Min pålle har blivit super turbo..

My Horse and I

Trådstartare
Vårt ensilage 90% ts (ja jag vet alldeles för torrt) 9,2 mj och 59 smrp har verkligen tänt min häst,han får inget kraft foder what so ever förutom mineraler. Jag ger 8 kg av detta super hösilage med kvot över 6 och min häst är på tårna. Jag antar detta är vad folk menar med energi känslig häst. Tror ni att det är en övergång lr ska jag börja byta ut en del mot halm??

Sv: Min pålle har blivit super turbo..

Behöver egentligen inte bero på ensilaget. 8 kg är ju ganska liten giva. Tuggtiden blir ganska så begränsat, dvs om du nu har en större häst. Det skrev du aldrig något om vad för häst du har. Vad gav du innan och hade du större giva då ? Hästars mättnadskänsla styrs ju av tuggandet. Så om nu man har ett super super grovfoder och begränsar givan för allt blir tillgodoset på den eller den givan så är det inte säkert hästen får sina behov tillfredsställda.

Hungriga hästar kan många gånger uppfattas som pigga...skulle man kanske ge dessa ännu mera foder ( strå), så kan det hända att en del lugnar ned sig. I ditt fall skulle jag ge mer att tugga på, dvs halm som du föreslog. Man får aldrig glömma att hästar äter/tuggar/letar föda ca 18 timmar per dygn.

Det stämmer ,jag är noga med att han har att äta ,han går på gräs hage dagtid så det lider ingen nöd på honom..Innan gav jag honom typ 16kg av ensilage 56% ts 35 smrp plus havre halm ,lucern mm då var han nästan seg..
Men eftersom det är fler hästar som blivit stirriga och heta så tänkte jag att det kunde vara ett kraftigt hö som gav effekt...

Du ger ju väldigt mycket mindre rent näringsmässigt sett nu.

Om nu 35 g smrp var per kg foder, i så fall fick hästen 560g bara genom hösilaget förut, PLUS allt annat du gav medan nu bara 470g. Energin i det du gav förr anger du inte men gissningvis runt 5.5mj vilket ger 88mj bara genom grovfodret medan nu får 74mj.

Så du ger den ju väldigt mycket mindre näring nu än vad du givit förut. Antingen håller den hull och muskler på det och är pigg eller så kommer den att falla ur och du får ge annat som ger mer ättid och därför kanske lugnar sig. Eller så fick den för mycket förut och orkade inte pga det.

Svårt att svara på anledningen men som sagt, var medveten om att du ger mindre näring nu, trots "superhösilage" (som snarare är hö btw).

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 429
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 193
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka