Min katt är sjuk!

Finess

Trådstartare
För fyra dagar sedan blev min katt hastigt dålig.. Hon hade liksom ingen balans och bara föll ner från min säng och blev liggandes. Sen var det precis som hon inte hade någon ork i kroppen.
Hon togs till veterinären, som sa att hon var uttorkad.. Så vi fick kortison till henne och antibiotika utskrivet. Nu har det gått fyra dagar och jag tycker bara hon blivit sämre.. Igårkväll kom hon för första gången upp själv ur sin korg hon legat i. (Tillägger att hon inte ätit något alls dessa dagarna. Fått i sig vatten vi fått ge henne via spruta i munnen). Hon har även kräkt.
Men nu imorse var hon sämre igen, och så är det helgdag och jättesvårt att få tag på en veterinär! Jag är så orolig och jag undrar bara om det är någon som varit med om samma, och vad det isåfall skulle kunna vara?
Hon är helt matt idag, glansig i ögonen, stel i kroppen och väldigt kall...
Jag vet inte vad jag gör om hon inte klarar sig genom detta. Just nu sitter pappa i telekö till Djursjukhuset i Malmö.. Hoppas vi kan få hjälp snart

Sv: Min katt är sjuk!

Katten var uttorkad och fick bara kortison och antibiotika? Den vätskades inte upp? Har den ätit alls sen dess? Hur mycket vätska har du fått i med spruta?

Jag skulle ha åkt till djursjukhuset direkt utan att sitta i telefonkö!
Försök hålla henne varm när ni åker (inlindad i en filt tex).
Det låter inte alls bra att hon kräks fast hon inte äter och är kall.
Hoppas det går bra med henne.

Senast ändrad:

Får hon bara vatten? Hon måste ju ha i sig energi också, annars är det klart hon inte blir bättre.
Hoppas ni får tag på veterinären.

Vi har varit på djursjukhuset i Malmö idag. Vi tvivlade redan i fredags på den andra veterinären, han engagerade sig verkligen inte alls! Att hon tog till honom berodde på att varken jag (det är min katt) eller mina föräldrar var hemma, så min bror fick hjälp av farmor och farfar som körde henne till denna "gubbj*vel*.

Väl i malmö så undersöktes hon av en vet. som konstaterade att hon var väldigt uttorkad (vi har gjort vårt bästa med att försöka få i henne vätska med hjälp av medicinspruta flera, flera gånger om dagen. Saken var den att hon hade svårt att behålla det om det blev "för mycket".)
Denna vet. tyckte också precis som vi att gubb-veterinärens såkallade behandling var fel.. Varför ge antibiotika om katten är uttorkad precis som ni säger? Galet.
Vi åkte inte direkt igår, eftersom hon hade piggnat till lite. Åkte dock så fort vi kunde bli mottagna idag, vilket gick ganska snabbt.
Imorse hade även hennes temp sjunkit (vi har hela tiden haft henne inlindad i en yllefilt ovanpå en fårfäll) och när hon kom till djursjukhuset hade hon ynka 36 grader i temp.. En katt kan ha 39 utan att ha feber.

Detta är jättejobbigt, för vet. tyckte inte hennes chanser var särskilt bra. Men vi bestämde oss för att ge henne en chans, så sen följde röntgen och blodprov.. Hon blev inlagd med dropp för att få i sig vätska snabbt.

Nu sitter jag hemma medan min älskade katt är kvar i Malmö, och det känns helt fruktansvärt! Vi vet inte alls om hon ens kommer klara sig, jag vet inte vad jag gör om hon inte gör det!

Håller alla fingrar och tassar här hemma för att det ska gå bra! Många styrkekramar till er också. Vet hur orolig man blir.:cry:

Håller med dig om att det var en riktig id-ot den första vetten.
Jag hade nog ringt upp och skällt ut honom, är en katt uttorkad så ska dom vätska upp dom direkt på plats.:mad:

Lider med dig och håller tummarna för katten, är hon/ han gammal?

Hoppas att det går vägen.

/B

Låter inte kul. Mycket märklig behandling av vetten (här kallad gubbjäveln). Uttorkning är mkt påfrestande för en individ och ofta blir till synes rikigt dålig djur betydligt piggare när vätskebalansen återställts mha dropp. Sedan beror det förstås på vad som orsakat att katten insjuknade från början, men vad jag förstår hittades inget anmärkningsvärt på rtg eller blodprov? Det är ju i såna fall bra, fungerar de inre organan ökar chanserna till tillfrisknande.

Hoppas det går vägen. Ring och skäll på gubben.

Hon klarade sig inte, och hon blev bara fem år gammal..
De ringde mig från djursjukhuset i onsdags morse och sa att hon inte svarat på deras behandlingar utan bara blivit sämre. Det har aldrig gjort så ont i mig som när hon sen sa att det inte fanns något mer de kunde göra, och att om vi ville säga hejdå så skulle vi komma in.. Vi körde direkt och bilresan till malmö var hemsk.
Väl där fick jag och min mamma vara ensamma med henne en stund innan..
Sen kom en sköterska och så fick hon först narkos, sen avlivningssprutan. Jag bara grät, hade henne i mitt knä. Sen la vi henne tillrätta på en fäll. När vi lämnade henne såg det bara ut som hon låg där och sov, och jag ville bara att hon skulle vakna så jag kunde ta med henne hem igen.
Älskade kise..

Det visade sig att njurarna hade slutat fungera. Om det var något som varit fel under en längre tid eller om det kommit snabbt kunde dom inte säga. Men man kan ju inte låta bli att undra om hon hade klarat sig om hon vätskats upp direkt.. Varför var jag inte hemma??

Det känns så tomt! :cry:

Hade njurarna lagt av redan innan så hade det inte gjort mycket att vätska upp henne. Tänkte på njurarna, men trodde ni hade fått det testat. Är hon utekatt kan hon ha blivit förgiftad av nått, råttgift eller glykol (det senare är väl mer vanligt så här års kanske?) eller nått och då är det riktigt bråttom om det ska gå att fixa till.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 020
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 337
Senast: monster1
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
585
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama