Min lilla tjej bara gnäller!

E

EmmaJakobsson

Jag har en tik valp på ca 12 veckor nu, hon är jätteduktig med mycket men på senaste tiden har ett stort problem upstått.
Min sambo börjar jobba kl sex på morgonen och går därför hemifrån väldigt tidigt. på nätterna har vi sovrumsdörren öppen ut till hallen och så har vi avstängt till vardagsrum och kök med hjälp av en vanlig grind. Såklart, när han vaknar så vaknar hon också och springer efter honom hack i häl. Hon kissar aldrig inne vid denna tidpunkt, men hon gnäller något FRUKTANSVÄRT hela tiden.. Ibland kan hon till och med yla lite, och detta fortsätter efter han har gått. vi har trott att hon ska vänja sig men det är samma visa varje gång och jag som inte börjar förrän runt tolv snåret och jobbar sena kvällar får helt enkelt också gå upp så tidigt och får aldrig heller sova.. varför får hon inte ro efter han har gått och finns det något vi kan göra? håller på att bli tokig!

Sv: Min lilla tjej bara gnäller!

Ut med valpen direkt på morgonen i samband med att sambon vaknar. Sen in i sovrummet i korgen, mörkt, tyst och släckt. Valpen kan lära sig att dagen startar senare.

Klart hon blir kissnödig när hon går upp och rantar efter husse !

Det är väl bara att han låter henne gå ut och kissa innan han går eller att du kravlar dit ut och sen somnar om igen:)

Tom med min vuxna skulle bli kissnödig om hon gick upp så tidigt även om hon i vanliga fall håller sig till 9 snåret - men allting beror ju på när man går upp och "systemet" vaknar till liv.

Om husse inte går ut med henne är hon kissnödig. Annars är det nog bara så att hon blir ledsen och orolig när han går. Mina hundar ligger aldrig kvar i sängen om jag går upp även om maken sover vidare. Förmodligen lugnar hon sig med tiden men små valpar kan vara morgonpigga.

Jag jobbar eftermiddagar och min sambo jobbar förmiddagar. När han går upp vid 6 på morgonen släpper han ut hunden och sedan åker han, då kommer hunden och lägger sig i sin korg bredvid sängen igen tills jag kliver upp. Tycker som alla säger, släpp ut hunden en snabbis på morgonen så den får kissa. :)

Han har testat gå med henne men hon kissar inte då, varken ute eller inne, det tycks inte vara det som är problemet, hon är inte kissnödig så ofta faktiskt, hon säger till kanske var andre/tredje timme, och kissar inte inne alls annars... jättekonstigt. så det kan inte vara det heller, han har gått med henne långa stunder på morgonen men hon är inte kissnödig helt enkelt.. får testa något annat.. hmm.

Testa att inte låta henne gå upp i stress alls! Oftast är det lättare att bryta stress innan än när den redan uppkommit. Husse kan tex stänga sovrumsdörren om sig direkt så hunden inte kan följa med honom ut!

När min var liten så hade hon rätt mycket separationsångest i samband med att min sambo skulle gå till jobbet på morgonen (och även andra tillfällen). Det kan ju vara något sådant för din med och att hon rantar efter husse på morgonen för att hon har lärt känna rutinerna och vet att han ska gå.

Vi gjorde så att jag gick ut med valpen samtidigt som husse gick till jobbet. Sedan minskade vi ner det där så att det räckte med att vi bara gick ut genom dörren tillsammans och sedan gick valpen och jag in igen. Till slut började vi med att stänga sovrumsdörren när husse gick upp och sedan gick valpen och jag upp när husse gått till jobbet. Efter ett tag så slutade hon bry sig alls när husse gick.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 112
Senast: Bri
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp