar inte "svälta" ut henne genom att ta bort färsen, då hon är så liten. Vad gör man??? Någon som varit med om samma???

Sv: Min valp 9 veckor o hennes matvanor????

Min valp åt väldigt dåligt när hon var så liten. Men hon fick ingenting annat än torrfoder, ingen nötfärs, ingenting annan. Och hon åt inte speciellt mycket. Men här på Hund fick jag rådet att inte vara så stirrig och överbeskyddande, det var visst inte så ovanligt att valpar åt lite i början.

Klart att hon inte har samma känsla för mat hemma som hos uppfödaren. Du kanske inte har andra hundar och då finns det naturligtvis ingen konkurans kring maten.

Ge henne torrfodret och inget annat. En frisk hund äter när den blir allt för hungrig. Ställ ner skålen, varsågod, gå därifrån. Har hon inte rört maten på 10 minuter tar du bort den och ger henne inget förens nästa mål.

Nej, friska hundvalpar äter inte alls till slut nödvändigtvis! Har varit med om precis samma sak och det spelade ingen roll hur länge vi väntade. Hur mager tycker man att valpen skall få bli innan man sätter in en åtgärd? Gå till veterinären och sätta dropp eller? I vårt fall blev det till slut så att när ingen mat kom ner i magen så blev så mycket magsyra kvar där så han kräktes upp magsyran hela tiden och blev naturligtvis ännu mer ovillig att äta. Då blir man tvungen att medicinera till slut för att få ett slut på rundgången och faktiskt ge upp sina krav på att valpen promt skall äta det torrfoder man ställer fram. Jag säger att ändamålet helgar medlen. Ge hunden det den vill ha! Varför skall det vara så förbjudet? Vi körde med kattmat iblandat med hundfodret och det var det enda som funkade. So what? Det hela löste sig naturligtvis med tiden då valpen blev mer trygg i sitt nya hem och med oss. Det är ju inte precis så att vi har varit tvungna att fortsätta med kattmat hela livet för att han blivit bortskämd. Snart nog slukade han allt som fanns och mådde som en prins!

helt rätt! :bump: :banana:
hur kul hade det varit att alltid äta samma mat, om det så hade varit oxfile hade väl även de flesta personer tröttnat???? :confused:

det ska klart inte bli en vana att alltid få som man vill, men vår rottis åt tex bara salami när hon var 10-12 veckor , trots att hundmatsförsäljare lovade att hon skulle äta just deras mat...det är en riktig hund som ska äta riktig mat sa de...hon provsmakade deras mat nr hon matades ur handen, sedan sket hon i det...visst hade hon nog klarat sig utan mat några dagar, men efter 3-4 dagar gav vi upp och blandade i salami, och genast var det ok att äta torrfoder i mindre mängder....

Antar att ni själva är rätt kräsna på vad ni äter??? :devil:

prova att vänta och se om den inte börjar äta till slut. kanske kan du blöta upp maten och blanda med lite yoghurt eller filmjölk till en början. ge inte salami eller andra onyttigheter, sånt mår inte små valpmagar bra av. men magrar den av alldeles eller blir dålig ska du naturligtvis inte svälta den mer utan försöka hitta ett annat foder (dock avsett för hundar. de har ett annat näringsbehov än vi människor) som valpen vill äta.

Aldrig hört talas om att en frisk hund inte äter efter att den testat att matvägra några dagar? :crazy:

Jag tror att en frisk hund som känner sig trygg till slut äter, men för en 9-veckorsvalp som nyss är hemkommen till en ny familj, separerad från tiken och alla kullsyskon kan det bli en alldeles för stor stress. Jag skulle t.o.m. jämföra det med en tid av depression hos valpen. Den tappar i vikt ganska snabbt och kan bli väldigt nedsatt både fysiskt och psykiskt och jag tycker att man den första tiden då måste hjälpa den på traven. Min vuxna hund som jag vet äter vanlig hundmat normalt sett, skulle jag mycket väl kunna svälta tills han äter (om han nu skulle matvägra, men ändå vara frisk).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 470
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 322
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat