Min son är ett matmonster!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fillifjonkan

Trådstartare
Min snart 7 månaders knodd äter havregrynsgröt till kvällsmat (i övrigt ammas han bara). Ikväll satte han i sig 1½ vuxenportion gröt och ville ändå ha mer. Nu fick han ju inte det för jag tänkte att han "sprängs" väl om han sätter i sig mer. nog verkade han mätt men samtidigt åt han villigt. Är detta normalt? Hur mycket kan en bebis få i sig egentligen?
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

Får han ingen annan mat?
Låter som att han är hungrig.
Är han 7 månader borde han väl få lunch och middag och även mellanmål och ammas kanske morgon och kväll...
Men du kan ju inte bara börja ge honom mat utan han måste ju vänjas... Dax att börja..
-Om jag nu förstod saken rätt, låter det för lite med "bara" amning vid 7 månaders ålder...:d
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

*hehe*
Lillglufs.. Jag har också en sån.. :p
Det är väl bara en föraning om hur stora lass de kommer sätta i sig när de blir tonåringar :crazy: :p

I början när man ger dem mat så har de ingen koll på när magen blir full och de börjar bli mätta. Tycker de att det smakar bra så äter de tills det rinner över, typ - är i alla fall min erfarenhet.

Min son är 7 månader nu och han äter välling morgon o kväll, ett grötmål (rejäl portion, på 150 ml vatten + pulver), ett fruktmål (en stor eller två små bananer alternativt en stor fruktpureburk) och ett matmål (oftast burkmat, en stor burk/mål - ameo är för lat för att laga bäbismat med två till småmonster i huset :p). Och utöver det äter han 1-2 flaskor Baby Plus också. (Nej jag ammar inte, har inte gjort alls. Däremot flaskmatat med bröstmjölk helt i drygt 2 månader sen delvis i drygt 3 månader till)
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

Nu ikväll åt han extremt mycket. han brukar få i sig knappt 1 portion. Att han åt så mycket gröt nu kan kanske bero på att jag har halsfluss och kanske producerar mindre mjölk? Fast å andra sidan har han blivit nöjd efter amningarna.

Jo, vi har börjat så smått med smakportioner, han ska börja äta kött nästa vecka. Tar det väldigt lugnt med smakandet för vi har väldigt mycket allergier i vår släkt så han får lång tid att vänja sig vid varje "ny mat". han är dock väldigt rund och "välgödd" så ännu känner jag ingen panik.

Min kompis yngste son totalvägrade äta vanlig mat, välling osv tills han nästan fyllde 1år. :eek: Han började tappa vikt (givetvis) och min kompis och hennes man blev givetvis lite stressad men till slut dög maten för lille Edvin.
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

Vissa bebisar kan äta hur mkt som helst...

Men det kan vara klokt att för magens skull begränsa volymen till ca 200-250 ml/mål och låta resten vara bröstmjölk. Jag har helammat länge och fortsätt du lugnt med att amma mkt, har du en glupsk bebis lär han "lära sig" äta annan mat ändå ;)
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

-Då var det säkert därför han åt så mycket gröt..

Jag menade inte att kritisera... Och det är ju jätte-bra att ta det lungt med nya smaker i samband med ev. anlag för allergi.
-Och visst kan de vara matvrak... :)
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

Min yngste åt tre frukostar i den åldern. Mellan varven satt han nedanför kylskåpet och åt frukten som fanns på nedersta hyllan.
Låt honom äta, jag tycker att det har verkat som att det går i vågor, när de växer tvärt äter de som hästar och sen planar det ut.
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

Åh vad glad jag blir av att läsa era inlägg :banana:
Vi har också ett matmonster!
Frukost är 1 portion fullkornsgröt m fruktsmak
(1,25dl vatten 5 skopor pulver)
Mellis är en Fruttis
Lunch är 250ml välling
Middag tillsammans med oss är ngn barnmat, ½ burk
Kvällsmat är gröt
och innan han somnar så får han välling igen.

Han börjar med frukost vid 06 och äter sista målet
kring 22-23.
Förkylning har satt våra tidsrutiner rejält i gungning,
men det går nog till sig bara vi blir friska igen.

På BVC sa dom att det var bra att vi minskat med vällingen
för den töjer ut magsäcken ganska mkt + att han
börjat bli lite väl knubbig (:mad: :p )
Som tur är så fungerar det här tokbra, han är nöjd
och det har blivit mindre besvär med alla rapar som inte
vill komma upp utan ligger och kluckar i magen.
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

vad skönt att se att det inte bara är min kille, 6, 5 månader som är ett matvrak, får jämt kommentarer,, " ajsså, äter han redan en stor burk middag, det gjorde inte mina i den ålderna, dra ner lite på maten, han har ju lite att ta på," mm mm
:crazy:
han äter 200 ml ersättning morgon
200 ml ersättning fm,
en stor burk middag, pkus en halv burk fruktpure
en portion gröt till kvällsmat med fruktpure, en halv burk,
sedan 20 innan han somnar för natten så får han 250 ml hälften ersättning hälften välling.
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

Min son åt förrutom sina smakportioner en hel vuxen portion havregrynsgröt varje kväll!! Ja han ammades till han var 8 månader också...
Sen började han med välling, då till kvällsmat åt han en hel flaska välling efter sin gröttallrik!!

Den vanliga maten var dock kinkigare.
Idag jublar vi om han äter alls :smirk: , så det kan gå över....

Min brors barn har bägge varit riktiga matmonster!
Den äldsta (2½) äter inte alls så mycket längre, men förr var ju en sådan där stor färdigburk inget, det skulle ju vara efterrätt också!
Och nu är hans lillebror likadan, och storebror är smal som en sticka (har alltid varit i of) så jag tror på nått sätt att barn äter olika mycket i olika åldrar, se det positivt att era barn älskar mat.
Det är INTE kul med en som vägrar det mesta heller... och om han väl äter så är det mindre än vad man hade gett till en liten mus... :crazy: :smirk:
 
Sv: Min son är ett matmonster!!!!

Då är han väl inte "onormal" då!:)

Hans storasyster åt också väldigt mycket som liten men nu låter det mest - Äckligt! när maten serveras. Hon är snart 4 år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 316
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 829
Småbarn Vår lilla 7 månaders tjej är en otroligt nyfiken, pigg och aktiv tjej. I konstant rörelse oavsett om hon äter, leker, ammar etc. Sedan...
2 3
Svar
53
· Visningar
13 019
Senast: Martenix
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 401
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp