Min katt kissar inne ibland...

Animal_friend

Trådstartare
Min katt som är en hona på 6 år kissar inne ibland. Och i och med detta förstår jag verkligen inte hur hon tänker. Hon kissar aldrig direkt på golvet utan om det kanske ligger en tröja, väska eller matta på golvet kissar hon på det. Alltså, om det ligger något mjukt på golvet en längre tid kissar hon på det. Jag själv har inte så stor kunskap om vad detta kan bero på men jag vet att hon inte är missnöjd med tillvaron eller vad jag ska kalla det. Hon var en väldigt osäker katt för några år sedan men har bara fått mer och mer självförtroende. Förr gick det inte att hålla i henne ens men nu kan hon ligga och spinna i knäet och bäst av allt tar hon initiativ till detta. Älskar våra hundar gör hon också. Någon som har en aning om vad hon tänker när hon kissar?
 
Sv: Min katt kissar inne ibland...

När en katt kissar på något mjukt kan man misstänka urinvägsproblem. Det bästa är att du tar katten till veterinär som får undersöka och ta urinprov på henne.
 
Sv: Min katt kissar inne ibland...

Hur många katter har du?
Hur många lådor har du?
Vad har du för typ av lådor (öppna, med huv, med lucka)?
Var är lådorna placerade?
Var kissar katten fel?
Vad är det för typ av sand?
Hur mycket sand är det i lådorna?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

De flesta katter föredrar lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i ett tjockt och grävvänligt lager i en stor och öppen låda som rensas ofta (minst varje morgon och kväll). Många katter vill dessutom ha en låda att bajsa i och en låda att kissa i. Har man flera katter behövs fler lådor för att det inte ska uppstå konkurrens om lådorna och för att de ska kunna hållas tillräckligt fräscha.
 
Sv: Min katt kissar inne ibland...

När en katt kissar på något mjukt kan man misstänka urinvägsproblem. Det bästa är att du tar katten till veterinär som får undersöka och ta urinprov på henne.

Okej. Men om en katt har urinvägsproblem, varför går den då och kissar på något mjukt?
 
Sv: Min katt kissar inne ibland...

Hur många katter har du?
Hur många lådor har du?
Vad har du för typ av lådor (öppna, med huv, med lucka)?
Var är lådorna placerade?
Var kissar katten fel?
Vad är det för typ av sand?
Hur mycket sand är det i lådorna?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

De flesta katter föredrar lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i ett tjockt och grävvänligt lager i en stor och öppen låda som rensas ofta (minst varje morgon och kväll). Många katter vill dessutom ha en låda att bajsa i och en låda att kissa i. Har man flera katter behövs fler lådor för att det inte ska uppstå konkurrens om lådorna och för att de ska kunna hållas tillräckligt fräscha.

Jag har en katt och en kattlåda. Det är en kattlåda med tak och en liten igång, denna har hon haft hela livet.
Lådan är placerad i badrummet som den alltid har varit och jag använder Pussi som jag har använt på henne hela tiden. Jag har riktligt med sand också och lådan rensas en gång per dag.
Förstår inte riktigt din fråga: var hon kissar fel?

Kan även nämna att detta uppstod inte förrän hon var 4 år. Innan dess gjorde hon inget liknande.
 
Sv: Min katt kissar inne ibland...

Jag har en katt och en kattlåda. Det är en kattlåda med tak och en liten igång, denna har hon haft hela livet.
Lådan är placerad i badrummet som den alltid har varit och jag använder Pussi som jag har använt på henne hela tiden. Jag har riktligt med sand också och lådan rensas en gång per dag.
Förstår inte riktigt din fråga: var hon kissar fel?

Kan även nämna att detta uppstod inte förrän hon var 4 år. Innan dess gjorde hon inget liknande.

Det kan verka som att en katt trivts med sin låda tidigare, men egentligen kan den ha ogillat lådsituationen hela tiden, men tvingat sig själv att använda den ändå tills den helt enkelt inte stått ut längre. Det är vanligt att det är så.

För att lådsituationen ska bli så lockande som möjligt bör du.

1. Skaffa minst en låda till.
2. Lådorna ska vara öppna, utan huv.
3. Det ska vara så mycket sand i lådorna att kissklumpar inte når ner till botten. Pussi kompakt är bra eftersom den är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad.
4. Rensa lådorna oftare, minst varje morgon och kväll.
 
Sv: Min katt kissar inne ibland...

Okej. Men om en katt har urinvägsproblem, varför går den då och kissar på något mjukt?

Om det gör ont att kissa kan katten prova och se om det gör mindre ont på ett mjukare underlag. Det gäller även om man har grovkornig sand, pellets eller kristaller i lådan som är hårda och vassa mot tassarna.

Att en katt väjer mjuka underlag kan också vara av den enkla anledningen att de går att krafsa på, eftersom det är naturligt för katter att krafsa både före och efter toabesöket.
 
Senast ändrad:
Sv: Min katt kissar inne ibland...

Att jag frågade var katten kissar fel beror på att det kan vara en ledtråd till orsaken. Är det t.ex. i hallen kan det bero på dofter utifrån och att kissandet då är en revirmarkering. Är det i badrummet (eller där lådan står) är det nästan alltid för att det är fel på lådan eller lådinnehållet.
 
Sv: Min katt kissar inne ibland...

Jag ska se över det ni har sagt och se om det blir bättre. Överväger om det kan vara revirmarkering men är osäker, men vad är lösningen på det? Är inte det kastrering, eller finns det något annat sätt?
 
Sv: Min katt kissar inne ibland...

Jag ska se över det ni har sagt och se om det blir bättre. Överväger om det kan vara revirmarkering men är osäker, men vad är lösningen på det? Är inte det kastrering, eller finns det något annat sätt?

Att okastrerade katter revirmarkerar är helt naturligt, så kastrering är en självklar åtgärd ifall det inte har gjorts än. Även kastrerade katter kan dock revirmarkera och det är oftast p.g.a. att de känner sig hotade eller oroade av andra katter eller djur. Det som är viktigt då är att se till att det inte uppstår konkurrens kring resurserna i reviret och att katten har möjlighet att få vara ifred när den vill.

Resurser som det kan uppstå konkurrens kring är t.ex. toalådor, matplatser, höga utkiksplatser, klösställen, gömställen och sovplatser. Det är viktigt att det finns tillräckligt många av allt så att katten kan undvika sin konkurrent när och om den vill.

Revirmarkering i hallen kan bero på att det kommer in främmande (och hotfulla) dofter på reviret via skor och liknande. Då kan man behöva ställa skorna på hatthyllan eller i ett skoskåp.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp