A
Alvedon
Behöver lite hjälp Jag har en labrador som är lite mer än 2 år. Han är supersnäll och kelig och mysig, men jag vet inte hur jag ska uppfostra honom. Så fort han blir minsta lilla uppspelt så skäller han jättemycket. När pappa kommer hem från jobbet, när han ska få mat, när vi ska gå på promenad osv. Det är jättejobbigt och våra grannar klagar jättemycket på att han skäller hela tiden. Dessutom så kissar han alltid när vi kommer till nya platser. Förra helgen följde han med till min farmor för första gången och eftersom hennes hus var ett nytt ställe så kissade han innomhus på flera ställe, typ på soffan, på skorna i hallen och på hörnet på sängen. Han kissar inte inne i vårt hus, men på alla främmande platser så kissar han överallt, även om det är innomhus. Det tredje problemet är att han aldrig vill låta sig fångas han springer bara iväg när man ska fånga in honom och han lyssnar inte när man kallar och han är lös. När han är i koppel går det jättebra och han kan gå fot och allt sånt jättebra, men så fort han är lös bryr han sig inte vad man säger. Han har också börjat springa iväg. Vi bor i en villa i ett villaområde med en häck runt tomten och så fort det går någon förbi utanför på gatan så springer han igenom häcken och börjar hoppa och skälla på dem som går förbi. En gång blev han nästan överkörd för han skulle jaga en bil. Min pappa har tröttnat på alla klagomål han får hela tiden om min hund och nu tänker han avliva honom om jag inte fixar problemen fort Snälla hjälp, vill inte att min hund ska avlivas Har inte råd med tränare och pappa vill inte bygga staket runt tomten. Kan kastrering hjälpa? Han är inte kastrerad.