Min kära donna..

Thera

Trådstartare
.. har börjat komma upp i kondition och från att ha varit ganska bekväm och lat är det nu en rätt laddad tjej ibland.

Det senaste är att hon har börjat ruska nåt enormt på huvudet. Detta kommer främst när hon är uppe i varv, som senaste träningen när vi gjorde ett tiotal galoppfattningar, då var hon helt bedrövlig efter det. Ruskar och ruskar så hon nästan hoppar fram.

Så länge man bara skrittar eller travar är det rätt lugnt, men som sagt, när hon blir laddad börjas det.

Tänderna är för övrigt kollade utan anmärkning.

Min ridlärare tyckte jag skulle prova att sätta dit en stadigare nosgrimma med nosrem för lite mer stadga, har bara ridit på vanlig engelsk innan. Detta blev dock bara 7 resor värre.

Har även provat andra bett. Hon rids i vanliga fall på tredelat, men provade ett rakt utan bättring.

Har minskat ner på kraftfodret lite, tror jag kommer ge henne havrefritt framöver.

Men i övrigt, har ni några tips och trix? Ridtips, utrustningstips eller något annat mottages tacksamt! :bow:

Sv: Min kära donna..

är det inte bara en olat då? hur reagerar du när din häst gör så, om hon märker att hon slipper undan att du tex kanske saktar av när hon gör så?
har du testat ett annat träns då, det kanske skaver på henne? något som känns obehagligt? :)

Det positiva med en häst som får bra kondition är att den blir just piggare. Tycker det låter som din häst har överskottsenergi. Jag hade provat med att "galoppera" av henne nån gång i veckan. Ladda ur batterierna och fylla på glykogendepån med nytt =)

Tack för era svar! :bow:

Det positiva med en häst som får bra kondition är att den blir just piggare. Tycker det låter som din häst har överskottsenergi. Jag hade provat med att "galoppera" av henne nån gång i veckan. Ladda ur batterierna och fylla på glykogendepån med nytt =)

Tack för tipset! Jag inser ju också att det är lite överskottsenergi, ska testa att verkligen ladda ur henne en gång. Nackdelen är att vägarna här är så himla hårda just nu plus att hon inte är helt igång ännu heller så jag fegrider lite avsiktligt för att inte få några skador. Ska se om jag hittar nån mjuk och fin slinga.

är det inte bara en olat då? hur reagerar du när din häst gör så, om hon märker att hon slipper undan att du tex kanske saktar av när hon gör så?
har du testat ett annat träns då, det kanske skaver på henne? något som känns obehagligt? :)

Jag har testat med andra träns också, ingen skillnad. Jag brukar försöka aktivera henne mer när hon börjar, snarare öka intensiteten än att sakta av, just för att avleda henne, men det hjälper inte riktigt. Det enda som har hjälpt hittills är att ryta till på henne, men det är kanske inte så snyggt på träning. Dessutom brukar det bara hjälpa för stunden.

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Senast: Josofinito
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 895
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud