Min kamp mot Granng*rden. (halvlångt)

V

vansinnet

För ett par veckor sedan åkte jag till Granng*rden och köpte en säck havre. Kånkade in den i foderkammaren, snittade upp den och hällde ner havren i min stora foderlåda.
När jag hällt ut all havre inser jag att den är alldeles grå-aktig och dammar något fruktansvärt.

Öppnar ett havrekorn och ser att kärnan också är gråaktig.
Jag har aldrig sett möglig havre men misstänker att den kan vara det.

Åker tilbaka till GG med en burk havre och visar upp. Dom ser lite förvirrade ut och säger: Ska den inte se ut då?
Jag försöker förtvivlat förklara att havre skall vara GUL, och drog sen några kopplingar med guld och sol, som inte gick hem något vidare.

Hursomhelst skulle jag få en ny säck, men eftersom jag inte ville gå på samma tabbe en gång till så pillade jag upp ett litet hål i en annan säck, och insåg att den havren var lika grå som den jag hade hemma.

När jag en stund senare gjort hål i samtliga ( :o ) havresäckar och insett att alla var grå, förklarade jag för personalen att all deras havre var dålig, och så stegade jag ut.

Pratade med min kompis igår och hon säger att hennes havre ser likadan ut och att hennes häst vägrar äta den om den inte är blötlagd.

Nu börjar jag fundera om havren verkligen är möglig eller om det är dålig skörd eller ngt?
Jag har som tur var nu kunnat köpa lite havre av ridklubben, som dom har i en stor silo, och som är GUL!

Men det jag nog vill ha fram av denna något vimsiga tråd är: Är det fler som råkat ut för sådan havre? Är den isf möglig eller bara dammig?

Sv: Min kamp mot Granng*rden. (halvlångt)

Vi har också upptäckt detta.

Vi köper Kraffts havre som är oförsvarligt dyr, men gyllengul. Kan absolut inte fodra med något som dammar, jag har haft en bronkithäst, det är inget jag önskar igen.

Men uhääää! :eek:

Jag är verkligen ingen havre-expert och det var längesedan jag köpte havre men inte f*n ska den se ut så där och damma!

När jag köpte havre (visserligen inte på Granngården men det spelar väl ingen roll) så såg den inte ut så. Den hela havren var lite guld-gul eller vad man ska säga och den krossade likadant men där såg man ju även innehållet som var lite vitaktigt. Och framförallt så DAMMADE det inte!

Jag skulle definitivt inte fodra med det.

Jag köpte förresten min havre på en kvarn så där kunde man lätt se hur havren såg ut om man ville.

Senast ändrad:

Funderar bara på förra årets skörd. Halmen blev ju väldigt mörk tack vare det dåliga skördevädret. Vi har haft en brungrå halm som dock ej dammat och den har varit väldoftande. Hästarna har ätit den med god aptit och ingen har hostat eller blivit dåligt. Har hittat bättre halm nu men gamlingen blev klart besviken över att den brungrå var slut.

Vi skickade in för hygienanalys, just brungrå halm. Det kom tillbaka som rätt giftigt. Både för människor och djur.

Som tur är hittade vi småbalshalm från 2005 och tidigare, och nu har vi fin gyllengul storbalshalm. Tack och lov!

Det har varit rätt mycket skriverier i både Ridsport och ATL där de varnat för att använda missfärgad halm utan att ta hygienanalys.

Ok, skulle dock tro att det är olika på olika halmsorter. Vår är vetehalm så den brukar ju sällan vara gyllengul. Bra att veta dock och det verkar i alla fall inte som om någon av våra hästar tagit skada, tack och lov.

Havren i vårt stall är också rejält grådaskig, men den dammar inte så värst (fodrar inte med havre själv så ser den mest när jag fodrar resten av kusarna).
Men den är analyserad och med bra värden och god hygienisk standard.
Färgen kommer från den "konstiga" sommaren troligtvis.

Hoppas du får rätt på det hela... inte kul att fodra med dåligt foder...

Vi har serverat havre till våra hästar i många år. När grovfodret tillåtet det och våran havre har då aldrig sett ut så där.

Vi har alltid köpt från bonde kan rekomendera det priset är supperbt mycket bättre än GG. Visst har den varit lite dammig ibland, men då har den ofta stått ett tack, vi köpte ganska mycket den gången. Och behövde inte ge särskilt mycket. Sedan så sköljde vi alltid av havren till gammlingen iochmed att han hade bronkit å det vart aldrig några problem.

Vi har också upptäckt detta.

Vi köper Kraffts havre som är oförsvarligt dyr, men gyllengul. Kan absolut inte fodra med något som dammar, jag har haft en bronkithäst, det är inget jag önskar igen.

Nej det kan jag förstå. Jag brukar alltid köpa Guld Havre förut men nu verkar det som att det har gått ur deras sortiment eller ngt. (Bor i ett litet samhälle o personalen är väl inte direkt så insatt i foder o sånt)

Men uhääää! :eek:

Jag är verkligen ingen havre-expert och det var längesedan jag köpte havre men inte f*n ska den se ut så där och damma!

När jag köpte havre (visserligen inte på Granngården men det spelar väl ingen roll) så såg den inte ut så. Den hela havren var lite guld-gul eller vad man ska säga och den krossade likadant men där såg man ju även innehållet som var lite vitaktigt. Och framförallt så DAMMADE det inte!

Jag skulle definitivt inte fodra med det.

Jag köpte förresten min havre på en kvarn så där kunde man lätt se hur havren såg ut om man ville.

Nej precis, jag blev lite osäker på om jag hade fel eftersom alla på GG:s verkade tycka att jag överreagerade, men jag kan absolut inte tänka mig att ge min häst något som jag inte är säker på.

Åh, vilken tur du har. Så skulle man ha haft det.

Havren i vårt stall är också rejält grådaskig, men den dammar inte så värst (fodrar inte med havre själv så ser den mest när jag fodrar resten av kusarna).
Men den är analyserad och med bra värden och god hygienisk standard.
Färgen kommer från den "konstiga" sommaren troligtvis.

Hoppas du får rätt på det hela... inte kul att fodra med dåligt foder...

Hm, då kanske det är därför då..
Fast jag tror inte jag vågar chansa. Bäst att fortsätta köpa av ridklubben då. Men man får ju hoppas att det är som du säger, eftersom en del faktiskt verkar ge det till hästarna.

Kan ju säga som så här att förra årets skörd först nästan torkade bort och sedan badade den i vatten. Det är inte konstigt att havren inte är gyllen gul nu utan brun aktig. Men vad jag har hört iallafall (känner flera som odlar spannmål) så är havren inte farlig på någotvis utan bara missfärgad. För att den dammar så behöver det inte betyda att den är möglig.
Vi löser dammningen på det viset att vi blandar upp den med betor eller lägger i lite vatten precis innan vi ger hästarna havre.

Den finaste havren har gått till mat för oss människor och sedan har djuren fått den näst bästa...

Var det Kraffts havre som var dålig eller var det gg´s egen havre? Är det Kraffts så kan man kontakta dem istället, så brukar man få hjälp med en gång och de skulle inte låta sin havre se ut så. (den krafft havre jag sett är jättefin och gul)

Det är tråkigt när personalen på GG inte är kunniga inom foder, där jag kommer ifrån från början är helt hopplösa.. Här i Umeå är det rätt bra ändå och de förstår iallafall sig på lite om foder av vad jag förstått.

Kan ju säga som så här att förra årets skörd först nästan torkade bort och sedan badade den i vatten. Det är inte konstigt att havren inte är gyllen gul nu utan brun aktig. Men vad jag har hört iallafall (känner flera som odlar spannmål) så är havren inte farlig på någotvis utan bara missfärgad. För att den dammar så behöver det inte betyda att den är möglig.
Vi löser dammningen på det viset att vi blandar upp den med betor eller lägger i lite vatten precis innan vi ger hästarna havre.

Den finaste havren har gått till mat för oss människor och sedan har djuren fått den näst bästa...

Ok, tack för svaret.
Då vet jag ju att det kanske inte är någon fara alltså.

Havre kan vara gråaktig utan att det behöver betyda att den är dålig, MEN bra havre dammar ej.

Åh, vilken tur du har. Så skulle man ha haft det.

Men kolla om det inte finns någon kvarn i din närhet :)

Den jag köper av ingår under Lantmännens "flagg" eller hur man nu ska uttrycka det. Kvarnen tar emot spannmål från bönderna som de sedan krossar och säljer på egna säckar. (Finns så klart hel havre också.) De säckarna är bara förslutna med virad ståltråd så de är lätta att öppna på plats och kika på. De säljer även andra häst/hund/katt/fågel-foder. Bl a Krafft, Hippo, Fibergi mm mm.....:)

Leta upp Lantmännen och fråga om det finns någon sån kvarn i din närhet vet ja :idea:

Men kolla om det inte finns någon kvarn i din närhet :)

Den jag köper av ingår under Lantmännens "flagg" eller hur man nu ska uttrycka det. Kvarnen tar emot spannmål från bönderna som de sedan krossar och säljer på egna säckar. (Finns så klart hel havre också.) De säckarna är bara förslutna med virad ståltråd så de är lätta att öppna på plats och kika på. De säljer även andra häst/hund/katt/fågel-foder. Bl a Krafft, Hippo, Fibergi mm mm.....:)

Leta upp Lantmännen och fråga om det finns någon sån kvarn i din närhet vet ja :idea:

Skulle inte tro att det finns men det skadar ju aldrig att fråga. :idea:

Jag skulle absolut inte fodra med sådan havre!!! :eek: Att blötlägga hjälper inte, det är lika skaadligt och giftigt. Precis som det inte hjälper att blöta mögdammig hö... Så längre ner i tråden att folk har problem med dålig halm: finns ingen vettig halm att få tag i så köp spån eller torv. Finns det inget vettigt spannmål får du försöka hitta ngt annat kraftfoder att fodra med, som täcker hästens behov. Blir säkert dyrare men ett måste för att inte riskera att hästen blir sjuk...

Vi har tur som känner världens bästa bonde :love: som håller oss med såväl spannmål som halm i toppkvalite (halmen är dock från fjolåret) Bägge delarna är gula, fräscha och absolut icke-dammande! :banana:

Jag skulle absolut inte fodra med sådan havre!!! :eek: Att blötlägga hjälper inte, det är lika skaadligt och giftigt. Precis som det inte hjälper att blöta mögdammig hö... Så längre ner i tråden att folk har problem med dålig halm: finns ingen vettig halm att få tag i så köp spån eller torv. Finns det inget vettigt spannmål får du försöka hitta ngt annat kraftfoder att fodra med, som täcker hästens behov. Blir säkert dyrare men ett måste för att inte riskera att hästen blir sjuk...

Vi har tur som känner världens bästa bonde :love: som håller oss med såväl spannmål som halm i toppkvalite (halmen är dock från fjolåret) Bägge delarna är gula, fräscha och absolut icke-dammande! :banana:

Nej, men jag ger det inte till pållan heller. Kastade det på dyngstacken. Fast det verkar ju som det är många som ger det iaf för dom tror att det ska se ut så.. :confused:

Jag gav den där grå aktiga havren åt Kulan och han verkar må hur bra som helst. Köpte en ny säck i måndags och den var inte grå.. Den var alldeles gul och fin. Så det var nog bara en olycklig leverans den gången.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka