Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

AgnesZelda

Trådstartare
Hejsvejs!
Nu är det så att jag har ett D-ponny sto dom precis blivit 18. Zelda är utbildad FEI dressyr och LB i hoppning. Jag har ridit i 9 år och Zelda har jag ägt i 2,5 år och nu de senaste 5 månaderna har hon gått och blivit heltokig! Vi har alltid haft problem med henne på de vis att hon vägrar att gå i form och släppa efter. Nu tänker säkert alla men ta hjälp av en tränare och lär dig rida för sjutton men ska jag vara helt ärlig så är det inte de som är problemet. Jag rider som en tok och kämpar för att få henne att lyssna och göra det hon ska.
Hon blir tung och trög. Jag rider på ett vanligt tvådelat bett.
Jag har tränat för Victoria Uppling (Elin Upplings lillasyster) i ungefär 4 månader och hon är verkligen toppen. Passar både mig och Zelda jättebra men vi får fortfarande inte till henne. Hon tjurar, går emot och vägrar att acceptera arbete. Hon har även börjat skena med mig på banan när jag kommer på öppet spår. Även när jag rider ut brukar hon stanna, frusta och vänd om för att skena. Jag kan känna hur hjärtat bankar och hon är verkligen rädd. Super konstigt..
Zelda är egentligen hur trevlig som helst och brukar aldrig hitta på bus utan brukar vara den tryggaste jag någonsin suttit på så jag blir så oerhört besviken och ledsen när hon nu har blivit helt knasig.
Så alltså, vad ska jag göra för att få henne att acceptera arbete? Vad kan de bero på att hon har börjat skena?

Förstår såklart om det är svårt för er att veta men har ni några gissningar. Precis allt kan vara värt att höra! :)

Här är en liten film. Dock är den gammal och är från första året då jag hade henne.

http://www.youtube.com/watch?v=njgK...xt=C34253c3UDOEgsToPDskJuq6NRey0IUPRJKCL14eMA
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

det första som är bra att checka igenom är närmiljön.
Foder? Kanske hagbyten/hagkompisar? Sjukdomshistorik?
Rider du omväxlande? Tänkte om hon kanske tröttnat på att harva i paddock och att tävla?
Sen såklart, undrar jag ju om hon kan ha ont?

Hur är hon under en annan ryttare?
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Har du kvar samma sadel? På filmen ser den ut att sitta alldeles för långt fram och hämmar hennes bogrörelser. Om du har kvar den kan ju det ha resulterat i ovilja att röra sig och smärta. Kolla upp allt sånt, precis som Magica säger. Närmiljön och utrustningen.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Hästen gör detta av någon anledning det gäller bara att hitta anledningen till varför hon börjat med det. Men som dom andra säger kolla igenom utrustningen, närmiljön, ifall hon har ont någonstans och om något nytt har hänt den senaste tiden i hennes rutiner.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Hej!

Kul att se Zelda igen, hon har stått i samma stall som jag har min häst i många år, och nog är nog lite egensinning allt, men duktig. Tråkigt att du fått bekymmer. Ring förra ägaren och prata med henne, jag tror inte alls hon tar illa upp utan blir glad att du frågar om råd. Du kan få hennes nummer av mig om du vill. Hon är van vid ston med humör och självklart mån om att hennes gamla pärla och du trivs ihop.

Lycka till!
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Du har fått bra svar hittils, men vad jag reagerade på med filmen var att du fipplar med tyglarna hela tiden, försöker få henne att böja på huvudet. Hon går inte fram ordentligt.

Det var det jag reagerade på också.

Det första jag skulle kolla upp, är sadeln. Börja med att plocka bort padden, och se hur sadeln ligger utan den. Det kan vara så att hästen breddat/musklat sig över ryggen, så att det inte längre finns utrymme för padden. Lägg på sadeln utan något under, och prova att rida - går det bättre? Det kan nog också vara idé att låta sadelmakare/sadelutprovare kika, för att vara säker på att sadeln ligger som den ska överhuvudtaget. En sadel som inte ligger bra, kan orsaka mycket obehag och (i många fall) ganska snabbt skapa spänningar och liknande i ryggen. Beroende på hur pass illa det är, är det möjligt att hästen behöver behandlas av E.T. för att det ska släppa ordentligt (även med passande sadel).
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Jag tänkte också sadel, rygg. Fast jag tänkte omvänt, att ponnyn tappat muskler : P
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Tack hörrni för alla tips!

Hade självklart också trott det varit sadeln men vi köpte en ny förra året och den är utprovad av sadelprovare och ligger bra. Annars har jag samma utrustning och enligt Victoria sitter allt bra. Vi brukar få väldigt mycket hjälp av henne.
Jag hade henne på havre men bytte sedan till hippo bas som Victoria rekommenderade och jag har inte märkt så stor skillnad mer än att hon är lite piggare. I somras gick hon i beteshagen tillsammans med ett annat sto som sedan togs bort då hon vart sjuk. Dom var även boxkompisar. Hon har inte varit sjukt heller. Oftast rider jag på banan 2-3 gånger i veckan varav 1 är träningsdag, låter henne vila 1-2 gånger och resten rider jag ut/skrittar jag ut. Kan även vara så att hon gått och spänt sig i vintras när jag ridit eftersom det blir isigt och dåligt underlag på banan. Vi har inget ridhus på vår klubb och jag har inte möjlighet att åka en mil varje dag för att komma till ridhus. När jag rider hos Victoria i ridhus så jobbar hon mycket bättre och tar för sig mer. Skulle heller aldrig få för sig att skena då. Kan vara att hon inte vågar röra sig ordentligt när underlaget känns ostabilt. Funderar om hon kanske har någon spänning i ryggen.
De är aldrig någon mer än jag som rider Zelda. Victoria gjorde det ganska länge 1 gång i veckan på mina träningar och då var hon hur fin som helst. Annars är det mest en duktig tjej på 30 år i stallet som jag brukar rida med som suttit upp på henne en gång om året typ och hon har sagt att man känner sig som en nybörjare när man rider henne. Hon är oerhört envis men man blir ruskigt vältränad och lär sig enheldel! Jag har inte ändrat några rutiner på senaste..

Filmen är ju som sagt gammal och notera att jag red mycket med sätet vilket gjorde att jag inte hade tillräckligt med egna muskler att hålla både ben och armar i styr. Jag var 12,5 år då. Endast i halterna jag medvetet rörde handen för att hon inte skulle bita sig fast vilket hon lätt gör då hon inte en envis och inte ville bära sig själv. Zelda förra ägare vars tränare (Ulf Lind) har sagt att hon skulle driva mycket med sätet och det gjorde då även jag. Så som Zelda ser ut på filmen ser hon inte ut idag. Hon är mycket bättre musklad, magen är borta och hon bjuder bra. Tänkte bara ge er en överblick på vilka hon och jag var även om den filmen kanske inte var så rättvis mot varken henne eller mig.. I princip alla domare jag ridit för har kommenterat att jag är följsam. Har man själv inte sett och framför allt ridit Zelda är det mycket svårt att uttala sig om något angående hur hon ska ridas! ;) Att döma en gammal film och utgå från den angående detta problem är fullkomligt omöjligt!
Idag när jag red hittade hon inte på några dumheter alls vilket var konstigt då hon vilat i två dagar. Antar att det är någon dumhet som hon hittat på för att komma undan arbetet då jag oftast arbetar även när jag rider ut. Hon är trots allt en oerhört smart ponny som tar alla tillfällen i akt att komma undan arbete. Skulle som sagt annars gissa på att det evt skulle kunna vara någon spänning men eftersom hon är så pass fin då Victoria rider och jobbar bra då känns det som att hon hade reagerat lika med henne ifall hon haft ont på riktigt. Men det kan ju absolut var värt att kolla upp oavsett! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

En häst börjar inte bråka helt plötsligt utan orsak. Att bli ledsen på den är meningslöst (även om jag förstår din känsla) - din ponny försöker ju så gott den kan säga att någontig inte funkar för den, någonting är fel.

Förslag:
* Obehag från sadel / ridning / bett
* Nytt foder
* För lite utevistelse
* Smärttillstånd pga sjukdom / trauma / utslitningsskada
* Mentalt uttröttad, alternativt uttråkad
* Annat.... såsom olydnad.

Har du ridit för samma tränare i 4 månader (hur ofta har du ridit lektion på denna tid?) och hästen har betett sig likadant hela tiden, till och med blivit värre, så skulle jag säga att det inte är en tränare som passar hästen alls. Även om tränaren kanske passar dig.

Filmsnutten är gammal. Jag vet inte om det är helt rättvist att uttala sig om sadeln och ridningen idag - jag tror säkert att du som ryttare har utvecklats på drygt ett år. Eller tycker du själv att det är en representativ bild av hur du tränar?

Det är hur som helst alltid bra att be om hjälp, och modigt av dig att lägga ut en film för allmän beskådan. Uppdatera gärna och berätta hur det går för er.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Hej!

Kul att se Zelda igen, hon har stått i samma stall som jag har min häst i många år, och nog är nog lite egensinning allt, men duktig. Tråkigt att du fått bekymmer. Ring förra ägaren och prata med henne, jag tror inte alls hon tar illa upp utan blir glad att du frågar om råd. Du kan få hennes nummer av mig om du vill. Hon är van vid ston med humör och självklart mån om att hennes gamla pärla och du trivs ihop.

Lycka till!

Tack, äntligen någon som faktiskt vet vem Zelda är och kan uttala sig rätt! Jag har bra kontakt med Lina än idag så jag måste höra med henne vad hon tror. Är övertygad om att hon har något tips! Zelda är absolut en super ponny och nog är hon duktig men gud så man får rida. Ha det bra! :D
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Nu har du redan hunnit svara, när jag skickade mitt inlägg. ;)

Mmm. Nu låter det lite annorlunda än i första inlägget (om jag tolkar dig rätt). Hon skenar alltså inte iväg, utan fungerar i manege?

Jag tycker inte riktigt inställningen att den är lat och försöker "komma undan" känns helt ok om det är en häst som visar tydliga tecken på missnöje. Fungerar den med en ryttare men inte med dig så är det ju ganska troligt din ridning som behöver utvecklas (inget illa ment alls). Det kan också vara så att en skickligare ryttare lättare döljer (eventuella) problem som hästen har, eftersom den balanseras upp mer - det betyder inte att problemen inte finns där dock. Bara att de blir mer tydliga när du rider.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Tack, äntligen någon som faktiskt vet vem Zelda är och kan uttala sig rätt! Jag har bra kontakt med Lina än idag så jag måste höra med henne vad hon tror. Är övertygad om att hon har något tips! Zelda är absolut en super ponny och nog är hon duktig men gud så man får rida. Ha det bra! :D


:rofl: Förlåt - men finns det ett "rätt" svar? Att den är lat och olydig? :devil:
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

En häst börjar inte bråka helt plötsligt utan orsak. Att bli ledsen på den är meningslöst (även om jag förstår din känsla) - din ponny försöker ju så gott den kan säga att någontig inte funkar för den, någonting är fel.

Förslag:
* Obehag från sadel / ridning / bett
* Nytt foder
* För lite utevistelse
* Smärttillstånd pga sjukdom / trauma / utslitningsskada
* Mentalt uttröttad, alternativt uttråkad
* Annat.... såsom olydnad.

Har du ridit för samma tränare i 4 månader (hur ofta har du ridit lektion på denna tid?) och hästen har betett sig likadant hela tiden, till och med blivit värre, så skulle jag säga att det inte är en tränare som passar hästen alls. Även om tränaren kanske passar dig.

Filmsnutten är gammal. Jag vet inte om det är helt rättvist att uttala sig om sadeln och ridningen idag - jag tror säkert att du som ryttare har utvecklats på drygt ett år. Eller tycker du själv att det är en representativ bild av hur du tränar?

Det är hur som helst alltid bra att be om hjälp, och modigt av dig att lägga ut en film för allmän beskådan. Uppdatera gärna och berätta hur det går för er.

Jo det är ju tyvärr meningslöst att bli ledsen men man känner sig så hjälplös när hon varken inte lyssnar eller bryr sig och har inte gjort i över 2 år.
Tror inte det är något från utrustningen. Inte fodret heller.. Hon står ute mellan 7.00-16.00 och ibland längre. Hon har inte heller visat tecken på att vara sjuk eller halt. Tror mest på att hon är uttråkad eller att de rent av är en dumhet/olydnad. Hon skenar endast på banan då hon kommer på öppet spår och bara kan dra. Gör det aldrig mot ett staket eller liknande utan om man går in på en volt, lämnar spåret etc..
Jag rider för tränare 1 gång i veckan och i själva ridningen utvecklas vi sedan har hon bara börjat bete sig underligt. Som att skena och blir rädd då jag rider ut. Mer som att hon har blivit hjärntvättad. Har funderat på om det kan vara pälssättning osv men efter 5 månader känns det konstigt..
Filmen är absolut inte rättvis. Jag rider inte så idag och jag har blivit mycket mer stabil i min ridning. Den var mer för att ni skulle få se oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

:rofl: Förlåt - men finns det ett "rätt" svar? Att den är lat och olydig? :devil:

Självklart är min tränare skickligare än mig annars vore det ju idioti att rida för henne och då rider hon ju såklart bättre så jag tar inte alls illa upp för det. Jag rider ju för tränare för att utvecklas. Som sagt är det bara Victoria som ridit henne och det är i ridhus annars är det bara en annan som ridit hemma på vår bana och haft samma problem med att få henne att jobba som jag. Om du läst det jag skrev tidigare hade det framgått tydligt att hon går bra i ridhus men inte ute under vinter halvåret då jag tror att hon inte känt sig bekväm med underlaget. Såklart finns det inga rätta svar men det är ju rätt uppenbart att någon som känner Zelda lättare kan förstå hur problemen skall lösas än någon som inte har en aning om hur hon fungerar. Om både ''Lotus'' och jag upplever Zelda som en envis men duktig ponny, så är det så. Visst hon gör såklart så gott hon kan men samtidigt är hon inte alltid rättvis mot mig då hon sätter till den envisa och lata sidan. Hästar kan faktiskt vara lata och olydiga, om du inte visste det ;)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

En häst som skenar flyr i princip paknikartat och väjer inte vare sig det kommer ett träd eller staket i vägen. Din häst sticker nog bara med dig.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

En häst som skenar flyr i princip paknikartat och väjer inte vare sig det kommer ett träd eller staket i vägen. Din häst sticker nog bara med dig.

Jaha? Och vad hade jag för hjälp av detta meningslösa inlägg? Oavsett om hon skenar eller sticker med mig så är det fortfarande problemet jag behöver hjälp med, inte någon som rättar mig för att jag råkat sagt något fel. Du kanske hellre har något tips på vad jag kan göra för att få henne att inte sticka med mig då? ;)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Jag tycker dte känns som att hästen kan ha ont någonstans...

Den känns så.....glädjelös och ovillig om du förstår mig rätt.

Minns inte om du svarat på dte innan men va hon genomkollad ordentligt?
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Jag tycker dte känns som att hästen kan ha ont någonstans...

Den känns så.....glädjelös och ovillig om du förstår mig rätt.

Minns inte om du svarat på dte innan men va hon genomkollad ordentligt?

Jo hon är ganska sur (vilket hon iof nästan alltid varit) men hon är ganska omotiverad. Vad jag än gör spelar det ingen roll. Jag kan borsta, mysa, massera, klia, hitta på nått roligt när jag rider eller bara bryta en rutin för att få lite förändring men hon uppskattar varken eller.. Jag förstår absolut hur du tänker och jag tänker precis likadant själv.
Har inte kollat igenom henne hos veterinär eller liknande men hon har inte känts halt när jag ridit och det har inte heller min tränare upplevt. Tycker absolut att det är värt att kolla upp för om det nu skulle visa sig att det är så, så vill jag ju absolut bara göra det som är bäst för henne! :)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

en väninnas häst va lite som zelda... och dte visade sig att den hade ont i korset och bakknä.
Inte sagt att det behöver va just det, men något som inte direkt syns eller märks av blotta ögat eller när man klämmer.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Okej ska reda ut detta en gång för alla!
Filmen är gammal och var endast till för att ni skulle få se oss även om filmen INTE är rättvis mot oss. Jag har ju självklart utvecklats under 2,5 år. Vad tror ni annars? Jag tycker ni som påpekar filmen och utgår från den i detta problem själva kanske har brister på kunskap eller så vill ni helt enkelt bara klanka ner på mig. Hur jag rider angår inte er utan endast mig och min tränare. Jag frågar er om att få hjälp med problemet och inte för att jag vill veta hur jag skulle förbättra min ridning för över 2 år sedan!

Jag rider som sagt för Victoria Uppling. Jag hoppas alla vet vilka Upplings är, åtminstone Elin Uppling! Jag är alltså i kontakt med mycket duktiga ryttare som tävlar internationellt. Kom inte och klaga på min ridning för det löser vi extremt bra själva!
LÄGG NER!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej på er! Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i...
Svar
9
· Visningar
2 126
Senast: DizAngel
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp