Min stackars häst

T

Tosa

Nu måste jag få klaga lite på eländet. Till att börja med: J_kla lera!
Min häst har en senskada och får inte gå på mjukt underlag. Våra hagar är jätteleriga och nu har hon fått byta hage för sjuttioelfte gången pga att den gamla hagen bara var en lerbacke. Hon kan inte gå ner i de stora hagarna pga att leran blir så djup där. Jag fick från början lov att ställa henne i en mindre hage pga att dom bara sprang runt i den stora. (Hon får inte springa för mkt heller). Nu står hon i en liten tråkig hage alldeles själv (fast bredvid de andra hagarna).

Jag bekymrar mig över att hon inte har det roligt längre. :(
Hon är pigg och glad och har inte ont av senskadan, men jag kan bara skritta lite på henne och så får hon gå i en tråkig hage. Det finns inga bättre stall i närheten och jag vill helst inte flytta henne då hon har bott i samma stall nästan hela livet.
Som tur är kommer vintern snart och leran försvinner, men det kommer ju en vår också.
 
Sv: Min stackars häst

Åh fifan, I feel your pain sister.

Levde själv med en senskadad häst som "gick och skrotade" i över ett år och bara kunde skrittas helt kort. Visst är de synd om dem som inte får busa som de vill...
Finns det ingen lugn och fet liten lat shettis eller ngt som din häst kan få sällskap av? Underlaget är ju svårt att påverka.
 
Sv: Min stackars häst

Hade jag haft råd med två stallhyror skulle jag ha skaffat en shettis som sällskap, men det är dyrt nog att ha en häst.

Eftersom det är en förslitningsskada, så blir hon inte bättre. Hade hon varit yngre hade senan kanske kunnat läka. Veterinären liknade senan som ett gammalt rep (kanske låter konstigt, men det var bra förklarat) Repet blir med tiden slitet och tvinnas sakta upp.

Eftersom min häst inte har varit halt eller gjort något speciellt som kunnat orsaka en senskada och jag aldrig har ridit henne jättehårt, så är det troligtvis pga åldern. Allt blir ju utslitet tillslut.

Jag ska försöka köra ut lite grus i hagen, så att det blir lite bättre. Hoppas det blir kallare snart, så att det blir hårt i backen!
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 148
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp