Min längd och rätt häst

Status
Stängd för vidare inlägg.

astridji

Trådstartare
Jag är 168/170 cm lång och har hört en "tumregel" om att hästen ska vara 10-20cm kortare i mkh än sin egen längd. Skulle en maxad D ponny på ex 148cm vara för liten för mig då? Om jag är intresserad av hoppning.

Jag har bra balans och är normalviktig.
 
Sv: Min längd och rätt häst

Det beror på fler faktorer än centimeterna. Främst:

* Hur mycket längd hästen "sväljer"
* Dina proportioner (ben/överliv)

Så en ponny kan vara lagom, eller så kan den vara alldeles för liten. Det är något du får känna dig för om.
 
Sv: Min längd och rätt häst

Beror på hästen. Jag är 163 cm, jag kände mig stor på min ponny som jag sålde när jag blev 19, hon var 146 cm. Idag har jag tre stycken som alla är 140 cm, o jag är inte ett dugg stor på någon av dem, eftersom de är byggda helt annorlunda. Man kan inte stirra sig blind på centimetrar, varken på häst eller ryttare.
 
Sv: Min längd och rätt häst

Jag är 168-170 och normalviktig, pendlar mellan 55-59 kg. Min D-ponny var perfekt för mig, men hon var
rejält bred över ryggen och jag har långa ben och ganska kort överkropp. Så det beror helt på hur ponnyn ser ut.
 
Sv: Min längd och rätt häst

Olika hästar kan ge olika känsla. En stor häst kan kännas som en ponny att rida, medan en välbyggd och bred ponny kan kännas som att man har mycket häst under sig. En bred bröstkorg sväljer ofta en hel del av längden.

Jag har en häst på 147 cm som är väldigt smal över ryggpartiet, vilket ger en känsla av att man sitter på en planka emellanåt, man får jobba lite extra för att hålla balansen och svårt att få ett fullgott skänkelläge i dressyrsadel. Den andra hästen är ca 153 cm, och trots att det bara skiljer 6 cm i höjd så känns den andra hästen som säkerligen 160 cm+ att rida, då han är såpass mycket bredare över bröstkorgen och ger ett perfekt skänkelläge även i dressyrsadel till mig som är 168 cm lång.

Måste provas helt enkelt, men sålänge som hästen är viktbärande och kan balansera sig med en längre ryttare så är det knappast omöjligt, tvärtom.
 
Sv: Min längd och rätt häst

Det beror ju som sagt på proportioner osv som alla andra redan sagt.
Jag har visat detta förut men tar mig själv som exempel bara. Jag är 170cm och har en häst som är 170+ mankhöjd. Det ser ut såhär:

pic_195191685.jpg


och det ser ut såhär när jag (i somras) sitter på min gamla ponny som är en maxad c-ponny och ungefär 30cm mindre än min stora

76210_1343991922_207641542.jpg
 
Sv: Min längd och rätt häst

Håller med tidigare, det beror på hästen. Jag visar även jag några exempel, kan tillägga att jag är 176 cm lång.

Min minsta häst, hon var ca 148 cm i somras (treåring). Jag känner mig inte stor, men visst känns hon mindre än mina övriga. Om ett par år skulle jag däremot tro att hon har blivit grövre och än mer "rätt" i storlek.
percy2.jpg


Samma häst, men med en betydligt mindre ryttare, ryttaren är nog kring 160 (?)
IMG_2948.JPG


6 år, otränad och 157 cm:
IMG_1902c.jpg

Samma ryttare som på gula stoet och samma sadel:
IMG_2912.JPG


17 år, halvbra form och ca 162 cm, men mera manke än övriga:
IMG_2968crop.jpg
 
Sv: Min längd och rätt häst

Vad trivs du på?
Min ridlärare är 160 men rider i princip bara 170+ hästar för hon trivs bäst på dem.
Har en kvinna i min ridgrupp som är 170+ som helst rider 150 hästar för hon trivs bäst på dem.

Trivsel + känsla är det viktigaste.
Inte antalet centimeter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp