Min Smulan ( hon utan tänder)

Mynta2

Trådstartare
Har blivit en helt annan katt sen hon blev nästintill tandlös. Hon hade ju extremt dålig tandstatus varav alla tänder utom 2 och de små framtänderna var tvungen dras ut. MEN nu har det gått ett tag, och keligare, gosigare och framåt katt har jag aldrig sett på mina 4 år med henne.

Hon måste må urbra helt enkelt och antagligen har hon väl under dessa 4 år haft något besvär med sina tänder. För hur i hela friden kan en katt som är skräckslagen för allt, reagerar för minsta ljud osv...bara vända sådär för man drar ut alla tänderna ?

Hon till och med leker med den andra honan samt jagar snören. Jaga snören har hon aldrig gjort = otäcka saker. I bland hittar jag henne med hundens boll som hon krampaktigt håller i och sparkar på med bakbena. Vad har hänt ? Välmående katt eller ;)

Smolket i bägaren är att hona nr 2 tydligen lärt sig gilla Hills blötmat...villket enbart Smulan gillat. Å det var ju utmärkt, då fick hon ha sin mat ifred. Dom andra åt kulor. Så nu får man stänga in hona nr 2 när Smulan ska äta, annars får hon inget. Kulor kanske Smulan kan äta senare, men inte just nu ;)

Att se Smulan såhär var värt de ca 2700:- man lagt ut på hennes tänder. Många gånger om ;)

Sv: Min Smulan ( hon utan tänder)

Oj har aldrig hört talas om en tandlös katt. Men vad härligt för henne att hon mår så mycket bättre, och för dig oxå. Inte kul när man vet att dom inte är ok.

Oj, det låter ju som om hon haft väldigt ont/obehag innan. Tänk vad skönt hon måste tycka livet är nu :) Påminner om att det kan vara så svårt att veta när de mår dåligt, då de inte bara kan säga det rakt ut som vi kan.

GRATTIS till en mycket LYCKLIG katt :bow: :bow: :bow:

Har sett samma sak hos flera olika katter, så det är inget ovanligt hon råkat ut för...

Min gamle hankatt Kladden fick en mycket svårartat fall av "svarthaka"... efter några år med olika antibiotika var hakan helt infekterad med stafylokocker, streptokocker och svamp...
Det fanns knappt någon hel hud kavr utan det var bara en stor varig sörjigt sår.

Tills en fredag kväll när alla tabletter OCH salvor var slut, hade glömt att fylla på förrådet.
Då tog jag och smorde in såret med rapsolja, vanlig som jag hade till salladsdressingen.

På måndag morgon upptäckte jag att det inte var varit eller geggigt längre, så jag fortsatte smörja in med rapsoljan i 2 veckor till.

Och då hade det t.o.m. blivit en tunn hinna av hud där det tidigare var bara ett stoort öppet sår...

Efter ytterligare några veckor började dom första pälsstråna växa ut...
Och DÅ först vågade jag ringa tillbaka till min veterinär och tala om allt som hänt sen sist.

När vi sen var där för vaccinering trodde vi inte våra ögon...
Från att inte ha varit hanterbar pga hans minst sagt urusla temperament, gick han nu runt på bordet och spann och buffade vet i magen och bara "gillade läget"

Och han hade fått ett sådant riktigt uruselt temperament att "alla" inom uställningsvärlden visste vem han var... inte skojigt... :devil:
För fram tills han var ca 3-4 år hade han ett mycket utmärkt temperament och blev t.o.m. Champion of Eruope inom IDP och tog sej till Int. Champ. inom Sverak innan temperamentet "slog till".

Så sina sista 6-7 åren var han åter vänligheten själv. :love:

Ursäkta trådnappningen ;)

Googlade på svarthaka eftersom jag inte hört talas om det. stämmer det att det kan liknas vid mänsklig acne ?

Japp, kattacne säger en del... då det att det ser ut som mänsklig acne och kommer ofta i samband med att katterna blir könsmogna.

Oftast är det dock bara POJKARNA som får det.... och är dom sen okastrerade så kan det förvärras så mycket att det går över styr :cry:

Kladden fick det efter han varit hos en hona för parning, medans jag flyttade ca 40 mil så tyckte vi att det var en bra deal.

Tyvärr så hade tjejn aldrig haft en hankatt tidigare så hon kollade aldrig haka och snopp...
Så när han kom hem igen efter drygt 2 månader så var det bara snoppinfektionen som vi lyckdes snabbt bota...
Acnen tog ca 5-6 år att bota :cry:

Liknande trådar

Övr. Katt ...eller nästan. Hon har enbart 2 tänder kvar. Vi hade ju tid hos vet i dag för att dra 2 dåliga tänder...men det såg alls inge bra ut...
Svar
3
· Visningar
1 312
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama