Min shettis vill inte äta mineraler, tips?

Pallen

Trådstartare
Har en shetlandsponny på 2 år, går just nu på bete. Han får tillskott i form av mineraler och vitaminer men vill inte äta upp dessa. Har någon tips på något man kan blanda med eller något annat knep?
Han kommer gärna fram och smakar på det men inte mer än så. Han får knappt en halv deciliter.

Har provat att blanda med betfor men funkar inte. Vill egentligen helst inte blanda i söta saker.

Vem sa att shettisar äter allt? :grin:

Sv: Min shettis vill inte äta mineraler, tips?

Behöver han verkligen ha mineralerna då? Mina10 shettisar får inga på sommaren, de vägrar att äta det o ingen av dom har dött än. Gräset innehåller det mesta dom behöver, ger lite extra selén bara o en saltsten står alltid i hagen

En normal häst på normalt bete behöver inte mineral och vitamin på sommaren.

Fast han går på väldigt magert bete och tar hellre det säkra före det osäkra och ger honom vitaminer och mineraler då jag inte kan analysera gräset. Dessutom gör de sig ju ändå av med överskottet om det skulle bli så.

De gör inte av med överskottet av alla ämnen. Fettlösliga vitaminer och vissa mineral kan hästen förgiftas av vid stora överskott. (Inte för att det är så stor risk vid små givor). Är hästen i bra hull får den i sig tillräckligt med näring, då får den förmodligen tillräckligt med vitaminer också sommartid. (B-vitamin bildas i tarmen, D-vitamin av sollljus, E av betet osv, A likaså) Till sensommaren/hösten när betet börjar ta slut helt blir hästarna mer intresserade av att äta det som inte är "jättegott".

Sen får du nog även blanda mineralerna med nåt gott som ponnyn tycker om. Nu på sommaren behövs generellt sett bara selen eftersom svenska jordar är urlakade på det. Du kan köpa tokosel på apoteket och ge knappt ½ skopa per vecka blandat med tex rivna morötter så slinker det ner.

Är du ändå orolig angående mineralerna om betet är väldigt nerbetat kan du kanske ge en liten giva ett par gånger i veckan för säkerhetsskull, men det är omöjligt att veta hur mycket som behövs i så fall.

Ja men precis som du säger så är det så små mängder som hästen inte förgiftas av. Mineralerna är dessutom anpassat för "beteshästar" och jag vill ge min ungponny bästa förutsättningar att växa utan att ligga på minus på något ämne.

Jag ger honom det i pelletsform men han vill inte äta det.

Jag eftersökte saker att kunna blanda i med så han äter det, inte analys om han behöver eller inte ;)

Men morötter var ett bra förslag, ska prova det.

Vill du ge din "ungponny bästa förutsättningar att växa utan att ligga minus på nåt ämne", så är magert bete inte det bästa, precis.

Men håller han fint hull på betet så FÅR han i sig det han ska ha.
Mineraler funkar så att får de för mycket av en sort så påverkas andra att tas upp sämre.

Hellre att han går på magert bete och håller sig fin i hullet än att han går på kraftigt bete och får fång.

Skulle aldrig släppa en shettlandsponny som är lättfödd på kraftigt bete vare sig det är en ung eller gammal ponny. De kan växa ändå.

Ja, och växer han på ditt magra bete så får han i sig det han behöver, typ.
Det är verkligen inte helt ofarligt att pytsa mineraler hur som helst.

Senast ändrad:

Tack för mycket relevant svar :D

Vi har tydligen helt olika kunskap om detta.

"Fri tillgång till salt och vatten av hög kvalitet är nödvändigt för hästar i betesgång. ... Mineralfoder skall givetvis finnas på betet. Det bör vara anpassat till hästar och till den kategori hästar som finns på det aktuella betet."
Källa: http://www.krafft.nu/kunskapsbank/krafft_abc/vara_fodermedel/bete/nagra_rad_infor_betesgangen/

Och det är det jag lärt mig och det jag går efter. Eftersom han går på magert bete vill jag tillgodo se alla behov. Visst är det inte ofarligt att proppa i hästen mineraler och vitaminer men en rekomenderad mängd skadar inte, vare sig hästen behöver det eller inte.

De mineraler jag ger är dessutom anpassade för "hästar på bete". Jag litar mer på annat hästfolk i min omgivning än en bukefalist, men tack för dina svar iallafall. :)

Klart krafft själv vill att man ske ge massor med tillskott och kraftfoder och mineraler. Men jag tror inte du gör någon skada så länge givorna är små, men som sagt är hästar gjorda för att äta grönt ute och klarar sig bra på det. Tips att blanda med: rivna morötter, äpplen, lucernpellets, betfor, potatisbitar m.m kan vara värt att prova. :)

Finns ju många som tycker att hästen kan äta lagom mängd mineraler själv också, från balja eller mineralsten men det kan jag säga av egen erfarenhet är en myt. En av våra D-ponnyer går inte nära några mineraler, salttillskott eller annat "nyttigt" frivilligt, nånsin. En annan äldre kallblodsherre jag kände vräkte i sig ungefär ½ sån plastbajla mineraler samma kväll den ställdes ut i hagen. Det beror på vad de gillar helt enkelt och har förmodligen liten koppling till behovet.

Ja men precis som du säger så är det så små mängder som hästen inte förgiftas av. Mineralerna är dessutom anpassat för "beteshästar" och jag vill ge min ungponny bästa förutsättningar att växa utan att ligga på minus på något ämne.

Jag ger honom det i pelletsform men han vill inte äta det.

Jag eftersökte saker att kunna blanda i med så han äter det, inte analys om han behöver eller inte ;)

Men morötter var ett bra förslag, ska prova det.

Har varken skrivit något av detta.. bara det om pelletsen :confused:
Svarade du alla?

Mina djur får mineralerna tillsammans med lusernpellets (uppblött). Det slinker då ner utan problem.

De mineraler jag ger är dessutom anpassade för "hästar på bete". Jag litar mer på annat hästfolk i min omgivning än en bukefalist, men tack för dina svar iallafall. :)

Varför frågar du inte dem istället då? Som förmodligen dessutom känner din ponny? :confused:

Att krafft tycker att man ska mata på med diverse mineraler och annat är väl inte så konstigt?
Det är ju sådant de tjänar på, kom med en oberoende källa istället.

Du ska inte gå efter vad kraftfoderföretagen säger. De vill att man ska trycka i hästarna så mycket som möjligt för då tjänar de pengar. Om hästen är i bra hull, pigg och glad behöver du inte ge mineraler på sommaren, den får i sig allt den behöver via gräset och och solen.

Håller med Mimifly. Om du litar mer på personer i din omgivning än folk på buke, varför frågar du här ö.h.t?

Det jag tog från krafft var bara ett exempel, första bästa jag googlade fram. Finns massor av fler källor som påvisar detta. Så jag ger mina hästar mineraler, även på bete.
ännu ett EXEMPEL (andra bästa jag googlade fram), taget från agrias hemsida:
"Hästen bör erbjudas mineralfoder även på betet, eftersom det är svårt att avgöra om hästen får i sig alla mineraler på den begränsade yta den har att röra sig på."

mimifly & iNHALE, LÄS min fråga igen ;)

Jag letade efter TIPS på hur jag kunde få honom att äta, jag efterfrågade INTE om han behövde mineralerna eller ej. Och buke brukar vara hejdundrans på tips! DÄRFÖR frågade jag här. Använder absolut inte buke som en informationsbank, aldrig, men det är bra eftersom att man kan få tips så man själv kan prova sig fram.

Men har hittat ett sätt nu, så tack och hej från mig.

mimifly & iNHALE, LÄS min fråga igen ;)

Jag letade efter TIPS på hur jag kunde få honom att äta, jag efterfrågade INTE om han behövde mineralerna eller ej. Och buke brukar vara hejdundrans på tips! DÄRFÖR frågade jag här. Använder absolut inte buke som en informationsbank, aldrig, men det är bra eftersom att man kan få tips så man själv kan prova sig fram.

Men har hittat ett sätt nu, så tack och hej från mig.

Såg att du hittat ett sätt nu. Men jag tänkte dela med mig i alla fall ;)

Vi hade en åring som behövde lite extra förra året så jag köpte Pavos SummerFit, det ska tydligen vara framtaget för islandshästar men ska även passa alla hästar....?... Hur som helst.....
Det är briketter, koncentrerad så det är bara att sticka till dem en halv till en brikett per dag - supersmidigt!

Vill man, säkert av olika anledningar, ge mineraler på betet så rekommenderas dessa varmt!

Tack för tipset Mella!

Ska absolut lägga det på minnet :D

mina får mineral saltsten på betet, så vet jag att de får i sig lite åtminstone.

min shettis vägrar också äta mineral pellets :/ men mineral saltstenen går bra ^_^

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?