min svärghamster..??

paradox

Trådstartare
vad är han för ras?

när jag köpte honom så sa dom att han var en blå safir. men jag hittar inget sådant på ras/färgbeskrivningar. när jag köpte honom (sommaren 03)var han nästan helt vit, med en mörkgrå ål. men till vintern sedan så möknade han, och är nu blågrå på översidan.

rasbeskrivningen som mest stämmer överens med honom är vintervit sibirisk. men han blir ju inte vit på vintern. ska dom inte bli det om dom är "vintervita"?

jag känner mig väldigt förvirrad just nu. har sett bilder på sådana som ser ut som honom, och dom är vintervita sibiriska safir. vilket inte säger mig så väldigt mycket..

är det någon som har en teori?? :confused:

Sapphire är troligtvis vad den är och kanske en hybrid mellan campbell och vintervit (vanligast). Eftersom den byter färg så är det vintervit i den och den blir vitare (får vinterpäls) när den får mindre ljus då det är ljus som styr om den får vinterdräkt eller ej.
Sibirisk finns det ingen hamsterras som heter utan det är vad rysk vintervit kallades för förr.

okej..du tror alltså att den är en korsning mellan cambell och vintervit? min första tanke också, och så är det väl troligtvis :)

så du menar att det inte spelar någon roll för dom vad det egentligen är för årstid, utan det är ljuset som avgör?

i djuraffären så dom att dom lev mörkare ju mörkare dom hade det, men hur mycket vet dom egentligen? :smirk:

det är väl bara attvänta och se om han tänker byta färg/päls fler gånger.. :cool:

menar du att sapphir är färgen eller :confused:

(är inte så bra på detta då jag har honom som sällskap och inte avel/utställning)

Sapphire heter färgen som är "blå" hos dom och dom flesta dvärgar (utom robbar och kinesiska) som finns att köpa är korsning campbell/vintervit tyvärr.
Vintervit blir vita på vintern och det är då dom får mindre ljus så vill man avla på dom vintertid får man se till att ha lampor så dom får tillräckligt med ljus för i vinterdräkt så blir inte honorna normalt dräktiga.
Zooaffärer klarar ju ofta inte av att se skillnad på kön och anser att hamster behöver både saltsten och vitaminer extra :crazy:
Sedan kallar dom långhårig guldhamster för angora (finns ingen med angora päls hos hamstrar) och vintervit för sibirisk och campbell för mongolisk mm.
Sedan kan marsvinshannar aldrig gå ihop och marsvin behöver också saltsten och sina vitaminer droppade i vattenflaskan osv.
Jag ger sällan allt för mycket för informationen man får i zooaffärer om jag skall vara ärlig :)

Alla vintervita blir inte vita på vintern. Det beror helt på värme och mörker. Min kille (rysk vintervit, safirfärgad) blev som mest lite ljusare runt ögonen.

okej..då har jag det lite klarare för mig.. :)

nja, zooaffärer litar jag inte heller på, :crazy: läser alltid i böcker mm innan jag köper ett djur, så jag har lite mer att gå på. saltsteten och det visste jag inte, min har det, men han har inte rört den, använder den bara att stå på.. :cool:

så om jag vill ha honom vit så ska jag sätta in honom i en garderob ett par veckor ?? :D haha nä det spelar inte så stor roll, men det hade varit coolt att se..
:bump:

men vad menar du att marsvinshannar inte kan gå ihop?? vi hade våra ihop i flera år..och dom överlevde. eller det gjorde dom ju inte, men det berodde ju på ålder och inte på varandra. :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 189
Senast: Lena_B
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Hästvård Var hos vet. igår med min halta c-ponny.. Han hade varken blivit bättre eller sämre och vet. tyckte inte att det var lönt att behandla...
Svar
10
· Visningar
967
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur