Min hund parar sig...

Lollan

Trådstartare
Jag har en 8 årig hanhund (welsh springer spaniel), som brukar leka med grannens valp, en beagle - hanvalp (ca ett halvår).
problemet är att min hund försöker para sig med den hela tiden, framifrån, bakifrån och från sidan, ja alla möjliga olika kombinationer.
min granne hävdade att det berodde på att valpar inte utsöndrar nån slags könsdoft och därför vet inte andra hundar vad det är för kön.
men vad ska göra åt min hund? kommer det att gå över när valpen blir vuxen? jag är ju rädd att min hund ska skada honom, men samtidigt tycker båda två att det är jättekul att "leka".
han har aldrig gjort så med nån hanhund tidigare (inte nån tik heller men men...)

Sv: Min hund parar sig...

Att hundar rider på varandra är ett tecken på dominans..Inte att dom inte har någon könsdoft :rofl: Han visar helt enkelt att han är boss :D

okej, jag var själv lite skeptiskt till det där haha...
men kommer han alltid att göra så då eller?

Vi har aldrig tillåtit någon annan hund rida på vår lilla valp, och jag tillåter inte heller honom att göra det på någon annan. Jag går helt enkelt in och bryter, och kräver detsamma av de som ungås med min hund. Vet inte om det är "korrekt" att göra på det viset, men så vill jag ha det...

Vår 5åriga Ridgeback-kompis markerar dominans på andra sätt (även om han försökt att rida på vår plutt), på typiskt Ridgeback-vis.

Han verkar inte ha gjort det tidigare, men något hos denna valp gör att han på detta sätt visar sin dominans. I framtiden, när valpen blivit äldre, finns risken att den protesterar och att dom pga det ryker i hop och slåss. :eek: I ditt läge skulle jag utnytja min status som flockledare :devil: och tala om för honom att detta beteende är inte ok. Skulle tro att det går ganska lätt för dig att få honom att sluta med ridningen, då han som sagt inte har gjort det tidigare.

jag har försökt skrika på honom och lappa till honom lite, tyvärr utan framgång. Han är som besatt, och bara avskärmar hela världen runt omkring :crazy:

Säg åt honom lugnt och bestämt att sluta, om inte det hjälper, så ta tag i nackskinnet (ej nypa) och ta honom därifrån och platslägg honom en bit därifrån. Upprepa varje gång... Kan bli tjatigt, men trägen vinner :cool: Det är du som är "bossen" inte han. Var vänlig, bestämd och ge dig inte. Han kommer att vara den som ger sig i slutändan.. Garanterat.
Jag håller tummarna och :banana: på dig :smirk:

Kan du inte be grannen säga till och fösa undan din hund från sin valp? Någon sa till mig att om jag som matte/husse till valpen "försvarar" den mot andra ranghögre hundar stärker jag mitt ledarskap gentemot min valp!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 986
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka