Min ponny är ovanligt lat! :(

Felicia

Trådstartare
Hej! Det har uppstått ett litet problem med min medryttarponny! :(
I början när jag började rida honom var han väldigt pigg, speciellt i paddocken där han i stort sätt skenade iväg med mig. Men när jag hade ridit honom ett tag så började han nästan bli lite lat. Han är nästan skänkeldöd, skrittar väldigt långsamt, lyssnar knappt på galoppfattningen och är verkligen super svår att ens få framåt i paddocken. Hans ägare säger att det beror på hans vinterdepration men det började redan i höstas. Vet inte om det kan bero på att vi har ridit i stort sätt varje tur tillsammans med en annan ponny i stallet. Det var ungefär då som han började uppföra sig så konstigt. Men jag har ingen aning. Någon som har någon teori?
 
Sv: Min ponny är ovanligt lat! :(

Var han bara pigg när du red med annan ponny eller blev han seg när du red med den andra? Har någon annan sett dig rida ponnyn, som kan se om han verkar halt? Spring bredvid hästen medan någon kunnig tittar på hästen så den inte är halt.
Annars kan ju vissa hästar bli sega av vila, andra blir jättepigga, det varierar. Men om det är så brukar det ju släppa efter några ritter. Hur länge har det varit så här? Hur ofta rider du?
 
Sv: Min ponny är ovanligt lat! :(

Jag skulle försöka få ägaren kolla upp om ponnyn har ont. Både att försöka springa ifrån jobb, och att inte vilja jobba är klassiska saker en häst tar till när den har ont.

Hästar får inte vinterdepressioner, så det är det knappast.
 
Sv: Min ponny är ovanligt lat! :(

Om ponnyn inte har ont eller det är något annat.

Har du gått upp mycket i vikt? För när jag hade en foderponny så blev han sådan varje gång en speciellt kompis skulle rida. Hon vägde på gränsen det visste jag, men efter ett tag kom det fram att hon vägde 15kg + på det hon redan sagt och dvs 25kg mer än mig! :crazy:

Inte konstigt att ponnyn blev seg och tung med den vikten på sig!
 
Sv: Min ponny är ovanligt lat! :(

Har den passande utrustning,anpassad foderstat, frisk, bra hagar med kompisar minst 10 timmar dag gärna mer.
Har den det och inte trivs så beror det på att hantering och ridning behöver bli bättre. Bra kurser i ridning och hästhantering kan man aldrig få för mycket av.
 
Sv: Min ponny är ovanligt lat! :(

Hej! Det har uppstått ett litet problem med min medryttarponny! :(
I början när jag började rida honom var han väldigt pigg, speciellt i paddocken där han i stort sätt skenade iväg med mig. Men när jag hade ridit honom ett tag så började han nästan bli lite lat. Han är nästan skänkeldöd, skrittar väldigt långsamt, lyssnar knappt på galoppfattningen och är verkligen super svår att ens få framåt i paddocken. Hans ägare säger att det beror på hans vinterdepration men det började redan i höstas. Vet inte om det kan bero på att vi har ridit i stort sätt varje tur tillsammans med en annan ponny i stallet. Det var ungefär då som han började uppföra sig så konstigt. Men jag har ingen aning. Någon som har någon teori?

Det är egentligen omöjligt att ha en teori. Man kan ha funderingar.

Har ponnyn plötsligt börjat ridas mer sen du kom som medryttare?
Har han isåfall fått mer mat i takt med att han går mer?
Får han mat så det räcker, överhuvudtaget?
Har något annat förändrats för honom, t ex har en hagkompis försvunnit/dött?
Gör du samma saker med honom hela tiden, så att han är uttråkad?
Är han seg när du rider ut, eller bara i paddocken?
Kan han ha ont någonstans?

Du ska i alla fall inte automatiskt utgå ifrån att ponnyn är lat.
 
Sv: Min ponny är ovanligt lat! :(

Han var bara pigg utan den andra ponnyn. Ja, ägaren har kollat när jag har ridit honom och hon säger att han ej är halt. Det har varit såhär i ca 2-3 månader nu. Jag rider honom 2 ggr i veckan, men hans ägare kör honom och hon säger att han inte är "lat" vid körning.
 
Sv: Min ponny är ovanligt lat! :(

Har du ridit länge? Har ponnyn blivit riden länge? Det kanske är så att ponnyn var pigg och nästan skenade i början för att den inte var van vid att bli riden och därför mest var rädd? Du kanske har någon bild på ponnyn så kan vi se om den verkar för tjock eller för smal, eller något annat. Kanske en bild på när du rider? Ibland kan en sadel klämma på fel ställe, som gör att ponnyn har ont när man rider.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp