Min islandshästs kronränder är "fnasiga" och torra på framhovarna

Queenofsheba

Trådstartare
Hej!
Jag ville skicka en bild på detta egentligen men lyckades inte riktigt förstå hur jag skulle göra. Igår upptäckte jag iallafall att min hästs framhovar var väldigt torra och fnasiga och jag kan inte alls förstå vad det är (precis vid kronranden). Någon som sett nåt liknande eller har tips på hur jag ska behandla? Jag tänkte avvakta någon dag och se hur det hela utvecklar sig i och med att det kom så plötsligt.

Sv: Min islandshästs kronränder är "fnasiga" och torra på framhovarna

Det har min ibland men det har inte påverkat hans hovar alls.

Se till att köpa en riktigt bra hovkräm - salva och smörj och massera in ordenligt med fingrarna på kronranden. Försök att göra det på kvällen så det hinner verka under natten. Ta en intensivbehandling, varje dag så blir det nog bättre!

Sådär är min hästs framhovar också, tror inte det är någon fara. Inte vad jag hört av hovisar iallafall.

Någon speciell kräm du rekommenderar Noak? Det finns en jäkla massa olika!

Jag brukar använda idomin. Funkar bra tycker jag när min pålla får torra kronränder emellanåt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 779
Senast: MissFideli
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 971
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 532
Senast: Urigurien
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 952
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation