Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?
Men medryttare ska hålla en låg profil därför att de är medryttare? Det där med att vara lika värd, verkar bli en ganska teoretiskt abstrakt historia, tycker jag.
Det du skriver här visar ju att medryttare är något slags lägre stående människor i dina ögon, och att det är delvis upp till hästägaren att ta ansvar för hur de beter sig. För mig tyder detta mest på att den som saknar sunt förnuft är hästägarna, som inte kan hantera att en medryttare är en vanlig människa med vanliga - mer eller mindre trevliga - relationer till andra.
Jag tycker som Lovisaleonora. Det här tyder på en väldigt underlig stallkultur som nästan är skrämmande.
Angående låg profil syftar jag kanske mest på att jag inte tycker att man behöver ha åsikter om allt och alla hela tiden och man behöver inte säga högt och tydligt vad man tycker om exakt allt (gäller alla människor, inte enb medryttare..)
Men speciellt nu om man inte hyr/har valt stallplatsen åt hästen, då får man kanske finna sig i att man kanske inte tycker att en del saker är som man själv ville. Känner man irritation eller känner att man behöver prata av sig kan man istället gå till hästägaren/hyrestagaren kanske och ventilera vad det nu må vara man stör sig på - Man tar ju ändå hand om hästen gemensamt och om något inte funkar borde man ju som medryttare ta upp detta hos ägaren först, eller?
Inte att man ska vara tyst som en mus, inte synas och inte höras. Hänger du med då? Men inte tycka/klaga om allt hela tiden.., det blir på ett eller annat sätt irriterande till slut.
Om det är några rutiner eller annat som inte fungerar och en medryttare har åsikter - jättebra, lika bra som någon annan som har idéer/åsikter. Men åsikter om andra i stallet, om stallet eller om hästar..mja, det behöver man inte stå och prata om högt..Det är fult..det kan man hålla för sig själv eller prata med någon där man vet att det inte kommer att ta skada/läcka ut.
Jag anser inte alls att någon är mindre värd i ett stall, hästägare som medryttare..men däremot ska samtliga i ett stall kunna bete sig på en mogen nivå och uppföra sig väl mot andra. Att någon överväger flytt för hur någon beter sig låter inte alls bra i mina ögon.
Underlig stallkultur för mig är då i alla fall när människorna i stallet inte kan prata med varandra utan väljer i stället att snacka bakom ryggen eller har åsikter om allt och klagar..det blir så tråkigt.
Samt till följd ger en dålig och tryckt stämning i stallet där ingen känner sig säker på varandra.
Somsagt, måste man hela tiden säga vad man tycker, och kan man i så fall
inte framföra detta under ett möte i stället där man kanske har chansen att påverka?
Och ja, jag skulle faktiskt känna lite ansvar om min medryttare gick runt i mitt stall och snackade brett och vilt runtom sig och tyckte/klagade i den grad att det blir dålig stämning eller att någon kanske känner sig illa till mods/blir ledsen.
Jag är för en god stämning i ett stall och skulle inte låta min medryttare gå runt och snacka bara för att den skulle vara missnöjd över saker..Är medryttaren så missnöjd finns det andra hästar/stall där personen kanske trivs bättre i så fall. Det är faktiskt ett tecken för mig ...att om någon har åsikter om mycket eller tycker mycket så trivs nog inte personen i själva verket, och vågar inte framföra det på ett bra sätt eller ens säga det till den personen det rör/personen som kan göra något åt saken (inte ovanligt).
Så resonerar jag i alla fall.