Min Molly har svullna ögon

Comfort

Trådstartare
Jag har ett amatörakvarium på 56 liter.

En av mina Black Mollys har fått svullna ögon, upptäckte jag igår.
hon är lika pigg som vanligt, men nån som vet vad det kan bero på?

de är ungefär 4-5mm i diameter., så det är mycket svullna! kommer de sprängas eller vad??? :crazy:

De får tetra-min.

Sv: Min Molly har svullna ögon

Det kan vara sjukdomen Exoftalmus. Den beror på virus eller svampar eller båda dera. jag har hört att den är svårbehandlad men det finns medecin in form utav kopparsulfat.

ok, men det är ingen annan fisk har det..
jag sökte på internet men hittar ingen särskilt användbar information.

Kan det gå över av sig själv??

Exoftalmus betyder väl just bara "svullna ögon"? Det är ingen diagnos, utan en beskrivning.

I TS fall skulle jag först kollat vattenkvaliteten och gjort delvattenbyte, höjt värmen till runt 28, saltat på ganska ordentligt och kört en bra svampmedicin typ dessamor.

Kan hålla med om att det kan vara svårbehandlat.

ok, att man ska salta visste inte jag, vad 'r det för salt? för jag antar att det inte är vanligt hushållssalt?

nu ikväll har hon blivit mkt aggressiv mot de andra, men hon är dräktig, och de verkar bli lite surare när det närmar sig yngling, så jag hoppas att det inte beror på att hon har ont.
Dör de av detta??

Jo, har du inget annat än bordssalt så funkar det med. Jag brukar köra 1 dl per 100 l akvarievatten, men då av grovsalt. Ta ungefär hälften av bordssalt, eftersom det lär packa sig finare i ett mått.

Jag skulle säga att svullna ögon kan bli farligt. Dels är det ju väldigt nära hjärnan, och dels är ögon väldigt infektionskänsliga.

ok, tack!:)
ska man hälla i salt varje gång man byter vatten då?

Ja, fast inte lika mkt varje gång, utan baserat på hur mkt du har bytt bort då. Om fisken blir frisk skulle jag använda lite mindre än vad jag nämnt här. Underhållssalta liksom.

men borde det inte svida i hennes ögon?
jag vet att jag fick salt i ett sår en gång, och det gjorde skitont!

vad händer om jag råkar överdosera?
så sä att jag byter 1/3 av vattnet idag, ska jag då ha i drygt 1 msk salt?

Här måste jag säga att ni alla har fel. Sjukdomen heter Popeyes och då ska man ju egentligen göra sej av med den. Koka den. Så dör den snabbt om du inte vill att andra fiskar ska bli infekterade. Låter du den vara så kommer den dö till slut utav att ögonen går av. Bara gör av dej med den.

Tråden är från 2008....

Sen håller jag väl inte med om att man ska koka fisken när man avlivar den. Men någon annan "akvariexpert" (:D) kanske vet?

När jag tagit bort sjuka fiskar har jag håvat upp den, snabbt lagt den mellan två papper och hamrat allt vad jag kan. Det går snabbt som sjutton, men är lite otrevligt för mig. Men det får jag stå ut med.

håller med, koka fiskar avrådes väl starkt.

Jag brukar lägga dem i en plastpåse och dänga dem i stentrappan några gånger, snabbt och smidigt :)

Minns inte hur det gick med glosögdheten, men vet att jag behandlat gånger efter det och att det försvunnit, fråga mig inte med vad bara:D Baktopur, kanske?

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 080
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 668
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar