Min Siberian Husky valp spyr...

Fridamadden

Trådstartare
Hej allesammans!

Nu är det såhär att jag och min sambo hämtade en Siberian Husky valp i helgen. 4 månader gammal. Det är första gången vi har valp tillsammans och vi skulle behöva några goda råd av er som kan just husky. :)

Först har vi två problem.
1) Sen vi hämtade honom så har han spytt några gånger, kan det vara nervösitet? maten? godiset han fick?

Uppfödaren har gett valparna Ica's egna hundmat, en valp ska väl ändå ha mer näringsrik mat? eller har jag fel?

2) När vi hämtade honom så saknade han päls på enstaka ställen, bl.a. tassarna, vissa områden på magen osv. ( han ser ut nästan som en skabbräv) Uppfödaren sa att det berodde på näringsbrist? Vad tror ni det kan bero på?

Kan tillägga att valparna under sina 4 månader på bondgården där dom föddes bott i hundgård och i stort sätt alltid varit ute.

Vi tänkte ringa veterinären om råd, men det vore intressant att höra vad ni tycker också. Vi har tänkt att först och främst byta mat till just valpmat, så att han får i sig näringen han behöver.

Tacksam för hjälp!:D

Sv: Min Siberian Husky valp spyr...

Men varför köper ni en valp från ett sånt ställe???

Åk till veterinären direkt, den kan ju parasiter, svamp eller vad som helst. Pälsbortfall pga undernäring är ju allt annat än bra dessutom. Är den vaccinerad vid 12 veckor? Registrerad i SKK?

Men vad sa veterinären? Den måste ju ha besiktigats senaste en vecka före leverans.

Mask skulle inte förvåna mig. Men risken finns att den även har andra sjukdomar. Stackars liten. Åk till veterinären direkt.

Bums till veterinär. Sen hade jag nog anmält en "uppfödare" som säljer valpar i sånt skick.

:banghead:

Enligt uppfödaren så var det ingen fara, "han måste bara byta mat".
Jag ska ringa och kolla med min veterinär.

Enligt uppfödaren så var det ingen fara, "han måste bara byta mat".
Jag ska ringa och kolla med min veterinär.

Skulle näringsbrist vara "ingen fara"? Det är i allra högsta grad en fara för en valp. En valp ska inte se ut som en skabbräv - då har det gått väldigt långt i misskötseln. En sådan uppfödare ska definitivt anmälas.

Spolmask är typiskt sådant som ger kräkningar hos valp som inte är vettigt avmaskad.

Senast ändrad:

På samma sak som den dåliga pälsen? Absolut.

Nu kan ju kräkningarna bero på flyttstress. Men oavsett så ska inte en valp se ut som en skabbräv, så bara det är ett skäl att uppsöka veterinären.

Okej. Skabbräv är väl att ta i lite, men han saknar små pälssnuttar på tassarna och sen en fläck på magen.
Men jag ska absolut kontakta veterinär och även uppfödaren.

Men en uppfödare ska ha såpass mycket kunskap att valpen inte får näringsbrist eller tappar päls.

Han har inte haft råd verkade det som (om jag får säga vad jag tycker).
Mamman till valparna såg riktigt fin ut. De andra valparna med. Så jag vet inte varför just denna lilla grabb har problem. Allergi?

Han har inte haft råd verkade det som (om jag får säga vad jag tycker).
Mamman till valparna såg riktigt fin ut. De andra valparna med. Så jag vet inte varför just denna lilla grabb har problem. Allergi?

Allergi yttrar sig sällan så tidigt. Snarare brakad mage pga skitfoder och stress. såg valpen ut så redan hos uppfödaren...? Isf borde denne ersätta er för vet.besöket.

Okej, bra att veta. Vi ska byta foder till speciellt valpfoder, ska kolla noga med veterinären.
Ja det gjorde han, håller med. Jag ska kontakta uppfödaren också.

Lämna tillbaka valpen och ta en annan om ni vill ha just de valparna, det kan bli ett livslångt projekt om den nu skulle ha alla möjliga bekymmer.

Vi ska först och främst besöka veterinär så att vi kan få reda på exakt vad detta är för problem och lyssna av hur vi ska göra för att få det bättre m.m.

Var det inte du som skulle köpa en hund från tyskland, eller blandar jag ihop med nån annan?

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 237
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 257
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har de senaste månaderna samlat information om denna ras och insett att den passar mina ändamål perfekt. Jag är en mycket...
2
Svar
27
· Visningar
5 083
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Nu är lilla valpen här (4 månader) lös i magen och har varit det till och från i 3 dagar. Vi är mitt i ett foderbyte och jag vet inte...
Svar
4
· Visningar
2 872
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30