min nya ponny är "istadig"

T

tre4

köpte en ponny(c) för n¨ågon månad sen,var och träffade och red honom 3 ggr!

red dock aldrig ut sj'lv med honom dumt nog.

han verkar trivas bra här hos mig och med sin hästkompis, men jag tror att han är istadig.
första gången jag provade att rida ut själv så kom vi kanske 200 meter från stallet när han bara stannade!

jag trycckte fram honom men då vände han åt andra h¨llet och försökte g¨å tillbaka , och vägrade vända åt rätt håll så vi vart ståendes.

blev till slut sur och slog till honom med spött då fick jag frma honom åt rätt håll!

sedan stannade han ungefär varannan minut och vi blev osams jag fick slå fram honom han stegrade och var riktigt grinig.

så vi blev riktigt osams, när vi kommit en bra bit från stallet funka det jättebra att rida och likadant på vägen hem!

kan tillägga att han skrek mycket efter sin kompis så det känns som han också tyckte det var otäckt att gå ut och rida själv, men samtidigt är han väldigt mycket ponny inom det mesta och blir grinig när han inte får som han vill.

som igår var jag ute och red med en kompis och vi stannade och åt lite gräs ,sedan skulle vi gå då börja han också sura och ville inte gå ut på vägen igen!!

vad ska jag göra åt det??
vill inte ha en häst som inte går att rida ut på själv.

Sv: min nya ponny är "istadig"

han testar dig antagligen, bara att vara tålmodig o inte bli arg.
Min är likadan, har haft honom ett år o fortfarande bara måste han testa, oj en sten bäst att att stegra o snurra lite. Jag väntar bara ut honom o sen är et klapp o beröm när han går.
I början tog det en timme att rida till vår galoppslinga som ligger tio minuters skritt bort. Nu är det inga problem, ofta känner man innan de börjar tramsa o nu räcker det att jag morrar lite på honom så går han.

Hur har förra ägeren gjort? Är ponnyn inte van att gå ut själv? Jag kan relatera till vår ponny som vi sålt. Vi köpte henne som 1-åring och red in henne själv. Men mina flickor får aldrig rida ut själv trots att de idag är 18 och 20 år och har ridit sedan de var i 5-års åldern. Det handlar om säkerheten. Antingen red de ut båda eller har jag gått med. Vår ponny som vi sålde när hon var 9 år hade alltså aldrig gått ut själv. (detta gäller bara uteridning, inte i ridhus eller hemma på ängen eller i padocken) och naturligtvis protesterade hon mot att gå själv. Men detta upplyste jag köparna om - ponnyn är inte van att gå ut själv och det får man antingen jobba med eller acceptera och fortsätta så som ponnyn är van vid.

Tror som Bison, att han testar dig. Min häst gjorde likadant, vägrade att gå och snurrade runt. Jag backade honom, visst tog det tid men han gick till slut dit jag ville. men som sagt det är inte lätt att inte bli arg, men han kanske är osäker? Du ska beröma honom mer än att använda spöet i så fall, använder du spöet blir han nog ännu oroligare. Stannar han så klappa honom och försök få honom lugn sen försöka få fram honom, men sådant är aldrig lätt.
Hoppas det går bra för dig.

lägger till att jag inte tror på våld, mer på tålamod o övertalning med mkt beröm.

Jag har lite svårt för dessa påståenden att hästar testar oss. Det finns säkert de som gör det men jag tror inte att det är självklart att din gör det. Den är ny på platsen, inte van vid dig och kanske inte van vid att gå ut själv. Jag tror som fler som har svarat att den behöver lite tid. Att tvinga fram en häst med spö i den situationen tror jag bara gör det värre. Den måste känna att den kan lita på dig. För mig låter det mer som att du kanske ska träna lite ledarskap med den?

Om det var min häst hade jag gått promenader med den så att den vande sig vid att gå ut ensam. Eller också sadlat den och gått iväg i början och ridit hem. När hästen och du väl kommer överrens och den skulle stanna igen så är ett tips att tvinga den att snurra runt ett varv. Det gör jag med min ponny om hon ngn gång får för sig att stanna. Det är mkt effektivt. Hon inser genast att det blir jättejobbigt.

Ett annat tips är att ta hjälp av ngn annan, kanske ngn som går bredvid när du rider ut själv.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att den är väldigt mkt ponny!! Jag har tillbringat en hel del tid i sadeln på olika ponnyer under de 25 år som jag har ridit och även om jag kan gissa vad du menar så vill jag nog påstå att ett sådant påstående säger mer om ryttaren än om ponnyn. Med detta menar jag att en ponny som blir rätt behandlad inte blir så som jag tror att du menar. men jag är naturligtvis medveten om att det är svårt eftersom popnnyer är små och inte kan ridas av så många vuxna.

Detta är mina tankar kring detta. jag är fullt medveten om att inte alla här tycker som jag.

tack

för era svar tror också som er, och ångrade mig eftreåt att jag bråkade så pass med honom.

ska gå ut och gå och ta de lite lugnt.

tror det är att platsen är helt ny.

Det är nog klokt. jag håller med dig det är klart att man ska kunna rida utan att de bråkar.

Lycka till med din häst!

Nu har du ju redan fått en massa bra svar, men tänkte ändå tillägga att det var precis samma sak med min nya häst i början. Jag red iofs inte ut själv alldeles i början, och tränade en del ledarskap redan från början, mycket promenader (ibland ensam) och övningar på volten. Just för att hon inte skulle behöva känna alla krav på sig som ny och att vi skulle lära känna varandra. Hon gnäggade såklart i början när vi gick promenader men det blev bättre för varje gång. Jag är helt övertygad om att de flesta hästar testar sina gränser! Jag är inte någon fanatiker av spö, och första gångerna vi red ut själva stannade hon ofta och försökte vända, men när jag hoppade av gick det bra! Fick då rådet att ta med mig spö och bara lägga det lite lätt mot baken precis innan jag kände att hon skulle stanna, det funkade klockrent och efter två sådana ridturer har hon inte stannat mera. Jag tror det viktigaste när man köper ny häst är att inte ställa för mycket krav i början och istället upprätta en bra relation till hästen innan man börjar jobba med den!

köpte en ponny(c) för n¨ågon månad sen,var och träffade och red honom 3 ggr!

red dock aldrig ut sj'lv med honom dumt nog.

han verkar trivas bra här hos mig och med sin hästkompis, men jag tror att han är istadig.
första gången jag provade att rida ut själv så kom vi kanske 200 meter från stallet när han bara stannade!

jag trycckte fram honom men då vände han åt andra h¨llet och försökte g¨å tillbaka , och vägrade vända åt rätt håll så vi vart ståendes.

blev till slut sur och slog till honom med spött då fick jag frma honom åt rätt håll!

sedan stannade han ungefär varannan minut och vi blev osams jag fick slå fram honom han stegrade och var riktigt grinig.

så vi blev riktigt osams, när vi kommit en bra bit från stallet funka det jättebra att rida och likadant på vägen hem!

kan tillägga att han skrek mycket efter sin kompis så det känns som han också tyckte det var otäckt att gå ut och rida själv, men samtidigt är han väldigt mycket ponny inom det mesta och blir grinig när han inte får som han vill.

som igår var jag ute och red med en kompis och vi stannade och åt lite gräs ,sedan skulle vi gå då börja han också sura och ville inte gå ut på vägen igen!!

vad ska jag göra åt det??
vill inte ha en häst som inte går att rida ut på själv.

Beteendet hos din ponny är helt normalt, när han skall ut på tur i skogen för första gången med en ny ryttare i ett nytt hem. Givetvis förvärrade du bara hans osäkerhet genom din behandling av honom. Det var inte konstigt att han stannade igen och igen, när det hela var så förknippat med obehag och stressad/arg ryttare.

Avdramatisera istället. Får jag ett stopp hos en ny häst, så låter jag hästen stå och titta en stund. Medan jag ser till att slappna av och känna mig glad i sinnet. Manar mjukt fram hästen. Om den fortfarande inte vill fram, är spänd, så kliver jag av och går före själv och visar att det inte är farligt.

Om du på detta vis fostrar hästen till att lita och följa dig bör den snart bli modigare. Sedan kan det givetvis även beror på att den testar, men det lät inte så i ert fall. Det lät som att situationen låste sig för er båda. I sådant läge om man blir arg själv, kan vara bättre att mana fram hästen och sedan när den lyder vända hem helt och försöka igen en annan gång när man är på bättre humör.

Hälsning Maja

Sv: tack

Istadighet kan man se som stress. Att spela död, frysa fast, stänga av.
Varför stressar hästen? Är det på grund av miljön, dig eller något i kroppen? Kanske en kombination av alla tre faktorerna?
Trygghet är nyckeln ur stressen.
Hur ska du göra situationen trygg???

Tänk dig att det är dina reaktioner tillsammans med miljön som får hästen att tappa förtroendet och harmonin.
Hästen känner av ett staket med ström på flera meters håll. Den känner dina känslor och ditt humör på samma sätt.

Om du är otrygg och ofokuserad och lägger ansvaret på att hästen inte vill gå på hästen, så kommer hästen att få svårt att känna sig trygg och lita på att dit du för den är det trevligt att gå.

Du tar ansvar för att ni båda känner er trygga. Alla hästar är
olika i sin personlighet och har olika sätt att reagera, olika stresströsklar.
Ibland kan istadighet vara ett tecken på att människan inte inger det förtroende som krävs för att gå vidare. Det kan vara klurigt att hitta nyckeln till en fungerande kommunikation. Vissa hästar är mer osäkra eller otrygga än andra.

Ofta handlar det om att vi människor ska lära oss att vara här och nu, inte kvar i en känsla eller i framtiden i en önskan som hästen inte kan uppfylla.
:)

Han testar dej antagligen som dom andra säger . tror inte han är dum på nått , ska bara känna vart du står och se om du ger dej . hästar kan hålla på så några dagar upp till månder . dom kan testa en tid , så var bara posetiv och rid på han ofta ut , hade själv en häst som gjorde så . och han höll på så i 2 månder sen sluta han med de , så var stark :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama