Min unghäst har blivit så bråkig...

F

frost

Jag har en valack på fyra år som jag köpte nu i oktober. Han är endast grundriden och vädret har inte varit bra, ridplan en enda gegga, och till på köpet råkade jag ut för en olyckshändelse och hade ridförbud i fjorton dar. Så vi har inte fått någon bra start på vårat samarbete. :crazy:

Nu i dagarna har jag märkt att han varit rätt jobbig, rastlös och nafsat ett par gånger i ärmen på mig. Vill inte stå still i gången heller. Även då jag lett honom till ridplan eller andra vägar vi inte går varje dag har han varit stissig och hoppat runt, blåst och fånat sig... Plus att han verkligen for ut mot en annan häst som stod i gången i dag, och bet till ordentligt!

Jag har så lätt att tappa tron på mig själv och tycka att allt är åt skogen - en av de andra i stallet rådde mig att dra ner på kraftfodret (men han äter bara en liter havrefri blandning i dagen, och växer ännu), en annan tyckte att det är för att han ätit upp sig och blivit hemmastadd (han var lite tunn när han kom, men bara lite) och en tredje tyckte helt enkelt att jag får ta honom som han är, att smekmånaden är över och den goa unghästen jag köpte är ett monster "på riktigt"... :(

Jag själv vet inte vad jag ska tro... Är det bara en fas an går igenom, beror det på vädret (det har hällregnat flera dagar nu), på att jag inte kunnat motionera honom ordentlgt? Och ska jag faktist minska på maten?

Åh, jag känner mig som världens sämsta hästägare just nu, trodde att jag var redo för unghäst efter flera enga vuxna hästar, men allt känns så hopplöst... Om någon har tips eller råd eller lite uppmuntran till mig skulle jag gärna ta emot det nu... :crazy:
 
Sv: Min unghäst har blivit så bråkig...

Jag tror att det beror på att han inte har blivit riden och har en massa överskottsenergi bara. Rider också en 4 åring och hon blir hur pigg å busig som helst om hon står några dagar.
Kan du inte aktivera honom på nått annat sätt nu när du inta kan rida, löshoppning tex?
Kan kanske vara så att han vill testa dej också när du inte haft honom så länge heller.
Hoppas att det går bra iaf :D
 
Sv: Min unghäst har blivit så bråkig...

är han ute tillräckligt i hagen trots att det regnar? går han med andra hästar?
 
Sv: Min unghäst har blivit så bråkig...

Nu i dagarna har jag märkt att han varit rätt jobbig, rastlös och nafsat ett par gånger i ärmen på mig. Vill inte stå still i gången heller. Även då jag lett honom till ridplan eller andra vägar vi inte går varje dag har han varit stissig och hoppat runt, blåst och fånat sig... Plus att han verkligen for ut mot en annan häst som stod i gången i dag, och bet till ordentligt!



Han kanske är understimulerad helt enkelt?

Min 6 åring blir väldigt lätt sådan som du beskriver om han inte motioneras/aktiveras/stimuleras på några dagar.

Sedan kanske han testar gränserna lite mer nu med? Kan ju vara en kombination!
 
Sv: Min unghäst har blivit så bråkig...

Jag håller med de föregående talarna, han e antagligen understimulerad. Själv rider jag ett 3-årig sto med MKT egna åsikter och så länge man jobbar med henne kontinuerligt e hon hur snäll och lydig som helst (nja, fortfarande unghästsprallig å bockar lite då å då men det får man ju räkna med :smirk: ) Men man märker direkt om ngn av oss (jag el hästägaren) vart sjuka eller liknande, då blir saker som att stå still, tränsa osv en maktkamp. Hon bli iof aldrig elak men ibland känns hon outtröttlig!

Trist med sånt oflyt i starten men jag tror det kommer lägga sig, bara du håller modet uppe och visar att det fortfarande e du som bestämmer, annars kanske han kommer på att han e mkt större än dig och kan ta för sig lite vad som helst...
Lycka till, hoppas du blir frisk och kan ta tag i det ordentligt!
 
Sv: Min unghäst har blivit så bråkig...

Hej
Det är skillnad på äldre hästar och unghästar. De kan vara lite trotsiga i perioder. Det måste man räkna med när man har unghäst. Kämpa på så kommer dina 'problem' snart vara ut världen. För det är väl inga stor problem du har. Att hästar spänner sig eller blir lite rastlösa är ju inget ovanligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Var för tre veckor sen och klinikbesiktade (utan rtg) en häst u.a. Hästen är ett eng fullblod, en treårig valack som vart i träning men...
Svar
16
· Visningar
1 556
Senast: DeCloe
·
Träning Nu vill jag ha lite goda råd om hur ni hade gjort. I vårt stall står mitt varmblod med tvåmånaders föl samt två islänningar. Dessa...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Seabaz
·
M
Träning Hej! Det känns verkligen som att jag och min häst sitter fast i en ond cirkel just nu :crazy: Jag tränar regelbundet för tränare 1...
2
Svar
23
· Visningar
1 818
Senast: melinda
·
F
Träning Hejsan! Har en ny liten kille, på ett år, och behöver tips och hjälp med lämplig/viktig träning. :idea: :) :bow: Vad skall man...
Svar
1
· Visningar
2 334
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp