min unghäst vägrar att hoppa

jenny82

Trådstartare
Min arabkille på 4 år vägrar att hoppa. Första gången jag hoppade med honom gick sådär, han vägrade hoppa själv, men hoppade en häst strax innan honom så hoppade han oxå. Sen andra gången vi skulle hoppa så funka inget, han tvärnitar framför hindret, ändå är hindret bara 50 cm högt. Han går inte ens över bommarna. Nån som har bra tips på hur jag kan få honom att hoppa?? Ärligt talat så verkar han vara rädd för bommarna lr nåt :bump:
Visst måste han vänja sig vid bommarna men han har ju faktiskt hoppat innan o det var inget som skrämde honom då :o
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Back to basics.

Vänj in honom med bommar på marken igen, i longerlina, och löshoppa på låga hinder. Kan vara så att hästen tappat självförtroendet och inte vet vad han ska göra av fossingarna längre. När han tar sig an hindrena på egen hand är det dags att sitta upp igen och hoppa smått.
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

prova att löhoppa honom med hjälp av tränare för att se hur han tänker.
Drt kan även va så att han helt enkelt inte tycker det är roligt att hoppa o då är det bättre att låta bli.
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

jenny82 skrev:
Min arabkille på 4 år vägrar att hoppa. Första gången jag hoppade med honom gick sådär, han vägrade hoppa själv, men hoppade en häst strax innan honom så hoppade han oxå. Sen andra gången vi skulle hoppa så funka inget, han tvärnitar framför hindret, ändå är hindret bara 50 cm högt. Han går inte ens över bommarna. Nån som har bra tips på hur jag kan få honom att hoppa?? Ärligt talat så verkar han vara rädd för bommarna lr nåt :bump:
Visst måste han vänja sig vid bommarna men han har ju faktiskt hoppat innan o det var inget som skrämde honom då :o

Hejsan!

Mitt råd blir att: Löshoppa. Och gör detta fram tills du ser att hästen förstår och tycker att det är kul att hoppa. När han gillar att hoppa utan ryttare så blir det sedan mycket enklare att börja med ryttare. Börja då med cavalettibommar på marken, för att sedan lägga upp cavalettin på ett par centimeter.

Min egen 4 åring fattade inget alls när jag först presenterade bommar för honom då han var runt 2 år. Nu efter att han har blivit löshoppat (under 2 år) så kan vi ta ett skutt tillsammans. Inga höjder men han tycker det är jättekul. Så nu har jag en bra bas att bygga vidare på.

Lycka till!
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Håller med dom ovan: Löshoppa!
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

japp.. löshoppa med hjälp av en kompetent person..

+ gå över färg-glada bommar om du har möjlighet, plastmattor, bäckar.. ja lite vad som helst.. ( som han ej kan skada sig på)

50 cm kan vara lågt för dig men inte för honom + att han kan ha blivit störd i skuttet & nu känner han sig osäker..

& förstod jag det rätt?- började ni hoppa på ett hinder på 50 cm första gången på en fyra-åring uppsuttet.. aldrig gått över bommar eller börjat med "mini kryss"???
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Lägg några cavalettibommar framför, och skritta över dem. Sen när du har gjort det några gånger kan du testa att trava över.
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Back to basics.

Vänj in honom med bommar på marken igen, i longerlina, och löshoppa på låga hinder. Kan vara så att hästen tappat självförtroendet och inte vet vad han ska göra av fossingarna längre. När han tar sig an hindrena på egen hand är det dags att sitta upp igen och hoppa smått..


:pkunde inte sagt det bättre själv, börja om från början å märker du att han inte vill så kanske det helt enkelt inte e nån hopp häst eller kolla rygg mm..lycka till..:p
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Hur är han att rida över bommar på marken?

Öva med att skritta - trava - galoppera över bommar på marken.
Ställ sen upp hinderstöd brevid... lyft upp bommen nån dm... höj lite till osv...
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

OJ.

om hästen har hoppat EN gång innan, så betyder det inte att den inte kan vara osäker 2:a gången? förväntar du dig verkligen att den ska hoppa precis som en rutinerad häst andra gången?

du måste bygga självförtroende, vana och framför allt framåt bjudning på hästen.

du har fått utmärkta råd redan i tråden. löshoppning till att börja med, bommar på marken, samt om du ska hoppa uppsuttet så gör det med draghjälp annan häst framför som du vet hoppar, och gärna ute i skog och mark över natur hinder, vilket gör att bjudningen kommer mer naturligt och hästen lär sig vad det handlar om.

Lycka till och ta det varligt med din unghäst!

Mvh/Helena
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Om hästen inte vill hoppa 50 cm sänk till 30 ! Sedan gör som mackan säger. Ta draghjälp av annan häst- hoppa hinder på väg hem efter andra hästar. Det viktigaste är att de inte stannar iallafall om du vill hoppa ifortsättningen med hästen...
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Min arabkille på 4 år vägrar att hoppa. Första gången jag hoppade med honom gick sådär, han vägrade hoppa själv, men hoppade en häst strax innan honom så hoppade han oxå. Sen andra gången vi skulle hoppa så funka inget, han tvärnitar framför hindret, ändå är hindret bara 50 cm högt. Han går inte ens över bommarna. Nån som har bra tips på hur jag kan få honom att hoppa?? Ärligt talat så verkar han vara rädd för bommarna lr nåt :bump:
Visst måste han vänja sig vid bommarna men han har ju faktiskt hoppat innan o det var inget som skrämde honom då :o

50 cm är ett högt hinder för en nybörjare. Sänk höjden, så att hästen ändå kan gå över hindret om det blir stopp. Löshoppning är bra för hästar när de är nya på hoppning. Då får de träna utan en störande ryttare. För vilken ryttare är inte störande om det är tvärnittningar och skutt rakt upp över hinder?

Hälsning Maja
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Du har fått så många goda råd alla redan, och mitt råd är väl nästan det samma.
Jag håller på att "hoppa in" min D-ponny, jag har löshoppat mycket, bara för att han själv skall kunna hitta balansen och lära sig taxera rätt innan hindren, han tycker det är jätteskoj, springer numera varvet runt och hoppar igen av sig själv. ;)

Sedan har jag inte haft så stora krav på höjder, har hoppat småhinder på 20-30 cm nu i börja inte ens det ibland, har en stig med hinder i skogen där vi brukar hoppa ibland, inte alls höga hinder, men lagom för att hästen och jag skall känna oss säkra.
Tror att det handlar mycket om det, för slappnar jag av och tycker det är roligt att hoppa, då blir resultatet betydligt bättre.
Lycka till med din häst.
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Den här tråden är ju jättegammal, hur har det gått?
 
Sv: min unghäst vägrar att hoppa

Den här tråden är ju jättegammal, hur har det gått?

Hehe, ja det var ett tag sen.
Jo började med att löshoppa honom efter det vart det mycket bättre.
Nu rider vi för instruktör i hoppning ca var tredje vecka. Hoppat 1 meter med honom. Han avänder sin rygg mycket bra.
Så det går framåt iaf.

Tack för alla tips föresten.:banana:
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 390
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp