min kanin är sjuk

N

nette_

Skriver här för att jag vill ha hjälp med att få en diagnos på min kanin.. det kanske är någon som varit med om något liknande?

Jag har en dvärgvädur som är 6 år gammal.. Under den senaste tiden har han tappat päls på nacken/ryggen.. som ett litet v, och även på ena bakbenet.. :/ För ett tag sedan när jag skulle ta upp min spralliga gnagare, så upptäckte jag en sak som fick mig att tappa andan.. Jag förstår int hur jag har kunnat missa det, men jag iaf, kollar inte så noga under min kanins svans.. ena hans testikel har växt, och blivit tung.. som om det vore en tumör eller ngt i den..? Vad ska man göra? Vill ju inte att han ska försvinna..

Det som fick mig mest förvånad, är ju att det är min mest livliga kanin, som har störst aptit, är gladast och mest framåt.. han har inte visat några tecken av att han mår dåligt, mer än att jag har sett den där.. han är ju så glad och framåt.. svara gärna och hjälp mig, för jag vet inte vad jag ska göra med mitt lilla hjärta..

Tack på förhand

Sv: min kanin är sjuk

Han verkar ju inte må dåligt så jag undrar pälsen han tappat, är det en kal fläck eller är det inte bara så att han börjat fälla vinterpälsen? Är det en inne eller ute kanin? Kliar det? Kan du beskriva lite utförligare?

Angående testikeln så blir ju kaninpojkar könsmogna vid 6-10 mån ungefär, så kan det inte vara så enkelt att det helt enkelt har att göra med att han håller på att bli könsmogen?

ring till en veterinär och fråga tycker jag. knölar är ju aldrig bra, oavsett var de uppstår på kroppen. hoppas det löser sig! kram

Tappad päls kan ha och göra med skabb, som skall konstateras och behandlas av veterinär, men eftersom även testikeln har växt, kanske det är nåt annat, ring veterinären och hör med dom.
Säkerligen vill dom att du kommer in med kaninen för undersökning!
Ju snabbare desto bättre!;)

Angående testikeln så blir ju kaninpojkar könsmogna vid 6-10 mån ungefär, så kan det inte vara så enkelt att det helt enkelt har att göra med att han håller på att bli könsmogen?

Nja, det stod ju att han var 6 år. Så könsmogen är han nog för länge sedan. ;)

Till trådskaparen: Visa gärna bild på hur den kala fläcken/pälsen ser ut, så blir det lättare att säga vad som kan vara fel. Ring även en veterinär och fråga. :)

hej!

Det kan vara cancer jag vet inte men det låter så. Om jag var du skulle jag ringa veträneren det där lätt verkligen intebra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 323
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Eurydome
·
Däggdjur Idag såg jag att våran ena kanin inte mådde bra. Arg på mig själv som inte sett något tidigare :( Troligen har dom bråkat med varandra...
Svar
5
· Visningar
2 133
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama