Min ponny kisar, varför?

I

idalie

Jag skaffade min ponny i slutet på februari i år. Hon är en jätte trevlig tjej (om än lite för mycket envis, hehe) men jag har märkt ett problem. När hon kom så var det jättemycket snö ute, och då tänkte jag inte så mycket på det men hon kisade varje gång man red eller var ute i hagen. Sedan kom våren och hon slutade kisa och var som alla andra hästar och tittade "stort". OCh så nu kom sommaren och solen lyser väldigt starkt. Vad gör hon? Jo hon kisar. Även med flughuva, jag kollade nämligen in under. Hon är inte så allvarligt svullen eller så, men lite mer än normalt kan jag tycka... Men eftersom jag inte var medveten om att det var ett problem så tänkte jag inte heller på det innan.
Nu till min fråga; vad ska jag göra? Det verkar som om hon störs en del av det, inte så att jag kan förklara hur men hon är mer irriterad helt enkelt. I hagen idag tyckte jag riktigt synd om henne för att hon var så "missmodig". Jag tog in henne i boxen där solen inte når in med sitt skarpa ljus och med ens blev hon min lilla glada ponny igen. När jag skulle leda ut henne i hagen en timme senare så blev det en förvandling igen men nu åt det negativa hållet. Jag tycker så synd om min lilla vän :( Någon annan som har samma problem?

Sv: Min ponny kisar, varför?

Självklart ska du kontakta veterinär som kan undersöka/behandla hästen! Redan imorgon.
Det kan ju vara en infektion i ögat eller ungefär tusen andra saker...

Sv: Min ponny kisar, varför?

Ljuskänslighet brukar innebära att ögat inte är friskt, och precis som andra säger bör du låta undersöka detta. Hittar man inget fel är kanske din häst "bara" känslig för ljus och då får du tänka på detta och skydda hennes ögon.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 179
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka