Min sjukling matvägrar!

G

Gisburne

Min stackars lillstrumpa har haft feber (40 grader) i några dagar, men går nu på penicillin och hade bara 37,5 grader i temp idag. Men hon äter fortfarande dåligt, och har blivit uppdragen (vinthundssyndrom) och är klart tunnare över revbenen och överlinjen än hon var innan febern. (Hon har en infekterad sårskada i pannan.) Typiskt fullblod att bli inåtvända och magra av vid sjukdom, javisst, men jag tycker så synd om henne... :(

Finns det något jag kan göra? På veterinärens inrådan får hon 6-7 dl betfor och ½ dl majsolja, det har hon slafsat i sig med god aptit, men höet lämnar hon. (Fri tillgång, både på golvet och i hönät.) Har inte vågat blanda i kraftfoder, eftersom jag var rädd att hon skulle vägra äta det också, och betforen var ju jätteviktig att hon fick i sig när hon hade så hög feber. (För vätskans skull.) Men nu när hon är feberfri (peppar, peppar!) så vill jag gärna prova att ge henne mer att äta om jag bara visste vad! :idea:

Sv: Min sjukling matvägrar!

pröva att spä melass och vatten och strila över höt, vissa hästar äter bättre då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka