min katt har bytt färg!

wtf

Trådstartare
hon var från början svart och vit (mest svart) men nu har hon blivit rödbrun i mitten på kroppen :crazy:

det ser ut som att hon är solblekt, men det är stört omöjligt eftersom hon inte hade varit ute så mycket när hon hade börjat byta färg..

så, vad är detta? :confused:

Sv: min katt har bytt färg!

Svarta katter kan skifta i brunt ibland, fullt normalt. :)

men hon skiftar inte :p hon LYSER! haha,
finns det nån anledning till detta?

nää, hon är brun hela tiden! det har blivit mer å mer.

bison:
jao, men hon blev ju brun innan sommaren? skulle hon byta till "sommarkläder" innan? min hund blir solblekt på sommaren men jag köper inte att kissen blivit det. (iaf inte till en början, när hon inte ens var ute)

Har du inga fönster där hon bor :angel:
Min huskatt blev också brunare och brunare med åldern. Men eftersom det inte finns nån färg där dom föds svarta och sen blir bruna, så kan den inte vara annat än svart.

Jag har en katt på 6 månader. När jag fick henne var hon grå/vit, men hon har fått mer och mer brunt i sig så nu är hon 3 färgad. Håller med dig, det är jättekonstigt! vad kan det bero på?

Tryptofanbrist kan göra svart päls rödaktig då denna aminosyra behövs för att tillverka det svarta pigmentet. Jag skulle dock satsa på att katten är solblekt. Det räcker med ett fönster där solen kan skina in för att katten ska lyckas bleka sig.

Jag håller med om att hon säkert är solblekt.

Vår svarta katt får alltid en rödbrun ton på sommarhalvåret trots att hon nästan aldrig går ut utan mest solar i fönstret.
Det kan också vara så att sommarpälsen är mer brun än vinterpälsen, precis som någon annan skrev. Att hon blev brun redan innan sommaren behöver inte motbevisa detta eftersom många katter, i synnerhet innekatter, kan ömsa sin vinterpäls redan i typ januari-februari.

Om din katt fortfarande inte är så gammal kan det också vara så att hon först nu har fått sin vuxenpälsfärg. En kattunge kan födas tex. med svart färg och när den blivit lite äldre kan den visa sig vara tex. tigrerad.
Katters färg kan också förändras under årens lopp, någon kan få ljusare päls för varje år medan andra kan få mörkare.Siameserna,tex., föds vita och blir sedan mörkare och mörkare.

jo jag har massor med bilder, men jag är hemma hos mina föräldrar nu tills på onsdag. så du får vänta :)

Jag har aldrig hört om en katt som föds svart och sen blir mönstrad. Så det vill jag ha källa på innan jag tror på det.

Att blanda in maskat är inte rätt, det är den enda färgen inom kattgenetiken som ändras, det pga värmen/kylan. Att jämföra maskat och svart är som att jämföra jordgubbar och potatis.

Svårt att säga utan att se bilder. Hon kan inte vara trefärgad med brunt, grått och vitt genetiskt. Det kan bero på nått som kallas rufism eller också är hon sköldpaddsfärgad. Men då är hon creme, inte brun. Sköldpaddsfärgen kan utvecklas under ett tag när katten växer upp och den kan få mer och mer creme.

Min svartsmoke hane blir rödbrunaktig varje sommar och framträder även en del ränder i hans annars helsvarta överpäls.

Sol: Är tryptofanbrist vanligt? Har för mig det finns i bananer men i vad mer?

Sotis skrev:
Min svartsmoke hane blir rödbrunaktig varje sommar och framträder även en del ränder i hans annars helsvarta överpäls.

Sol: Är tryptofanbrist vanligt? Har för mig det finns i bananer men i vad mer?

När jag tänker efter så kan jag inte svära på att det är tryptofanbrist som ger "urblekt" svart päls, det kan vara tyrosin också... någon av de aminosyrorna behövs iaf gör syntes av svart pigment.

Inte vidare vanligt eftersom kött innehåller alla de aminosyror katten behöver så det ska väl vara katter som får vegetarisk kattmat, dåligt balanserad (kokt) hemgjord mat och kanske även de som äter kommersiella foder med väldigt låg kötthalt.

Okej, Sol, då är det lugnt för min kisses del. Tror kosten duger mer än väl om det handlar om tillräckligt inslag av kött. :) Tack för svar.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama