min son har feber...!!!

G

gwennie

började på eftermiddagen i går med 38,9,sen ringde jag sjukvårdsupplysningen och dom bad mej avvakta,på kvällen hade han 39,0,nu på morgonen hade han 39,7.han sover och äter jätte mkt(tror bara han har varit vaken ca 1timme sen igår),sen gråter han bara hela tiden.ringde till sjukhuset men dom ville oxå att jag skulle vänta åtminstonde till efter kl 14:00 idag.jag har gett han alvedon 5gånger nu.verkar som han har ont oxå,men inte i magen.vad tror ni det e? bara feber?
 
Sv: min son har feber...!!!

Åk in! Jag tänker på den lilla pojken som dog nyligen efter att han hafft feber en längre tid,och att sjukhuset sa att dom skulle avvakta!

Han kan behöva få dropp..
 
Sv: min son har feber...!!!

Se till att han dricker, är svalt klädd, tempa ofta. Tar alvedonen?
Är det tänder på g?
Lova hade 5 dagar jättehög feber, upp emot 41 grader och 6-7 kindtänder bara plopade upp..... om dom blir jätteheta så måste man kyla dom snabbt! Sök på feber hos barn (googla) så får du tips och triks, det är feberkramper man ska se upp med, då barnet inte går att kontakta osv..... vi åkte aldrig in till sjukan men ringde rådgivning några ggr.... Lova sov massor och svettades som en gris, drack hela tiden, ville sova PÅ en, sitta i famnen hela tiden, jätteklängig och gnällig och vi sov knappt på 5 dygn... och allt detta pga tänder.... pust.
 
Sv: min son har feber...!!!

Han är inte så gammal va?

Jag hade nog åkt in om det rör sig om ett barn under året, men ett äldre barn hade jag avvaktat. Visst, det är itne lång tid till kl 14, så du kan kanske vänta tills dess. Men det känns lite oroligt att vänta längre än så.
 
Sv: min son har feber...!!!

nej han är bara 4månader,tror jag snart ska ringa till dom igen å åka in sen.dom kan ju aldig va 100 över telefonen.det var ju samma sak när min förlossning började ,då sa dom du kan nog vara hemma några timmar till,när vi kom in ändå så sa bm att jag troligtvis skulle få åka hem igen ,men hon blev helt paff när hon undersökte mej å jag var öppen 4-5cm
 
Sv: min son har feber...!!!

Jag tycker du ska åka in om du är så orolig, men märker du att Alvedonen gör verkan och han äter/dricker plus hålls sval så brukar det inte vara någon fara. Barn med "normal" feber brukar dessutom orka leka/skratta korta stunder under dagen.

Jag har själv lärt mig min sons feberbeteende nu, efter vinterns alla förkylningar med tillhörade feber, så numer känner jag mig inte lika orolig som i början. Han är drygt ett år också, lite värre med så små barn som 4 månader. Var uppmärksam på feberkramper.
 
Sv: min son har feber...!!!

Det är jätteviktigt att han dricker mycket, amma så mycket han bara vill (eller flaska om det är det han tar).
Och så är det viktigt att Alvedonen verkar hjälpa, att han får lite lägre feber av den och kanske blir lite piggare.
Orkar han inte äta som vanligt och verkar "slö" så tycker jag att ni ska åka in. Han är så liten så man får vara lite extra noga tycker jag. Som de andra säger, ett barn över året kan man vara lite lugnare med.
 
Sv: min son har feber...!!!

nej han är bara 4månader,tror jag snart ska ringa till dom igen å åka in sen.dom kan ju aldig va 100 över telefonen.

Till mig sade de att barn under 6månader ska inte ha feber, och att om de får de så SKA man åka in. Viktigt är att han dricker, antar att du ammar/flaskar heltid?
 
Sv: min son har feber...!!!

Detta står att läsa på tryggabarn.nu, observera att de skriver barn under tremånader och inte sex som jag blivit informerad om:






Temperaturen hos ett barn varierar normalt mellan 36,0 och 37,8 grader, d v s vi har alltså något högre kroppstemperatur som barn än som vuxna. Små barn får lätt feber av olika orsaker.

Temperaturen sjunker när barnet ligger och sover. Mät temperaturen i stjärten (rektalt) för att vara tillförlitlig, men man kan också (fast lite mer osäkert) mäta temperaturen i munnen, armhålan eller i örat (specialtermometer).


Orsaker till feber

Små barn får lätt feber utan att de behöver vara speciellt sjuka. De kan ha tillfälliga temperaturstegringar om det t ex är varmt väder och de har sprungit omkring och lekt. Motsatsen kan också förekomma, dvs. att ett litet barn i enstaka fall kan ha en allvarlig infektion utan att ha feber. Många barn är oväntat opåverkade även vid feber upp mot 40°

Den vanligaste orsaken till feber är en infektion, t ex förkylning, maginfluensa, halsfluss, körtelfeber eller urinvägsinfektion. Virus och bakterier men också olika parasiter, kan ge upphov till feber.

Den förhöjda temperaturen vid en infektion beror på att vissa ämnen, sk "pyrogener", frisätts och påverkar kroppens temperaturcentrum. Pyrogenerna bildas och frisätts både från de organismer som orsakar infektionen, och från kroppen själv. Vissa vanliga febernedsättande läkemedel sänker halterna av pyrogenerna och därmed minskar febern.

Vissa andra tillstånd kan ge feber. En inflammation i kroppen, som t ex vid barnreumatiska sjukdomarkan ge feber utan att barnet är infekterat.


Vad ska man göra?

- Håll rummet svalt och ha inte mer kläder eller sängkläder på barnet än det behöver för att inte frysa.
- Badda gärna ett febrigt barn med en lagom kall (ca 30 grader) och fuktig handduk.
- Om febern blir hög kan det vara klokt att ge febernedsättande läkemedel, eftersom febern i sig kan vara skadlig (t ex orsakar feberkramper) och dessutom kan vara obehaglig och göra att barnet dricker och äter sämre.
- Om barnet får feberkramper eller har haft det tidigare bör man ge febernedsättande medel.
- Det är bra att se till att barnet får i sig tillräckligt med vätska för att ersätta det som svettas bort,.
- Barn som har feber brukar tappa aptiten. Tvinga det inte att äta. Oftast är det lättare att äta och dricka kallt än varmt


Kontakta läkare om:

- Ditt barn är mindre an 3 månader gammalt och har 40° och högre i feber.
- Barn som är äldre än 3 månader) har mer än 39° feber av oklar anledning i mer än tre dygn.
- Barnet har hög feber och verkar medtaget (slappt, irriterat eller förvirrat) eller vägrar dricka.
- Barnet har hög feber och samtidigt är stelt i nacken, har huvudvärk, utslag, andningsbesvär eller ont när det kissar.
 

Liknande trådar

D
Övr. Barn Jahaopp, nu har ALex varit riktigt sjuk för första gången. I lördags vid lunch hade han en liten röd fläck på rumpen, vilket vi...
Svar
2
· Visningar
907
Senast: dorisdoris
·
L
Trav :cry: Var ute och körde min pålle igår, han har varit skitfin på sistone så jag brydde mig inte särskilt mycket om att han var lite...
2
Svar
24
· Visningar
2 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp