min treåring är för tjock!

M

Månsane

Sanningen är den att inte ett revben går att känna. Skulle vilja ha henne lite smalare till 3-årstestet, men bantning på unghäst låter så fult...:crazy:

Funderar på om jag skulle ta och dra ner på energimängden men inte proteinet.
Frågan är bara hur mycket energi man kan minska med??

Hon har tidigare fått 75mj/dag (det är ett hlvbld som förväntas bli dryga 170cm. Är nu 169cm. Väger enligt måttband ca 570kg)
Om jag minskar till 68mj. händer det nåt alls då? eller kan det kanske vara lagom?
Vill gärna att hon blir av med en del av tjockmagen till testet i början på maj.
Hon har jobbats 2-3 dagar i veckan men ska nu få 2-3 veckors vila för att sedan sättas igång lite intensivare inför 3-års.

Jeanette

Sv: min treåring är för tjock!

Jag tycker du verkar vara inne på rätt spår! Men det är ju alltid bra att kombinera med mera motion, kanske lösgalopp eller gå som handhäst. Att springa i snön gör underverk med fetismagar. Jag skulle dra ner på energin, men se till att det ligger i kvot. Om hästen är välväxt och fin, så är det ju inte så farligt att dra ner lite, än om den skulle vara tanig och "valpig"

Men öka på med motionen, och kanske dra på med hö/hösilage och dra ner på kraftfoder.

Det är hemskt svårt att "banta" en unghäst eftersom man ju inte kan dra ner på dom hursomhelst, men är man försiktig och uppmärksam så skall det gå bra!

Lycka till!!

Jag har också en smällfet treåring... :o
Men han är hingst, så jag skickar honom på inkörning en månad och sedan ska han betäcka, så jag räknar kallt med att han springer av sig fettet i hagen! :p :bump:

Idag ska vi iväg och löshoppa, men sedan ska hon få ett par veckors vila, så då passar jag på att dra ner på energin lite.
Hö får hon så gott som fritt, men jag gör så att jag drar bort ca 1kg lusern och lägger på lite mer soja istället så får jag ner energin men behåller proteinet.
Händer det inget på dessa viloveckor, så kanske hon iallafall blir av med lite när hon sen ska igång igen.

Hon behöver den mentala vilan nu och med all J-la snö och is så passar den här perioden fint.

Jeanette

Det är ju bättre att banta lite än att låta en unghäst släpa på överflödiga kilon. Inte bra för skelett o leder. Treårstestet brukar dessutom suga musten ur dom rätt bra, så det kan ju vara till fördel för resultatet om det går att trimma bort några kilon.
Vila är klokt, men om dom inte rör sig mkt i hagen kanske ett par långpromenader i veckan är ett alternativ? Bra för en själv också....
Sen kan man ju ransonera höt litegrann så den inte har helt fri tillgång, och plocka bort kraftfodret iaf under vilan.

Vila är klokt, men om dom inte rör sig mkt i hagen kanske ett par långpromenader i veckan är ett alternativ? Bra för en själv också....
Skulle gärna ha promenerat ut med henne, men väglaget har inte tillåtit det. Is överallt:(
Hade egentligen trott att jag skulle få lägga vilan tidigare, men med all snö så har det gått jättebra att jobba på ridbanan:)
Men nu fäller hon som attan och vi har väl gjort så mycket vi bara kan efter förutsättningarna just nu. Hon är travad uppsuttet på ridbanan och galoppkommando är påbörjat i longerlina, det är ingen idé att försöka nöta in saker på henne, får hon fundera ett tag så kan hon det nästa gång:)
Nu töar det lite på dagarna och fryser sen som bara den på natten, så ridunderlaget är inte kul på oskodd häst.
Tänkte sko henne så fort snön försvinner.
Och då ska vi ut på grusvägarna!:banana:
och till min lilla klätterbacke.

Sen kan man ju ransonera höt litegrann så den inte har helt fri tillgång, och plocka bort kraftfodret iaf under vilan.
Höet ska begränsas lite, men jag törs inte ta bort allt kraftfoder då det är allt för lite protein i höet.
Sen hoppas jag att den ökade träningen (då snön förhoppningsvis töat bort) ska göra sitt.

Jeanette

Du kanske kan byta ut en del av höet mot foderhalm?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka