Min lille är inte kry

Sv: Min lille är inte kry

Jag håller tummarna! Mitt ena föl i år åkte på en hasledsinfektion för snart två veckor sen. Jag ringde min hemmaklinik (Färjestad) men de sa bara: Åk till Skara.

Så det gjorde jag, och de har varit helt fantastiska. Ska hämta honom o mamsen i morgon om allt går som planerat.

Vill bara säga att det har känts så fantastiskt bra att veta att de är i goda händer, de små liven, för som sagt - vad gäller föl så kan man inte vänta och se...

Haller tummarna for er! Jag blir sa trott pa ointresserade veterinarer, BYT JOBB! Min dam blev utdomd av en idiotvet., " det ar inget att ha", nu mar hon toppen. Det ar for:devil: nar man kanner att man vet mer an veterinaren, for sa ska det inte vara

Nu är hon riktigt pigg, skuttar omkring och äter framförallt. Min vet kommer tillbaka i kväll för att ev. ge mer dropp. Hon kommer nu att sättas på Hippotrim och Diarsanyl.

Det är ju helt otroligt att man aldrig kan få vara glad längre stunder. Jag var så glad att fölningarna gick bra i år (gick ej så bra förra året) och jag hade två friska fölungar (förutom att vi gett samma unge plasma), men "bank" ner på jorden igen. Inget får tydligen gå för bra :mad: !

Många tårar har runnit, men nu känns det lite bättre och förhoppningsvis är värsta faran över.

Tack för att Ni höll tummarna!

Puuuh... Vad skönt! Hoppas turen håller i sig nu!!

Har bebis tillgång till vatten?
Om den har, ta bort det och handvattna stoet istället. Många gånger får bebisarna för sig att det är "kul" och göra som mamma, dricka vatten. De ska dricka mjölk:d

Skönt att det verkar ha löst sig, lycka till med den lille!!

:) Kul att den lille mår bättre och att det verkar gå åt rätt håll ! Jag undrar om ni har kollat upp hur det är med antikroppar hos den lille ? Det kan vara på sin plats annars.

Håller tummarna att det nu håller i sig ! För säkerhetskull så kan du koll-tempa ett par dagar efteråt även om ungen verkar pigg.

Lycka till !

Helen

Vi gjorde foalcheck när hon var nyfödd eftersom det var ngt fel på råmjölken. Det visade på att hon hade mkt dåligt med antikroppar och därför fick hon plasma intravenöst.
Menar Du att man skulle göra ett nytt foalcheck?

Min vet kommer ut igen vid 18.00, tyvärr har inte diarren upphört, men som sagt diar hon i allafall nu.

poff skrev:
Vi gjorde foalcheck när hon var nyfödd eftersom det var ngt fel på råmjölken. Det visade på att hon hade mkt dåligt med antikroppar och därför fick hon plasma intravenöst.
Menar Du att man skulle göra ett nytt foalcheck?

Min vet kommer ut igen vid 18.00, tyvärr har inte diarren upphört, men som sagt diar hon i allafall nu.
Poff hör med Stommen vad hon tycker !

Helen

Har inte hunnit läsa hela tråden..men vi fölis ar tre veckor och hade våldsam diarré för en vecka sedan. Först var det nog stoets förlbrunst (hon blev helt tokbrunstig) och sedan tog vi ut saltstenen ur boxen (fölet älskade den, upptäckte jag) och diarrén försvann. Hoppas det går bra med din fölis.

Hon har fått dropp en gång till nu + Hippotrim, Diarsanyl och Effadryl. Jag tror att alla resurser är insatta och det verkar ge effekt.
Hon har fortfarande diarré, men det kan tydligen ta någon dag innan det ger sig. Det som känns väldigt bra är att hon är mkt piggare och äter själv nu. Hon har ingen temp, och har inte haft det tidigare heller.

Senast ändrad:

Hur går det med fölisen? Har diarrén upphört ännu? Hoppas att den är pigg och frisk nu.

Hon är precis som vanligt nu :banana: , har inte haft diarré sen i går kväll. Ska stå på Hippotrim över helgen och ska få sista Diarsanylen i morgon. Min vet sa också att vi kunde sluta med Effatylen (hette det så) om hon inte fick mer diarré. Verkar det som en vettig plan?

Vad skönt att hon är pigg igen! :banana:
Ja, det låter väl som en bra plan.
Effydral heter det väl om det är sån där saltbalans du menar.

Bra det gikk så bra! Jeg ble så her: :confused: i børjan på tråden når veterinæren ikke ville dryppe et føll dom slutat dia. Dom ramlar ihop og dør så himla fort de små følen, man har ikke tid til å venta og se.

Men juhu! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 255
Senast: Lindsen
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 296
Senast: LevelSkin
·
Avel Mitt 4-års sto fölade igår vid lunchtid och fick ett fint hingstföl e Balou du Rouet. Fölningen gick bra och fölisen mår jättebra och...
2
Svar
24
· Visningar
6 503
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar