Min ponny har fått strålröta!

Aquakatt

Trådstartare
Hej alla Bukefalister!

Upptäckte i för ngn dag sedan att det ramlat av en bit av strålen i ponnyns ena bakhov. Den var även mjuk. Dagen efter var en hovslagare ute och skodde några andra hästar, och jag bad honom kolla strålen. Han sa direkt att det var strålröta, och satte på ett lila medel som han tipsade mig om att köpa (tror det var "thrusbuster" (som jag vet andra här på buke har sagt är mycket giftigt).

Så nu till frågan:
Vad är det bästa att behandla med?
Har hört div olika behandlings metoder, "thrusbuster", vinäger, klorin (?) m.m. Vad anse ni är det bästa? Ska ringa "min" hovis i morgon för att boka tid för skoning om ca 2 veckor, och tänkte då även fråga om rötan. Borde jag se om ha kan komma ut så snart som möjligt för att skära rent eller så i strålen?

Ponnyn i fråga går fortfarande på ute på bete, men efter vädret som varit de senaste så är hagen väldigt blöt. Detta är ju såklart inte bra för strålen, borde jag stalla in henne på natten så snart som möjligt så att det får torka upp bättre i hoven under natten ( står på spån)?

Är väldigt tacksam för alla tips och råd!

Mvh Sofia

Sv: Min ponny har fått strålröta!

Kratsa hoven ofta varje dag så strålen får luft. Använd något bakteriedödande på strålen jag brukar använda vanlig Lila/Blå spray Gentiana Violett Radital heter den visst. Finns även något för hovarna på ÖB som är kanonbra!
Det viktigast är att det är bakteriedödande och gärna lite uttorkande.

Jag har använt Virkon S och det har fungerat mycket bra på strålröta.
Det tar både bakterier och svamp.

Sårspray (den som yggdrasil skrev om) har jag också brukat använda, men det är när jag redan varit medveten om det och jobbat förebyggande med att hålla hovarna rena, och spraya sårspray minst en gång per dag om det redan funnits (lite) röta eller om det varit blött ute. För jag tyckte det kom tillbaka snabbt om man missat 1-2 dagar.

Om det redan hunnit bli ordentlig röta eller om man inte vill behöva underhålla riktigt så ofta, då skulle jag hellre använda hovtjära. Först rengöra, sen på med tjära, försöka pricka så det bara hamnar i strålfårorna (viktigare att det inte hamnar fel än med sårsprayen, då det är starkt uttorkande) sen behöver man inte kladda på varje dag utan varannan-var tredje dag.
Det är väldigt kladdigt att hålla på med, man måste ha handskar och inte bry sig så mycket om man råkar förstöra kläder/färga ner golvet. Själv råkade jag få en miniklutt i ett par hårstrån, det gick inte bort förrän efter tre hårtvättar och under tiden luktade jag värre än en kedjerökare! :p

Det enda jag vet som verkligen fungerar är trushbuster så jag råder dej att köpa det.
Håll rent hoven och stalla in så att hoven får torka upp ordentligt varje dag. Om du kan så ställ henne i en annan hage som inte är så blöt. (Våra hästar går i uppgrusad vinterhage nu och fodras med hö istället för att gå på bete för att slippa hovröta, mugg och söndertrampat bete.)
Ring din hovslagare och be honom komma så fort så möjligt så att han kan skära rent och ge dej vidare råd.

Till alla:

Tack så jätte mycket för alla svar! Känner att jag har mer alternativ nu:).
Tror att jag kommer att börja med Sårspray och ev tjära. Försöker även ha henne i boxen någon/några timmar om dagen så att det kan få lite chans att torka upp, känner att jag helst vill ha henne ute på natten ett litet tag till om det går, blir rötan värre (eller inte bättre) så blir det självklart box på natten!. Men som sagt står hon inne en stund under dagen, vilket också verka hjälpa.

Vad tror ni om detta upplägg, kan det fungera?

Idag när jag kom så gjorde jag rent hoven noga (hade inga medel dock), och sedan fick hon stå inne ett par timmar på spån. Detta verkade funka bra, och strålen var betydligt renare och torrare efter!

Skall försöka få tag på hovis i morgon och även inhandla spray och tjära.

Mvh
Sofia

Kopparsulfat är i mina ögon det enda som är riktigt verksamt mot strålröta.

Beror nog på i vilken grad det gäller. Värt att tänka på är att enligt ett par betydligt mer hovkunniga än mig, och enligt mina egna erfarenheter, så har hovformen (dvs hovens "allmäntillstånd") en del att göra med rötan. Man kan behandla och behandla men får nästan räkna med att få hålla på regelbundet och förebyggande så snart det är blött om man en gång fått ordentlig röta, såvida inte hovformen/"allmäntillståndet" i hoven (om man kan kalla det så) också blir bättre.
Och då kan jag tänka mig att man behöver starkare och starkare medel om man vill att det ska försvinna en längre period och inte bara en/ett par dagar i taget.

Tjäran har annars fungerat ypperligt för mig, även dry-feet men vissa gillar inte det pga att det är giftigt (använder det bara för att jag är så grymt less på tjäran efter att ha kladdat med det en hel del, och bara om det är ihållande fuktigt i backen många dagar i sträck), och som sagt så har blåsprayen fungerat ffa i förebyggande syfte om man varit noga med att hålla efter.

Bra att du försöker få tag på hovis, det är ett väldigt otacksamt jobb att försöka underhålla röta om man inte ens kommer åt den! :p

Tror inte du behöver både och, å andra sidan är ju både tjära och blåspray ganska billigt jämfört med en del andra preparat, så jag skulle nog börjat med tjäran för att göra grovjobbet, och därefter underhålla med blåspray när det börjat bli bättre. Så länge man ser att det är tjära kvar i strålen (syns på färgen) behöver man inte kladda på mer eller annat.

Jag fick hem en häst i slutet av januari som under snösulorna visade sig ha riktigt mycket röta på alla benen (och i övrigt inte speciellt välverkad, som synes):

VF
img_0621_74907141.jpg

VB
img_0623_74907553.jpg

HF
img_0627_74907882.jpg

HB
img_0625_74908153.jpg

4-5 mån senare såg de ut såhär, de inringade områdena var ännu ej helt friska:

VF
img_0945_95055850.jpg

VB
img_0946_95055918.jpg

HF
img_0948_95056203.jpg

HB
img_0947_95056043.jpg

Receptet här hette väteperoxid, vatten och tjärspray. Och en jävla massa jobb för hovslagaren och mig!
I början tvättade och tjärade jag två gånger om dagen, hovslagaren kom varannan vecka och skar bort mer sjukt (gick inte att ta allt på en gång, utan det fick sakta växa ut). I sommar kunde hon skos med vanligt intervall och till och med gå barfota bak utan att ömma (!! Innan kunde man inte ens peta på strålarna...) samt tjärades ca en gång i veckan.

Trevligt att se verkningen på de senare bilderna jämfört med de första! :crazy:

Blodet, är det där ni råkat ta/behövt ta lite för mycket?

Eller hur, man blir inte jätteimponerad över de tidigare hovslagarens arbete (eller ägarens kunnande, för den delen) :crazy:

Ja, blodet kommer när han råkat ta en millimeter för mycket. Det är svårt att veta var det sjuka tar slut och det friska börjar! Så det är bara jätteytliga 'sår', och tyvärr oundvikliga. Och det ser mycket värre ut än vad det är, det är ett pyttesår som blöder sådär mycket, sedan lyckades hovis smeta ut det :p

Jag tror dig! :p Men tänker att det känns som ytterligare ett tecken på att hovarna inte var fräscha från början. Vi (ja, eller hovslagaren då, men h*n tycker att jag ska ta lite i strålfårorna själv vid behov... vilket känns lite för läskigt) brukar ju kunna ta rätt mycket i strålarna/strålfårorna utan att det börjar blöda. Men hoven, ffa trakterna, ser ju rätt förskjutna/förvuxna ut på första bilderna så jag tänkte att det kanske hör ihop.

Lite förfuxna :D När hovis fick bort all den döda strålen från ena bakhoven kunde jag stoppa in två fingrar i hålet som blev här hoven stod på golvet, så höga var trakterna :crazy:

Hua! Men den hade inte hunnit få andra biverkningar? Typ strålbenshälta, hovledsproblem, problem med manke/rygg el. dylikt? Tänker att det där såg ju ut att ha pågått ett tag.

Njäe, faktiskt inte... Dock började hon muskla sig på ett helt annat sätt efterhand, speciellt när hon fick natural balance-skor!

Det är så lustigt med hästarnas fötter.

När en klinikhovslagare förra året fick för sig att ta bort trakterna på mitt sto som hela livet gått med höga trakter - först då fick hon problem med hovarna,
dvs inflammerade strålbensbursor båda fram. Har aldrig haft några problem förens man försökte ändra på hovarna. Min hovslagare lät trakterna växa ut.
Nu är hon ohalt igen tack och lov, men det är hon bara om hon får ha sina fula fötter kvar.

Usch, det låter inte kul! Som att välja mellan pest eller kolera, för det låter ungefär jämförbart med en människa som gått med högklackat hela livet som inte kan gå i vanliga skor för att ledband och allt har format om sig och är för gammalt och slitet för att kunna formas tillbaka utan skador (och med stor sannolikhet har denne problem med höfter, rygg, kanske annat). :crazy:

Jag märkte att min häst fick problem av höga+ojämna trakter (att de var ojämna var nog det som blev droppen), och då var det ändå en kuse som hovslagarna tyckte hade så fina och lättsamma hovar. Den hade haft lite för höga trakter länge, och som sagt så var det nog när de blev ojämnt höga som det blev droppen och man började märka bieffekter på hästen, och att hovarna blev fulare och fulare. Man märker att det tar tid för hästkroppen att ställa om, eftersom den med facit i hand nog haft lite för höga trakter länge, men man märker att den överlag ändå är mycket mer bekväm med sina fötter och rörelsemönstret den får till med nuvarande verkningen. Ex. har den alltid sen jag köpte den satt ner tårna först med framhovarna, det slutade den med väldigt fort sen den blev bättre verkad. De små bieffekter man märker av nu av att kroppen måste ställa om sig är inte ens 1/10-del av vad man märkte när det gått ett par skoperioder av vad hästen visade var mindre bra verkning för den.
Men jag tror nog det har gjort mycket att man varit noga med att hålla efter ofta, och noga med friskvården/det förebyggande för att inte något annat i fysiken ska ta stryk av förändringen, och haft tur och faktiskt hittat något som känns rätt, inte bara "fel på annat vis" vilket man ju inte alltid (som hästägare iaf! :p ) vet förrän man står med facit i hand. Tänker t ex att om man bara tar ner i trakterna och håller tårna långa, då lär det vara som att tigga om felbelastning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 567
Senast: skuggi
·
Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 513
Senast: EmmaW
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 801
Senast: Skywalker
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 069
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar