Min katt är dålig:(

P

Phocahontas

Min ena katt är jättedålig:( Han kastrerades för ca 1 ½ månad sen och har varit som vanligt hela tiden tills i natt då jag vakna av att han kräktes. Han ville då gå ut så jag släppte ut honom, imorse låg han på altanen och rörde sig knappt, ville inte ha något att dricka. Nu när jag kom hem från jobbet så ligger han kvar på samma ställe, rör sig fortfarande inte. Han verkar inte ha ont när jag rör honom. Vill fortfarande inte dricka något.Jag har varit i telefonkontakt med vetrinären nu ikväll som sa att det finns förmodligen inget hon kan göra. Hon sa att jag får göra som jag vill om jag har kvar honom och ser vad som händer eller om han får somna in nu direkt. Hon trodde inte att han har ont och när vi inte vet vad det beror på så är det ju svårt att gissa om han kommer att överleva.

Är det själviskt av mig att låta honom vara för att se vad som händer?

Sv: Min katt är dålig:(

Det är själviskt att inte köra honom till vet som kan ta tester osv och få reda på vad felet är för att sedan "fixa till" honom.

Ja, det är själviskit att inget göra. Jag förundras även hur veterinären kan ställa diagnos över telefon. Hur kan hon veta om katten behöver avlivas? En katt behöver inte vara döende för att den inte vill äta eller röra på sig!

Min vanliga vetrinär hade stängt så jag ringde jourvetrinären. Jag ville åka in med honom men hon sa att det är onödigt då hon känner att hon kan inget göra. Hon tror att han kan ha ätit något. Och annars har jag 14 mil till nästa vetrinär och jag tvivlar på att han kommer att klara att åka bil så långt. Har över sex mil bara till jourvetrinären. Men när jourvetrinären inte tar emot honom så kan jag ju inte tvinga henne. Kan hon vägra att ta emot oss?

Jag älskar mina djur och skulle aldrig plåga något av dem. Hade jag bara kommit hem innan min vanliga vet. stängde så skulle det aldrig varit någon fundering då hon är super att ha att göra med.

Hur vet hon att hon inte kan göra något? Kan hon helt enkelt inte katter? Om katten inte dricker lider den antagligen av vätskebrist, veterinären kan vätska upp katten. Det är EN sak hon kan göra. Sedan kan hon såklart ta blodprover och se om katten lider av någon infektion eller om lever och njurar är skadade på något sätt.

Jag tror inte att hon nekar vård om ni åker dit, men det låter ju inte som att hon vill göra något och det är väl det mest oroväckande.

Nu har jag även ringt jourvetrinären i grannlänet som är ca 14 mil bort. Visst var jag välkommen men han tvivlade på att katten skulle klara den långa bil resan som ändå tar ett par timmar.

Jag har fått i honom vätska genom att spruta in i munnen på honom nu.

Jag ska chansa och åka till grannlänet så får vi se om han klarar sig tills vi kommer fram. Resan tar väl minst 2½ timme om inte mer. Har kontaktat jourvetrinären där igen som sa att jag var välkommen.

Jösses, vilken veterinär!!!!

Håller alla tummar och tår för din kise, tycker att du gör rätt som åker, hoppas verkligen att det går bra trots att det är långt...

Inser hur bortskämd jag är med djursjukhus 5-10 min bilväg bort...

Massor av kramar!!!

Mvh Cissi

Åk till veterinär.

Vår ena katt var också så för ett par år sedan, låg bara apatisk och ville inte reagera på något. Han hade troligen blivit biten av en annan katt, och hade ett sår som verkade i pannan. Man såg det inte för man tittade riktigt noga, och det efter att man kände det var en liten byll.
Veterinären öppnade såret och sköljde ut allt verk som fantes, och han var bättre redan några timmar efter.

En liten infektion som troligen gorde jätteont, men nära döden var han absolut inte.

Att låta katten vara för att se vad som händer tycker jag absolut inte är humant!

Vilken konstig vet. Bara för att katten kräks, inte dricker och är hängig behöver den väl inte vara döende. Hände min gamla katt en gång och han hade en hårboll imagen.

Håller tuumarna för er.Du får skriva hur det går

KL Övik har för närvarande en helt omöjlig personalsituation vilket kan göra det svårt att ta emot annat än de absolut mest akuta fallen.
PL

Men den här veterinärer trodde ju tydligen att det var så allvarligt att avlivning kunde vara aktuellt. Det om något är väl akut?

Kanske du iallafall kan ta honom till djursjukhuset och låta dom titta på honom, kanske kan han få dropp och så? Vi hade nämligen liknande fel på våran ena honkatt för drygt en månad sen, hon vägrade äta, spydde upp det lilla vi lyckades få i henne och hon ville helst bara ligga ner. Det visade sig vara kattsnuva. Hon fick ligga kvar hos veterinären en dag, fick dropp och tog prover på henne. När hon sedan kom hem fick vi fortsätta tvinga i henne mat och även ge henne medicin, men nu mår hon prima och under tiden hon måtte så dåligt hade hon även kattungar i magen, men dom verkar ha klarat sig bra, magen växer för varje dag och kattungarna väntas komma om ca 1-2 veckor :)

Svarar er alla.

Han klarade i alla fall bilresan. Vetrinären tog blodprover som inte visade något konstigt. Han har inte ont i magen och röntgen såg helt normal ut. Han var inte uttorkad och med tanke på att han drack själv när vi kom fram så blev vi hemskickade med antibiotika tabletter. Nu idag så har han gått ut och kissat och druckit lite. Vet. hade ingen idé om vad det kan ha varit. Har även kontaktat min vanliga vet. som sa att så länge han verkar bli bättre så har han det bättre hemma i en bekant miljö.

Han verkar piggare, han är mycket mer alert och han går lite granna, om än lite ostadigt.

KL Övik har för närvarande en helt omöjlig personalsituation vilket kan göra det svårt att ta emot annat än de absolut mest akuta fallen.
PL

Jag undviker djursjukhuset i mesta möjliga mån och går till en privat vetrinär. Tycker att dom inte tar sig tid att verkligen undersöka djuren och informera ägarna.

Jösses, vilken veterinär!!!!

Håller alla tummar och tår för din kise, tycker att du gör rätt som åker, hoppas verkligen att det går bra trots att det är långt...

Inser hur bortskämd jag är med djursjukhus 5-10 min bilväg bort...

Massor av kramar!!!

Mvh Cissi

Yes, en idiot i mina ögon. Hoppas att jag aldrig råkar ut för henne igen.
Det är nackdelen med att bo långt från större städer, att det är sålångt till allt. Bara till Övik har jag drygt en timmes bilkörning. Och Övik har ju som sagt inte speciellt bra ställt med vetrinärer. Faktum är att det stog i tidningen idag om vetrinärbrist.

Skönt att det inte var så illa som den första veterinären befarade. Hoppas han kryar på sig.

Vi hade en honkatt som slutade äta och gick ner sig väldigt. Vet. hittade inget de kunde göra så vi åkte hem och tvångsmatade henne...(äggula, vatten och lite salt) Mindre skoj at the moment, men nu är hon fullt återställd, trots att vet. sa att hon skulle vara död innan kvällen.

Han verkar ganska pigg:), nu har han tillochmed smakat på lite blötmat. Hoppas hoppas att han repar sig fullt ut men man vet ju aldrig.

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 258
Senast: Eva S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 177
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama