Min katt är sjuk...

tgd

Trådstartare
Ni mera erfarna, kan ni ge en gissning vad jag har att vänta hos veterinären ikväll kl. 18?

Kissen är 14 år gammal hankatt, i stort inne-katt (självvalt), var ännu i november pigg som en mört och såg ut att bli minst 25 år gammal. Började magra av under hösten, men han brukar bli lite mager under vintrarna. Jag införskaffade senior-kattmat (fr. djuraffär, inte vanlig affär) för att han skulle få anpassad mat till sin ålder och han fortsatte magra. Inte påverkad i allmäntillståndet men magrade. Jag avmaskade och han magrade vidare. Nu, en par månader senare är inget kvar av kissen :cry: Han är bara skinn och ben. För en par veckor sen började han lukta illa från munnen.

Sista veckan har det gått snabbt och obarmhärtigt utför. Det är inget kvar av katten. Han är trött och hängig. Kommer varliknande sekret från ögonen och igår kom även illa luktande varliknande sekret från näsan. Kisse "nyser" och luktar mycket illa. Rejält medtagen. Matintresserad men utan matlust, äter lite och dricker ev. något mera.

Skall in på klinik senare idag. Men vad kan vara att vänta? Lunginflammation som sekundär infektion? Det här verkad dock inte smitta. Har fyra katter på gården (mina två och grannens två) och den här kissen har varit inne hos grannen varje dag. Ingen av de andra katterna har blivit smittade.

Sv: Min katt är sjuk...

Min farbror hade en katt som hade mycket dålig andedräkt, tappade matlusten och magrade... Den hade något problem med tänderna, tror att det liknade en infektion i tandköttet.
Vet sa att det var någon ärftlig åkomma och kunde inte göra något för missen... :cry:
Jag kan inte ge några mer specifika symtom, men jag hoppas verkligen att det inte är något din kisse råkat ut för!
Lycka till hos vet!

Något liknande har vi också haft på några av våra katter.
När vi tog hem två kattungar så blev den ena väldigt sjuk. Jag matade den med välling och han hämtade sig efter ca 2 veckor.
Kommer inte ihåg när men efter några månader fick vår äldsta katt ung samma symptom som du beskriver. Fast jag tror inte att det var särkilt illaluktande från ögon och näsa men det rann iaf.
Han magrade av så mycket så vi tog bort honom.

Nu efter 2 år så har vi haft 3 st till som har haft liknande sjukdomar. Just nu är det en hankatt som är bara skinn och ben. Men vi vet ju att det går över efter flera månader och dom börjar äta upp sig igen.
Fast det lutar nog åt att vi tar bort dom katterna som har haft sjukdomen. Dom blev inte riktigt sig själva efter den. En är jätterädd för ljud bl a.

Det måste smitta iaf eftersom dom får det en och en efter flera månader. Vi har 8 st katter som är innekatter på vintern och nätterna men får gå ut när dom vill. Jag tror att det var kattungarna som hade med sig smittan. Jag tog hem dom från en ladugård där det finns mycket katter.

Skriv gärna här vad ni kom fram till när du har varit till veterinären.
Vi tog massor av prov men dom hittade inget fel på våra katter.
Dom sa att ev kattpest men dom proverna kunde dom visst inte ta förrens katten var död. :confused:

Men det finns ju vissa snabbtester man kan göra trots att katten lever ?? Avföringsprov bla. Sen kan man ju göra antikroppsanalys.

Är det kattpest måste omgivningen saneras/brännas. Det måste även anmälas till veterinärer och länsstyrelsen numera. Det är oerhört smittsamt. Vi hade det på katthemmet förra sommaren. Hela inredningen i karantänen fick slitas ut och brännas. Även golven.

Inkubationstiden på kattpest är 10 dagar. Sök på google efter det, du BÖR ta reda på vad katterna lider av, för deras skull. De är väl förstås inte vaccinerade heller???

Kan det vara njurarna? Då lär de kunna lukta illa ur munnen, och dricker mer. Kissar han normalt?

Annars kanske en inflammation, polyp eller tumör i andningsvägarna, då luktar de också illa. Tandproblem kan det ju också vara, som någon föreslog.

Nu har du väl varit till klink redan, skulle vara intressant att höra vad de är.

Prosit: Om hans nuvarande symtpom hänger ihop med det långvariga magrandet så borde det inte vara kattpest? Får hålla tummarna för det i alla fall.

Om katten är allmän nedsatt av tex sköldkörtelprobelm eller njursvikt blir den ju lättare drabbad av kattpesten också, men det skulle inte vara det första jag misstänkte iaf.
Jag undrar också hur det gått? Om en katt magrar bör man kolla det direkt, mycket lättare att bromsa tex njursvikt om man upptäcker det innan det är försent.

Är det kattpest måste omgivningen saneras/brännas. Det måste även anmälas till veterinärer och länsstyrelsen numera. Det är oerhört smittsamt. Vi hade det på katthemmet förra sommaren. Hela inredningen i karantänen fick slitas ut och brännas. Även golven.

Och?! Vad har det med mig att göra. Mina katter har inte kattpest. Då hade nog Eskilstuna Djurklinik avlivat våra katter omg.

Inkubationstiden på kattpest är 10 dagar.
Ja, fast mina katter blev sjuka efter flera månaders mellanrum. Nu är mina kattungar över 3 år och sjukdomen är Eventuellt fortfarande kvar här. Vi vet inte faktist vad det är. Djurkliniken tog flera blodprov. Men hittade som sagt inget. Vi är ju inga veterinärer själva så vi litar ju självklart på djurkliniken.
Sök på google efter det, du BÖR ta reda på vad katterna lider av, för deras skull.
Är du veterinär eller? Undrar bara eftersom du skriver som du gör. Jag har alltså anlitat flera veterinärer ingen säger att katten behöver eller ska avlivas.
De är väl förstås inte vaccinerade heller???
Det är din slutsats. Mina är iaf både vaccinerade, avmaskade, försäkrade och kastrerade. Sedan vet jag inte hur dina katter är men jag skulle aldrig skriva så som du gjorde iaf. När du inte vet ett jota. :devil:

Men jösses, tagga ner. Det var ju du själv som skrev att de sagt att det eventuellt var kattpest.

Jo men om dom magrar av ett tag och sedan kommer tillbaka. Det gör ju mina katter iaf. Det är ju det som är det konstiga.

Mynta2 skrev:
Men det finns ju vissa snabbtester man kan göra trots att katten lever ?? Avföringsprov bla. Sen kan man ju göra antikroppsanalys.

Ja som jag skrev så är jag ingen veterinär. Vi tog dom prover som dom tyckte sedan var det adjö. Kan man göra ett avföringsprov om katten har kattpest? Det kanske var vingelsjukan vi pratade om då kommer inte ihåg. Detta var för över 2 år sedan som vi tog alla prover etc...Sedan diskuterade vi om olika konstiga sjukdomar som katter kan få. Allrahelst om dom är många i samma hem. Vi har ju 8 katter, 9 då. Men vi trodde aldrig att dom hade kattpest eller vingelsjukan eller rättare sagt veterinären trodde aldrig det. Men vi frågade om dom kunde ha det. Jag kanske skrev lite konstigt i mitt första inlägg. Hade bråttom då. :D

Men jag blir arg på alla påhopp direkt på mig när jag skrev. Tex du har förstås inte vaccinerat heller...... Sånt gör mig :devil:

Jag skrev fel. förklaring längre ner. Vi frågade om kattpest bara.........

Jag åker iaf till vet om mina katter går ner i vikt utan anledning. Ofta visar sig inte mer symptom än så innan katten är rejält illa däran. Hellre prover en gång för mycket än en gång för sent. Har man många katter är det desto större anledning att vara noggrann, eftersom smittorisken ökar dramatiskt. Är de testade för coronavirus? Ett positivt test säger iofs inte jättemycket, men är det negativ kan man iaf utesluta det stora problemet.

Hej!
Nu är jag väl inte så himla erfaren vad gäller katters sjukdomar trots att jag haft katter i 17 år..

Men jag känner igen symptomen och förloppet från alldeles nyligen då detta hände min gamla katthona. Hon var 16 år och problemet var åldern. Hon hade blivit gammal helt enkelt, för gammal för att orka vidare i livet.

Vi var och kollade njurar och lever mm på veterinären när hon tappade vikt och de var lite dåliga njurvärden men inte alls ovanliga för en gammal katt, hon fick vet. njurfoder och åt det en tid.

Efter ett par månader så blev hon helt plötsligt så trött, mager och det gick liksom för din katt ganska så snabbt utför och vi åkte till en veterinär för att hjälpa henne att somna in.

Det hela gick mycket lugnt till och det blev ett fint och värdigt slut för min fina Pummis. Jag skrev en tråd om det när det var aktuellt för ett par månader sedan.

Nu behöver det ju inte vara så att din katt är som min var, just gammal och färdig med sitt liv. Det kan ju vara något som dom kan hjälpa er med.. jag hoppas på det och håller tummarna för er..

Tack alla som svarat och delat med er av er kunskap!

Jag var med Kisse igår till kliniken och han var i uselt skick när vi for :cry: Veterinären undersökte honom och kollade tempen (ingen temp) och hon trodde att de rinnande ögonen och slemmet i andningsvägarna var en sekundär infektion och att det primära var tumörer eller eventuellt njurarna. Njurarna tror jag själv mindre på i och med att Kissen inte riktigt druckit mera än tidigare år. Kisse var igår i så dåligt skick så veterinären rekommenderade avlivning direkt och det förstod ju jag också var det enda :cry:

Det är skrämmande så FORT det gått! Ännu i november såg Kisse ut att leva till minst 25 års ålder, var 14 år nu. Han magrade stadigt men var pigg och glad och alert. Och så sista veckan gick det ruggigt fort nerför för att bli akut under söndagen. Jag hade ju velat ha honom med mig i 10 år till!!!!

