Min hund har börjat "rymma" :(

H

HaRLeKIn

Hjälp!
Vad ska jag göra.
Min tik som är 9 månader har alltid kunnat vara lös i trädgården på dagarna själv.
Tom om vi tex åker o handlar ett par timmar så har hon varit kvar.
Men nu så kan hon inte vara ute mer än tio minuter innan hon hoppar över staketet o springer iväg, troligtvis till en lagård här i närheten där det finns hästar och Hästbajs... gott!! :(

Hon kommer ganska fort när man visslar o ropar på henne men hör hon inte mej så kommer hon inte.
Jag blev ganska arg på min sambo... :mad: för innan hoppade hon bara över o sen stod hon utanför staketet o väntade på att vi skulle släppa in henne men han lärde henne att hoppa in oxå så nu springer hon ju precis som hon vill. In o ut....

Vad ska man göra för att få bort denna ovana? Det har hållt på i ca två veckor.... jag blir galen på henne....

Ska jag följa efter o leta upp henne o straffa henne när hon är tex vid lagårn?
Eller ska man bara locka hem henne varje gång och/eller sätta henne i lina? (vi har en) men jag vill ju helst att hon ska kunna gå som hon vill i trädgården.

Snälla hjälp mig med detta...

Sv: Min hund har börjat "rymma" :(

Låna en "elak" granne eller kompis, ställ henne/honom utanför staketet. Släpp ut din hund som vanligt och vänta. Eftersom du sa att det bara tog 10 minuter så borde det gå fort.

Låt grannen/kompisen lurpassa på hunden när hon hoppar över, och då rusa fram till henne och morra åt henne, att "nu järnlåda är det du som går hem, annars gör jag kattmat av dig!"

Eftersom detta bör uppfattas som hiskelit obehagligt, den var ju inte så gammal, så borde hon genast uppsöka tryggare trakter, dvs dig och hemmet.

Lycka till!

Sv: Min hund har börjat "rymma" :(

Ok, ska svar om detta funkar vilket jag hoppas... :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 931
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama