Min täckodlade potatis

Idag tittade jag för första gången under täcket och tog upp potatisen från en planta. Den såg jättefin ut! Jag kan alltså konstatera att jo, det fungerar jättebra att lägga sättpotatis på hård jord och få skörd under täcke av hö/hösilage/halm. Tyvärr kan jag inte väga hur stor utdelningen blev från denna planta, då jag saknar fungerande våg, men tycker skörden är rimligt stor. Sorten är Santera.

1000000957.webp

Idag tittade jag för första gången under täcket och tog upp potatisen från en planta. Den såg jättefin ut! Jag kan alltså konstatera att jo, det fungerar jättebra att lägga sättpotatis på hård jord och få skörd under täcke av hö/hösilage/halm. Tyvärr kan jag inte väga hur stor utdelningen blev från denna planta, då jag saknar fungerande våg, men tycker skörden är rimligt stor. Sorten är Santera.

Visa bifogad fil 151377
Gud så fin potatis! Min dotter älskar potatis så vi äter det ofta. När hon får välja vad godnattsagan ska handla om svarar hon ALLTID ”potatis!”. Så hon skulle nog uppskatta den här tråden om hon var större 😅.

Gud så fin potatis! Min dotter älskar potatis så vi äter det ofta. När hon får välja vad godnattsagan ska handla om svarar hon ALLTID ”potatis!”. Så hon skulle nog uppskatta den här tråden om hon var större 😅.
Tack! Jag hoppas resten är lika fin. Jag har ju 2 sorter till som jag inte tittat på än men blasten är lika fin på alla. Jag kommer att äta potatis varje dag de närmaste månaderna.

1000000958.webp

Lite häftigt, hade ingen aning om att man kan göra så. Växer potatisarna alltså inne i halmen då? Så de växer lite åt sidorna och uppåt istället för neråt?
De växer på marken, ut åt sidorna, men även lite nedåt. Inte uppåt. Jag har odlat på det här sättet förut, men då på min gräsmatta där det inte var lika hårt som på det här stället.

Så när jag skördar så föser jag halmen åt sidan vid plantan och så får man rota runt där på marken för att hitta alla potäter.

De växer på marken, ut åt sidorna, men även lite nedåt. Inte uppåt. Jag har odlat på det här sättet förut, men då på min gräsmatta där det inte var lika hårt som på det här stället.

Så när jag skördar så föser jag halmen åt sidan vid plantan och så får man rota runt där på marken för att hitta alla potäter.

Är det lättare att det blir angripet av skadedjur/insekter eller det är sak samma tror du?

Hur får potatisarna näring och vatten när de ligger lösa ovanpå jorden? Vattnar du dem?
De kräver mycket mindre vatten när de täckodlas och när täcket + ev grässvål bryts ner allt eftersom så får de näring. Ytterst effektivt och lite jobb att täckodla. Själv brukar jag bara slänga ut potatisarna och sedan täcka med gammal halm, hö, gräs och rensat ogräs. :up:

De kräver mycket mindre vatten när de täckodlas och när täcket + ev grässvål bryts ner allt eftersom så får de näring. Ytterst effektivt och lite jobb att täckodla. Själv brukar jag bara slänga ut potatisarna och sedan täcka med gammal halm, hö, gräs och rensat ogräs. :up:
Aha! Jag tänkte att enbart halm kan ju inte innehålla mycket näring. Jag får läsa på ;-)

Alla dina potatisar ser jättefina ut :love:
Du får gärna uppdatera med smak på de olika sorterna sedan, om du vill :)
Jag är nyfiken inför nästa odlingsår då jag tänkte ta tag i potatisodlandet igen :up:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama