Min katt har fått diabetes!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Hokus & Pokus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 540
H

Hokus & Pokus

Min sju år gamla kastrerade hankatt har fått diabetes. Han skall nu för resten av livet få insulinsprutor kl åtta morgon och kväll. Jag vet inte om han verkligen har fått rätt dos insulin för han dricker och kissar fortfarande enorma mängder. Skall ringa veterinären på måndag och konferera med honom. Vi har blivit så otroligt bundna av detta, det var ju inte riktigt så vi hade tänkt oss livet med våra katter, att vi alltid måste vara hemma klockan åtta, morgon och kväll. Hade det varit hans syster hade valet varit lättare hur vi skulle lösa problemet, för hon är en liten bitch som det hade varit omöjligt att behandla. Den här killen däremot är världens snällaste och underbaraste katt man kan tänka sig, mot både barn och hund. Vi våndas och diskuterar hur vi skall lösa det hela, att ge bort honom vill jag inte, han är aldeles för präglad på sin familj, det blir jag bara säkrare på när jag hör hur han uppför sig när han är hos mina föräldrar som han känner mycket väl, eller hos veterinären. Det hade inte varit schysst mot honom att lämna iväg honom till en ny familj, utan ger vi upp den här behandlingen är alternativet att avliva honom. Livet känns väldigt tungt för tillfället.

Sv: Min katt har fått diabetes!

Har ni fått någon specialmat ordinerad till honom? Många diabeteskatter klarar sig helt utan insulin eller iaf på väldigt låga doser om man ger dem en proteinrik och kolhydratfattig kost dvs "Atkin's diet". Hill's tror jag har utformat ett nytt diabetesfoder just efter denna princip. I början brukar det vara struligt att hitta rätt insulindos, ge inte upp. Många diabeteskatter lever väldigt bra liv när man väl fått ordning på insulindos och specialkost.

Jodå, han har blivit ordinerad Hill´s w/d. Egentligen skulle han ha sin ranson en halvtimme efter sprutan, men eftersom han är van vid att alltid ha fri tillgång till mat, funkade det inte så bra. Han åt inte tillräckligt, och tappade ännu mer i vikt, så nu får han (och tyvärr hans syster också, för den här maten är inte billig....) fri tillgång på det här specialfodret. Han verkar ha tagit sig lite, innan han blev sjuk vägde han 6,5 kg (en stor Ocicat, han var inte tjock.) när vi var inne förra veckan och kollade blodet vägde han 5 kg!

Jag har 2 diabetiker i min närhet (föräldrarnas och syrrans), båda tog upp till 8 v för att hitta rätt insulindos. Så det tar tid. Ge inte upp, det är inte kul att se katten må dåligt. Avliva hellre direkt om ni inte kan med. Humanast för katten.

Hills m/d är också ett diabetes foder

Förstår om det är jobbigt - jag beundrar de som orkar med ett diabetessjukt djur som måste ha injektioner en eller flera gånger om dagen.

Jag skulle ta reda på - mycket noga- från min veterinär vad de har tänkt med behandlingen. Sprutor - javisst - men hur ofta blir det återbesök i framtiden, hur länge stannar katten etc. (Jag har hört en gång i halvåret/varannan månad och de stannade 1- 2 dagar varje gång, men det varierar nog väldigt från veterinär till veterinär).

Dessutom - hur tar katten dessa besök? Vissa blir väldigt stressade och jag har svårt att tro att det är bra för sjukdomen...

Tänk igenom alla aspekter - tid, pengar, och hur katten mår av detta. Självklart kan det vara jobbigt i början innan man ställt in doser mm, men man får försöka fundera på om man tror det blir bra i längden.

Lycka till med ert beslut - vad ni än väljer!

I går tog vi beslutet att låta avliva Pokus. Han mådde så dåligt, han åt och drack, men kunde inte tillgodogöra sig något. Avföringen var så hård att han hade stora problem att få ut den, och den låg lite överallt i huset. Han drack 5-6 dl per dag, och kissade klart då enorma mängder. I går kräktes han några gånger, och till slut bara galla. Då fick det vara nog tyckte jag. En kvart innan stängningstid fick vi tid för att avsluta hans lidanden. Jag hade planerat det så bra att barnen skulle sova i bilen medans vi gick in till veterinären, men tyvärr vaknade tvååringen precis när vi parkerade, men det gick bra, hon förstod inte vad som hände och reagerade inte nämnvärt på sina ledsna föräldrar.

Det jag nu ångrar är att vi lät honom genomlida insulinutprovningen, som ändå inte fungerade. Det hade kanske kunnat göra det till slut, men jag tycker det tar för lång tid och orsakar för mycket lidande och stress.

Nu är han begravd och slipper lida, men vi saknar världens snällaste "lilla" katt.

Vår ena katt fick också diabetes. Hon åt och drack och kissade mängder, samtidigt som hon magrade hela tiden.
Eftersom hon var nästan 14 år gammal avlivade vi henne direkt.
Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för att ni försökte med insulin, man vill ju så gärna göra allt man kan för att katten ska ha det bra. Hade vår katt varit yngre hade vi också försökt med insulin men nu avrådde vår veterinär från att göra det pga av hennes höga ålder och skyhöga blodsockervärden.
Du gjorde allt du kunde för din katt och du gjorde honom en sista tjänst genom att låta honom somna in.
Det är jättejobbigt och man blir ju så ledsen...
En STOR tröstkram från mig!

Tack!
Ja, det är tungt att mista en älskad liten katt, och konstigt att det är så många som har svårt att förstå hur mycket en katt kan betyda för en!? Det är ju "bara" en katt? Men den här killen var verkligen speciell. Man får väl inte tänka så, men om det hade varit hans syster hade valet varit så mycket lättare, det hade vi kunnat se någon mening med på något vis eftersom hon är en liten bitch, snäll och go mot alla i familjen, men en riktigt liten vaktkatt för övrig. Morrar när det ringer på dörren, ofta får vi låsa in henne när vi har gäster, för hon är så otrevlig, opålitlig till tusen och anfaller ibland. Riktigt..... Och lika bitchig som hon är, lika snäll var han. Suck.

Liknande trådar

Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
6 239
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 994
Senast: Sol
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar... 2 3
Svar
53
· Visningar
12 705
Senast: LevelSkin
·
Katthälsa Hej alla kattvänner! Min ena katt Mållgan, (den andre heter Alfons), har fått diagnosen diabetes. Alfons o Mållgan är helsyskon o... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
21 074
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025