Min ponny blev halt, och nu igen! hjälp snälla!! :(

H

hjalpmigsnalla

Hej! Jag har en C-ponny och jag ägt i två år ungefär. Han är 5 år gammal och går oskodd. Han gick igenom besiktningen när vi köpte han självklart. Sen efter ett år ungefär så började han sparka bakut mycket i galoppen när man red honom, han blev sen stel i bakdelen och det syntes väldigt tydligt.. Sen efter några veckor blev han halt fram. han kunde knappt gå. Han blev behandlad och blev bra sedan. Sen byggdes han upp igen och när han var som mest igångsatt (efter 8 månader ungefär) så började han sparka bakut i galoppen igen( tänkte aldrig att något var fel) , jag lånade då ut honom på foder eftersom jag inte hade tid längre.. han gick då igenom en besiktning utan anmärkning. Sedan hos tjejen som hade honom blev han riden i dressyr, bara efter någon vecka blev han stel i bakdelen igen och sedan halt fram på samma sätt igen. Han har blivit kollad hos veterinär men dom vet inte vad det kommer ifrån :/

Jag vet inte vad det är, är det på grund av fel ridning? eller är det på grund av att han inte håller som rid häst? behöver han skor? är det pga sadeln? någon som har någon ide, för jag vet inte vad jag ska göra dåhan är mitt allt :confused::cry:

Sv: Min ponny blev halt, och nu igen! hjälp snälla!! :(

jag tror att problemen sitter i bakdelen... har du haft ut någon kiropraktor på honom? kan tänka mig att det är SI-leden/korset som är snett... då kan det bli att de överbelastar fram.

jag är inne på min tredje häst med det problemet... :)

Hur håller du igång din häst utan att den blir halt?
Ska ta ut kiropraktiker.

Tyvärr har ju de hästar jag har haft med det här problemet gått på travet, och gått och felbelastat länge.
Men de tips jag fick av min vet var att rida mycket lösgörande övningar, öppnor och slutor. Gå över upphöjda bommar är också bra, då de måste gå ordentligt då med alla benen (eller vad man ska säga :) )
Kiropraktorn har visat hur jag ska massera bak och hur jag ska stretcha...
Och så har jag skrittat mycket och länge, då jag tror att skritten är en kanska läkande gångart och att det är bra att hästen håller igång.

Det är också viktigt att hästen jobbar på bakifrån och inte går "på frambenen". Känns din ponny framtung?

Prova ta ut en kiropraktor el equiterapeut, de brukar vara duktiga på att se vart problemen sitter. Lycka till

Jag hade börjat med att sko hästen runt om, ömmar den utan att ni ser det så går den och spänner sig och får ont i sina muskler.
Är den inte akut halt nu så hade jag sedan låtit den vila någon vecka efter skoningen och sedan sett hur den ser ut.

Är hästen halt nu hade jag tagit ut en veterinär som är duktig på rörelsestörningar, gärna gett akupunktur och sedan skott hästen för att slippa ev. spänningar därifrån.

Hjälper inte skoning så röntga ryggen och haserna på hästen för att utesluta fel därifrån.
Hur länge har hästen fått vila efter hältorna?
Kanske behöver hästen sommaren på sig att läka små saker som tillsammans ger dessa problem?!

Hästen fick vila ungefär 1-2 månader innan igångsätnning vid första hältan, och han var som ny igen, röde sej perfekt med hela kroppen. Då vart han behandlad av en homeopat.. Men som sagt, han får nog bli skodd runt om! Då han faktist är lite ömfotad..

Hur fort har ni satt igång hästen efter båda vilorna då?
Den är ju faktiskt bara fem än... (4 vid första hältan, ni red väl inte fullt ut då? :confused: )

Är hästen ömfodat ska ni givetvis sko den!!

Nej, absolut så red vi inte fullt ut efter han blev halt!!
Han sattes långsamt igång i ungefär 2-5 månader. Sedan efter det var han i gångsatt helt i alla gångarter. Han har även blivit riden i korekt form, så det kan inte heller vara problemet.

Jag syftade på innan häsetn blev halt. Den var ju bara 4 då.
Så ni inte red den som en vuxen häst.?!

Klart att vi inte red den som en vuxen häst!

Det är väl inte klart. Jag vet inte hur du rider.
Du vet ju inte ens hur lång tid det tog innan den var igångsatt.. ;)
(2 - 5 månader är ganska stor skillnad :p )

Hur länge sedan var det ni kollade sadeln (Kunnig människa, inte "vem som helst") ?
Unga hästar växer ju mkt så att kolla det regelbundet är ju rätt viktigt.

Det bästa är väl att åka till klinik så de får göra en ordentlig hältutredning. Inte kul med så unga hästar som inte är friska :(

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 889
Senast: ameo
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V