Min hund morrar och skakar när han känner sig osäker.

A

anvandarnamn

Morrar på min 8 månaders bebis när han kryper för nära. Vad ska jag göra?

Hunden är 4 år, bodde sina första tvåår i hundgård. Skulle avlivas då han inte jagar bra. Jag tog över honom och tränar agility och lydnad. Väluppfostrad och trevlig hund, men som sagt osäker. Spec på barn.
Det har gott bra fram till nu då barnet inte varit så mobilt.

Vad ska jag göra? Vill inte sätta ut honom i hundgård nu när han vant sig vid att vara en inomhus hund.

Hade ju helst lämnat bort honom till någon, men det måste ´vara någon som har tid och lust. att träna honom varje dag.

Sv: Min hund morrar och skakar när han känner sig osäker.

Är det bara i något speciellt läge hunden morrar? T ex om han har tuggis/mat/ben/leksak? I så fall får du låta bli att ge det när/där barnet finns med.

Om det är "alltid" så hade jag inte vågat riskera att det händer barnet något. Antingen får hundens utrymme begränsas alltid (men även då kan det ske en olycka om den smiter förbi, att hunden biter barnet) eller så måste du omplacera alternativt ha hunden i hundgård.

Detta är en tuff situation, men tveka inte för länge så att något hinner hända.

Sv: Min hund morrar och skakar när han känner sig osäker.

Jag föreställer mig att det där antagligen handlar mest om att låta hunden förstå att barnet inte är farligt. Jag skulle ta kontakt med en bra tränare och be om hjälp med det.

Tills dess, och egentligen tills dess att barnet är så vuxet att det kan förstå hur man får bete sig med en hund, så skulle jag hålla dem mer eller mindre åtskilda. Ska bebis ligga på golvet och krypa i vardagsrummet kulle jag sätta upp kompostgaller så att hunden var i en annan del av hemmet.
En bebis har starka nypor, och skulle bebis råka få tag på en näve känsligt hår eller liknande kan det gå illa. Oavsett hund(nästan).

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 615
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!