Innan vi for till vet. gick Kisse ut en sväng, spatserade över gården och satt en stund på trappan och njöt av solen. Var skönt att han ville ut och fick den stunden innan vi for hemifrån för sista gången.

Dessvärre är min andra högt älskade katt 11 år och hon har redan 2 år varit gammal och trött :cry: Så jag är nog rätt snart där igen. Tungt är det!

gejsa skrev:
Och?! Vad har det med mig att göra. Mina katter har inte kattpest. Då hade nog Eskilstuna Djurklinik avlivat våra katter omg.
Jisses! Snacka om att tända på alla cylindrar.
Hur kan du veta att det INTE har kattpest om de inte tog några prover???
Du skrev ju själv att veterinärerna nämnt kattpest.
Dom sa att ev kattpest men dom proverna kunde dom visst inte ta förrens katten var död.

Ja, fast mina katter blev sjuka efter flera månaders mellanrum. Nu är mina kattungar över 3 år och sjukdomen är Eventuellt fortfarande kvar här. Vi vet inte faktist vad det är. Djurkliniken tog flera blodprov. Men hittade som sagt inget. Vi är ju inga veterinärer själva så vi litar ju självklart på djurkliniken.
Det finns faktiskt katter som är smittbärare oxå. På dem bryter inte sjukdomen ut, kanske aldrig någonsin. Eller så bryter den ut när de får försämrat immunförsvar, pga förkylning, urinvägsinfektion, avmagring etc. Men dessa katter kan hinna smitta mååååånga katter innan de själva blir drabbade, om de nu någonsin får sjukdomen själva.

Är du veterinär eller? Undrar bara eftersom du skriver som du gör.
Nej, jag är ingen veterinär, jag har aldrig påstått det. Jag arbetar dock på ett katthem och ser där mycket skit. Jag skrev bara min erfarenhet av kattpesten, och det viktiga i att anmäla en så pass smittsam sjukdom och att undersöka vad ens katt råkat ut för med tanke på att det drabbar alla katterna i ditt hem. Uppenbarligen något smittsamt.

Mina är iaf både vaccinerade, avmaskade, försäkrade och kastrerade. Sedan vet jag inte hur dina katter är men jag skulle aldrig skriva så som du gjorde iaf. När du inte vet ett jota. :devil:

Det är självklart mina oxå. Frågan är om kattungarna du tog hem, var vaccinerade??
Jag tror att det var kattungarna som hade med sig smittan. Jag tog hem dom från en ladugård där det finns mycket katter.

När vi tog hem två kattungar så blev den ena väldigt sjuk. Jag matade den med välling och han hämtade sig efter ca 2 veckor.
Kommer inte ihåg när men efter några månader fick vår äldsta katt ung samma symptom som du beskriver. Fast jag tror inte att det var särkilt illaluktande från ögon och näsa men det rann iaf.
Han magrade av så mycket så vi tog bort honom.

Nu efter 2 år så har vi haft 3 st till som har haft liknande sjukdomar. Just nu är det en hankatt som är bara skinn och ben. Men vi vet ju att det går över efter flera månader och dom börjar äta upp sig igen.
Fast det lutar nog åt att vi tar bort dom katterna som har haft sjukdomen. Dom blev inte riktigt sig själva efter den. En är jätterädd för ljud bl a.

Det måste smitta iaf eftersom dom får det en och en efter flera månader.
Katter kan överleva kattpesten oxå..... :crazy: Inte alla som dör. De kan drabbas fast de är vaccinerade med, men har då mycket större chans att klara sig.
Jag hade nog i alla fall som kattägare varit intresserad av vad mina katter led av om de nu mår så dåligt som du skriver. Om de magrar av så man måste avliva dem och blir känsliga för ljud o grejer, det låter ju inte så kul för katterna.

Det var tråkigt att höra, men antagligen skönt för katten att få somna in... Hoppas din andra katt kryar på sig lite och är med dig ett tag till.

det är tråkigt att din katt är sjuk, men du måste nog tyvärr inse sanningen i vitögat. Om han tappat så mkt i vikt och inte vill äta är det kanske inte långt kvar, min ena katt gick bort utan förvarning i för ett tag sedan, det var antagligen njurarna och han luktade huggorm i munnen ett bra tag innan.
Kolla om han dricker ovanligt mkt eller om han går på toalådan ofta utan att kissa. Lycka till jag håller tummarna. :banana: :banana:

Men du, läs tråden, katten är avlivad.

tgd: Stackars dig! Men skönt för katten att du och veterinären kunde fatta snabba beslut. Nu lider han inte mer.

tgd: *kramar om* det är jättetungt jag vet, hade en liknande situation med min vovve i höstas. ochså pigg och glad och på bara en helg gick det ruskigt snbbt utför.. med avlivning som enda utväg.

men kissenhar det bra nu, och du gjorde det enda rätta. *massa kramar till dig* :cry:

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.