min shettis

Lokkur

Trådstartare
Min shetlands ponny blev förstår när han var yngre nu är han 16 i år.. och dom satte en kärra på honom när han inte riktigt var in körd, och efter de så har man inte kunnat köra honom, bara tumköra även om han är väldigt pigg då:rofl: Men ja undrar hur ja ska göra för att få honom att förstå att de inte är farligt. Ja har provat allt, ja ahr haft satt fast pinnar i snören som en plog typ, och satt fast i selen, de har gått bra. men sen när man sätter kärran bakom blir han som en helt annan häst. Har han blivit helt förstörd eller är de jag som gör fel?
/Sandra

Sv: min shettis

Jag skulle antingen insett begränsningarna med en sån ponny, eller skickat iväg honom till ett proffs. Jag tycker inte du ska syssla med det hemma själv, för varje gång han känner minsta rädsla så byggs rädslan bara på.

Ta hjälp, eller jobba mer med bara tömkörningen och utveckla den.

/jenny

Inkörning är inget man ska göra själv!
Speciellt inte om man inte är tillräckligt kunnig eller erfaren.
Dessa små och ofta mkt snälla små ponnyer inbjuder dock till inkörnings försök av ägaren/skötaren trots eller pga brist på kunskap.
Detta kan mycket väl gå bra men lika väl sluta med att ponnyn blir rädd eller annan olycka.
Ta hjälp av en kunnig och erfaren person!
Jag tror att med rätt hjälp kommer han att bli körbar men då ställs det höga krav på den som kör in honom igen och den som kommer att köra honom i fortsättningen.
Kanske bättre att inte "krångla till det" och ha honom som sällskap/ridponny och köpa en välkörd ponny istället?

/Lisa

Jag skulle inte ge upp än. :D Men det är bara jag.
Pröva att gå ut och gå "skrämselpromenader" med honom, dvs gå och kolla på läskiga saker. Typ cyklar och grejer som låter..
Sen kan du när du tömkör honom göra massa ljud, gå och skrapa med fötterna och slänga pinnar. Sen kan du göra som du gjorde med dom två pinnarna på sidan, och kanske bygga på med två hjul så det nästan bli som en vagn? Ta det försiktigt och bygg upp hans självförtroende igen! Sen när han är lugn och inte det minsta rädd för grejer kan du kanske vänja han med att ha på vagnen ett tag när han stå stilla och sen ta bort den när han är lugn. Sen ökar man hela tiden och tillslut går det att sitta bakom och köra :D

De är ju de att min mamma kör travare osv så hon kan ju sin sak, så vi har ju tatt de långsamt, men ja ville gärna kolla ialf om andra har några tips :)

Det är ingen garanti att man kan köra in för att man kör travare :) Nej, ta hjälp, eller strunta i det, jag tror ponnyn inte vill bli körd igen. Gör annat skoj istället!

/jenny

tack för tipset:) Han är egntligen världens coolaste, han är ju inte rädd för något vi ahr skramlat som bara den bakom honom, han reagerar inte:P Men så fort vagen är bakom så är de jätte läskigt. ja vet ju att ja aldrig kommer att kunna köra honom utan att nån kanske går brevid, men de ksulle vara kul att kunna motionera honom på ett annat sätt eftersom ja inte kan rida honom, och de är inte många som kan rida busiga shettisar:D

Jaa de finns väl inget annat, men vi ahr inte försökt så jätte länge, går inte så bra nu i vintern:P

Jaa de är ju inte så att ja måste ha honom till en kör häst, Men ja vill så gäran att han ska sluta vara rädd för de, och att de blir roligare för honom. Men de är klart ja inte ska stressa honom eller något sånt. Vi ahr allt funderatatt ta hjälp av någon mer. Men de kanske inte lönar sig ändå, han ör ju trots allt 16 år och vill inte påfresta honom för mycket nu. Men skulle kolla om de fanns några sista tips innan ja ger upp

Öva med att dra vagnen bakom honom och passa på att låta någon annan köra samtidigt som du tömkör. Om han slutar att vara rädd för det då finns det kanske en möjlighet att köra in honom igen och då får du ta hjälp av någon som har stor vana.
Jag får hästar varje år som någon person har misslyckats med. dessa hästar behöver massor av tid. Det räcker inte med två gånger i veckan utan dom måste ut och öva två gånger om dagen. Man måste bara tänka på att en sån häst troligen aldrig blir riktigt säker, då det är stor risk att den reagerar krafftigt på annorlunda ljud från vagnen. Därför bör man verkligen tänka efter om det är värt allt besvär/tid/pengar osv.
/M

Har du låtit honom dra däck eller stockar och haft fasta skacklar? du kanske helt enkelt borde börja om från börja och ta det försiktigt, man ska inte hålla på med samma grej hela tiden för då blir hästen uttråkad, så missförstå inte att man måste göra det långsamt. Jag har kört in min shettis själv (nästan klar) och min fjording (klarar av en skogskälke nu), det är inte så svårt man måste bara ta det lugnt och använda hjärnan, lycka till! :D

nej däck har ja inte provat, får göra detta när vintern är över=) Ja har börjatom från början när vi började om man säger så, som man gör när dom ska inköras. Men de går ju hur bra som helst med däck och massa anna som släppar efter som låter, men när vagnen kommer på de räcker med att bara ställa den bakom så blir han livrädd, så ja ahr allt funderat på att strunta ialltihop, men ja har låtit honom vila ett tag nu, så ja ska prova snart igen :)

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 063
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar