Min samsung funkar inte

Mirre

Trådstartare
:(
Kan inte ringa, inte skicka sms eller mms och knappt gå ut på internet.
Fick nytt simkort men det funkar ändå inte :down:
Har en samsung galaxy s4, nån mer som haft samma problem?
 
Har du dålig täckning, eller ingen täckning, eller är det något som buggar?

Eller snarare, kontakta ditt telefonbolag så de får hjälpa dig felsöka det dom kan göra först ;). Sen kan du ringa Samsung om du behöver hjälp med handhavande.
 
:(
Kan inte ringa, inte skicka sms eller mms och knappt gå ut på internet.
Fick nytt simkort men det funkar ändå inte :down:
Har en samsung galaxy s4, nån mer som haft samma problem?

Har du testat den på olika ställen? Jag har, den senaste tiden (ett par veckor kanske?), haft dålig täckning hemma. Kan ringa, men det går lite "trögt" att skicka sms, och det går för det mesta rätt uselt att surfa om jag inte slår på wi-fi. Men det är bara hemma, på andra ställen uppför sig telefonen helt normalt. Så, av någon anledning, har jag fått dålig täckning i mitt hus. Hur man nu får det helt plötsligt?
 
Har du testat den på olika ställen? Jag har, den senaste tiden (ett par veckor kanske?), haft dålig täckning hemma. Kan ringa, men det går lite "trögt" att skicka sms, och det går för det mesta rätt uselt att surfa om jag inte slår på wi-fi. Men det är bara hemma, på andra ställen uppför sig telefonen helt normalt. Så, av någon anledning, har jag fått dålig täckning i mitt hus. Hur man nu får det helt plötsligt?

Antingen så har den masten du brukar gå på gått ner (driftstörning) eller så är det så kallad "sommartäckning". Brukar du ha endast GSM/2G/Edge-täckninge hemma eller brukar du ha 3G och nu har du inte det? Det står i raden högst upp på telefonen, bredvid "staplarna".

3G-täckningen påverkas väldigt mycket av belastning, och själva "bubblan" av täckning krymper om det blir hög användning som det kan bli på sommaren om det kommer mycket stuggäster, är något arrangemang eller liknande. Dessutom så gör löven på träden det knepigare för täckningen att komma in.

Men samma tips till dig, hör med din operatör! Är det driftstörningar så finns det ju kompensation att kräva :).
 
Antingen så har den masten du brukar gå på gått ner (driftstörning) eller så är det så kallad "sommartäckning". Brukar du ha endast GSM/2G/Edge-täckninge hemma eller brukar du ha 3G och nu har du inte det? Det står i raden högst upp på telefonen, bredvid "staplarna".

3G-täckningen påverkas väldigt mycket av belastning, och själva "bubblan" av täckning krymper om det blir hög användning som det kan bli på sommaren om det kommer mycket stuggäster, är något arrangemang eller liknande. Dessutom så gör löven på träden det knepigare för täckningen att komma in.

Men samma tips till dig, hör med din operatör! Är det driftstörningar så finns det ju kompensation att kräva :).

Tack för tipset att höra med operatören :) ! Jag har 4G och brukar ha riktigt BRA täckning i vanliga fall, men det ändrades drastiskt för ett litet tag sedan... Ibland visas symbolen för att jag inte har någon täckning alls. När vi hade ett kort strömavbrott häromdagen så ändrades 4G/ingen täckning till E helt plötsligt, och då funkade det bättre... Lite mysko!
 
Hur gör man för att låsa den på 3G då?
Har 4G men verkar som att flera här har problem med just det nu, så måste vara nåt med nätet.
 
Hur gör man för att låsa den på 3G då?
Har 4G men verkar som att flera här har problem med just det nu, så måste vara nåt med nätet.

Det undrar jag med. Googlade och fick upp någon sorts beskrivning, men det lät så komplicerat med så många steg att jag inte tror jag vågar... Tänk om jag inte kan "låsa upp den" igen :crazy: !

Vilken operatör har du? Jag har Tele2.
 
Jag har halebop, ska kontakta de i morgon igen.
Verkar som att flera här har problem med 4G
 
Tele2s chatt öppnar kl 8. Ska höra med dem då, tänkte jag! Hoppas att det har ett svar, men jag misstänker att det bara blir något lite vagt...
 
Hur gör man för att låsa den på 3G då?

Nu vet jag hur man gör DET i alla fall:
1) inställningar
2) fler nät
3) mobila nätverk
4) nätläge - där väljer du alternativ 2, uppifrån sett.
Sedan kom det upp ett meddelande, där jag skulle säga "OK". Sedan starta om telefonen. Och då såg jag "H" i stället för "4G", som enligt killen på chatten betyder att jag har 3G i stället.

Min uppför sig bättre på 3G, inte supersnabb men tydligt BÄTTRE. Jag har nu oftast 3 "pinnar" täckning i stället för bara en. Lite vaga (såklart...) förklaringar om väder, vegetation, etc. Och så kände jag mig som en superoteknisk Häxan Surtant när jag chattade... ;) Men VARFÖR kan det inte stå 3G, 4G, osv i listan på nätverk?? De heter det mest MÄRKLIGA i listan på telefonen. Makes NO sense...
 
Fast väder och vegetation påverkar, det är inget "vagt" med det. Vi pratar ju faktiskt om strålning som rör sig genom luften.

2G, 3G, 4G betyder andra generationen, tredje generationen, fjärde generationen. Det du såg i listan var nog de riktiga namnen (GSM, WCDMA, LTE). Makes a lot of sense.

Skönt att det funkar nu för dig :-).
 
Fast väder och vegetation påverkar, det är inget "vagt" med det. Vi pratar ju faktiskt om strålning som rör sig genom luften.

2G, 3G, 4G betyder andra generationen, tredje generationen, fjärde generationen. Det du såg i listan var nog de riktiga namnen (GSM, WCDMA, LTE). Makes a lot of sense.

Skönt att det funkar nu för dig :-).

Jo, för oss som inte är insatta ÄR det vagt ;)... "Jag ser att du har bra täckning, men......" Och jag tycker fortfarande det är märkligt att täckningen går från toppensnabb och toppenbra till rent ut sagt skräp över en natt, när jag och telefonen befinner oss på EXAKT samma plats. DÅ blir jag lite fundersam...faktiskt! Blev det helt plötsligt jättemycket löv på träden från en dag till en annan :crazy:?

Fast de "riktiga namnen" är ju 3G, 4G, etc för mig som inte är vare sig särskilt intresserad (förutom av att det alltid ska fungera jättebra ;) ) av mobiltelefoni eller särskilt insatt.
 
Lite svårt att förstå för mig som är en sån som vill förstå ALLT i min omgivning. Flitig googlare :-).

Om det fanns ett mobilnät med supertäckning inomhus överallt skulle jag ärligt talat börja klä mig i koppartrådströja och foliehatt.

Det är ändå strålning vi pratar om, jag tycker att det är BRA att den inte tar sig genom berg och betong :-).
 
Nu vet jag hur man gör DET i alla fall:
1) inställningar
2) fler nät
3) mobila nätverk
4) nätläge - där väljer du alternativ 2, uppifrån sett.
Sedan kom det upp ett meddelande, där jag skulle säga "OK". Sedan starta om telefonen. Och då såg jag "H" i stället för "4G", som enligt killen på chatten betyder att jag har 3G i stället.

Min uppför sig bättre på 3G, inte supersnabb men tydligt BÄTTRE. Jag har nu oftast 3 "pinnar" täckning i stället för bara en. Lite vaga (såklart...) förklaringar om väder, vegetation, etc. Och så kände jag mig som en superoteknisk Häxan Surtant när jag chattade... ;) Men VARFÖR kan det inte stå 3G, 4G, osv i listan på nätverk?? De heter det mest MÄRKLIGA i listan på telefonen. Makes NO sense...
Yay nu funkar det!
:bow::banana:
 
Om det fanns ett mobilnät med supertäckning inomhus överallt skulle jag ärligt talat börja klä mig i koppartrådströja och foliehatt.

Det är ändå strålning vi pratar om, jag tycker att det är BRA att den inte tar sig genom berg och betong :-).

Fast pratar vi om varandra nu kanske? Jag förstår att man inte kan ha täckning överallt, så långt är jag faktiskt med... ;) Men nu pratar jag om mitt hus där jag, fram tills för ett par veckor sedan eller så, har haft superbra täckning. Som helt plötsligt förändrades över en natt. När jag upptäckte det var det allra första jag gjorde att starta om telefonen, för jag trodde att den hade fått sig en knäpp. Men det hjälpte ju inte. Det jag förundras över är att löven skulle ha blivit så täta över en natt/att det skulle växt upp ett nytt berg över en natt/eller något annat skumt skulle kommit i vägen mellan mast och telefon. Det är DET jag tycker är konstigt, inte att jag inte har täckning överallt inne som ute i hela Sverige!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Xperia 10 III som jag är väldigt missnöjd med. Insett att jag är en samsung-människa. Frånsett att jag inte gillar hur den...
Svar
12
· Visningar
805
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 599
Senast: Unafraid
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp