Min kanin byter ut sina tänder...

G

Grinchen

Nu är det så att min lilla luddboll är född med tandfel, Så jag åker inte till djuraffären 1-2 ggr i månaden och klipper hans tänder.

Innan idag var vi där och klippte dom, och när han kom tillbaka sa han som klippte hans tänder att det började växa ut en tand bakom en av hans gamla tänder.

Är detta normalt:confused:

Han sa att han aldrig sett det förut och visste inte varför han gjorde det...

Är det någon som har/haft en kanin som gjort såhär?
Eller om ni vet varför dom/han gör så? :P

Sv: Min kanin byter ut sina tänder...

Förklaringen är nog så simpel som att han som klipper inte har den blekaste aning om hur kanintänder faktiskt ser ut.

Kaniner har dubbla framtänder i överkäken helt enkelt.

lepus-europaeus-kranium-in-toto-dentes-2.gif

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/daggdjur/gnagare/gnagareellerhardjur.2958.html

Det är stödtänderna :)
Alla kaniner har ett par tänder precis bakom de framtänderna som man ser. Har kaninen ett korrekt bett slits dessa ner och man ser dem inte. Har kaninen ett felaktigt bett som din, slits de inte på ett korrekt sätt och blir långa.

Instämmer med de andra. Din kanin har inte plötsligt börjat få ett par extra tänder :p

Risken är väl att om stödtänderna också börjat växa, att framtändernas ställning ändras mer.

Var försiktig med att just klippa tänderna - risken finns att de spricker.
Bättre åka till veterinär med utrustning så denne kan slipa ned tänderna till lagom längd.

Många veterinärer klipper de med.

Edit: Därmed inte sagt att det nödvändigt vis är det bästa. Hur slipar man, måste kaninen sövas?

Okej:)
För det är så att om det nu är stödtanden som han menar växer ut bakom, Så är det bara den han har kvar för han har tappat den ''främre'' tanden nu (den låg i matskålen) och den som är där nu är bara en liten, liten stump...

Han sa att dom inte har så stor användning utav de främre tänderna utan att dom bara använder de för att bita av något (så som vi använder våra till) och att detta inte var någon större fara...

Men tack för alla svaren:bow::rofl:

Har du bild? Låter väldigt skumt att kaninen tappar tanden i buren bara sådär.
Bettfelet är också medfött, ingen skada?

En kanin klarar sig utan framtänderna i sig (det är kindtänderna som används för att tugga) men risken ökar att de undre framtänderna fortsätter växa ännu snabbare när de inte har något att möta.

När det gäller att slipa framtänder behöver kaninen inte sövas. Låter visserligen mer än en klippning, men det går minst lika fort.
Gäller det kindtänder måste kaninen sövas.

Har du bild? Låter väldigt skumt att kaninen tappar tanden i buren bara sådär.
Bettfelet är också medfött, ingen skada?

En kanin klarar sig utan framtänderna i sig (det är kindtänderna som används för att tugga) men risken ökar att de undre framtänderna fortsätter växa ännu snabbare när de inte har något att möta.

kanske kan fixa bild...

jag tror att felet är medfött, jag köpte honom utav utav en person i göteborg
och dom sa inget om det men han har inte ont utav det på något sätt, han sprallar runt som om ingenting har hänt när vi har vart och klippt dom och han äter som han ska och så...:)

men jag ska försöka få en bild...;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 953
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka