Min hund blev attckerad av en pitbull, vad gäller?

MalinM

Trådstartare
Idag runt lunch tid blev min 11 åriga Schäferkorsning attackerad av en pitbull. Hunden flög på min gamla skrutt när han låg och sov när vi var i parken. Givetvis satte den sig rätt i halsen och vägrade släppa och höllt fast så pass länge att min hund fick blödningar i ögonen, han höllt med andra ord på att kvävas:( Han blev dessutom alldeles söndertrasad i halsen.. Nu ligger han inne på djursjukhuset i HBG, dom har inte kunnat åtgärda hans sår än då han har varit påtagligt påverkad och ligger därför med dropp och smätstillande..

Händelsen är givetvis polisanmäld då just denna hund tidigare har haft ihjäl en katt och skadat en annan hund allvarligt för bara något år sedan. Det är ett rå pucko som äger hunden så självklart är det inte försäkrad vilket leder till min fråga.. Jag anser ju att jag inte ska betala kostnaderna som kommer uppstå för vården av min hund.. men hur går det till egentligen..kommer mitt försäkringsbolag debitera hundägaren eller vad gäller?

Någon som vet??

Sv: Min hund blev attckerad av en pitbull, vad gäller?

Alltså, det är ju inte så att den andra ägaren bara ersätter om denne har försäkring, utan den andra ägaren måste alltid ersätta vad dennes hund orsakar. Om de har försäkring eller inte spelar bara roll för deras egen ekonomi, annars får de väl casha. Det är heller inte deras hunds skadeförsäkring som går in, den täcker deras hunds (eventuella) skador, utan det är ägarens ansvarsförsäkring som möjligen hjälper ägaren med kostnaden.

Så med andra ord så kommer jag få stå för kostnaderna själv? Det är en pundare som äger hunden som attackerade min hund och han har ju inte en endaste försäkring..

Nej, som Gabbi sade så får ägaren betala. Försäkring eller ej. Det hade kanske kunnat bli billigare OM ägaren hade typ ansvarsförsäkring, men oavsett så ska den betala. Sedan, hur enkelt det är att få en sådan att faktiskt betala, är ju tyvärr en annan fråga. Spar alla kvitton!

Hoppas din hund kryar på sig snabbt!

Tror det blir en utmaning att få honom att betala.. Men nu undrar jag ju om min försäkring kommer att täcka när det är någon annans hund som orsakat skadan?

Ja, det kan den göra. Du hade ju tex kunnat vara ovetande om vems hunden som bet var, då måste din försäkring gälla.

Tror det blir en utmaning att få honom att betala.. Men nu undrar jag ju om min försäkring kommer att täcka när det är någon annans hund som orsakat skadan?

Om han inte har en försäkring och vägrar betala får du göra en stämmningsansökan i din polisanmälan. Sen går det till rättegång där han blir dömd att betala skadorna. Tills dess för du betala hela kalaset. Tyvärr jag har råkar ut för just detta han vägra tog mig över två år och få tillbax pengarna.

Snor tråden lite men det intresserar TS! I feb blev min hund biten. 2 ggr med drän och jag lade ut efter försäkring 3000 kr ca. Ägaren vägrar betala genom att helt enkelt inte höra av sig efter mitt krav. Av vad jag har hört är det inte värt stämma för så små summor? Den här ägaren har ansvarsförsäkring men har nog inte råd ändå pga skulder och soc men det är ju inte mitt problem. Problemet är dock att de andra skulderna går före min så jag lär aldrig få tillbaka mina.

Snor tråden lite men det intresserar TS! I feb blev min hund biten. 2 ggr med drän och jag lade ut efter försäkring 3000 kr ca. Ägaren vägrar betala genom att helt enkelt inte höra av sig efter mitt krav. Av vad jag har hört är det inte värt stämma för så små summor? Den här ägaren har ansvarsförsäkring men har nog inte råd ändå pga skulder och soc men det är ju inte mitt problem. Problemet är dock att de andra skulderna går före min så jag lär aldrig få tillbaka mina.

Fast har personen ansvarsförsäkring så ska den träda in och sedan är det mellan den personen och dennes försäkringsbolag vad det gäller självrisk mm. Det är ofta hög självrisk på ansvarsfösäkringar.

Stämma på småsummor kan man göra men det blir sällan förhandling. Ni kan kallas till medling, alternativet är att kräva in pengarna via fogden.

kl

En av mina hundar bet en annan hund riktigt illa i våras. Stor Dobberman vs liten tax :cry:

Det var en mycket medtagen taxilur som förlorat STORA mängder blod jag körde in till djursjukhuset i ilfart, han var tvungen att ligga inlagd flera dagar och opererades flera gånger. Kalaset gick loss på 27000:- innan han var opererad och i skick igen. Lite samma situation som din gissar jag så det är inga småpengar det rör sig om.

Jag blev självklart betalningsansvarig eftersom det var min hund som bet och hade stora våndor över hur jag skulle kunna skrämma fram 27 000 kronor bara sådär.
Min veterinär tipsade om att det i många fall kan gå på hemförsäkringen så jag ringde och kollade och de ersatte snabbt och utan knussel. Hade en självrisk på 1500 kr.

Kolla med hundens ägare om han har en vettig hemförsäkring!

Ring ditt försäkringsbolag. De kan garanterat svara bättre än någon här. För egen del tycker jag spontant att det rör sig om ett olycksfall, vilket din egen försäkring bör täcka. För mig känns det som att det borde vara din försäkringsbolags sak att begära tillbaka kostnaderna från den andra hundägaren. Det är ju liksom därför man har en försäkring, för att man inte ska stå med skägget i brevlådan när något händer. Det hade ju lika gärna kunnat vara någon som råkade köra över hunden med cykeln eller vad som. Kan inte förstå varför man ska som försäkringstagare ska hamna i sämre sits bara för att en annan hund är inblandad. Men det är mycket möjligt att jag har fel. Så ring i stället för att grubbla.

Kostnader utöver högsta försäkringsbeloppet, liksom självrisken, får man såklart stå för själv och begära igen från den andra hundägaren. Om denne inte har några pengar är det nog tyvärr ingen större mening att försöka dock. Man kan ju inte krama blod ur en sten.

Senast ändrad:

Ägaren vägrar betala genom att helt enkelt inte höra av sig efter mitt krav. Av vad jag har hört är det inte värt stämma för så små summor? Den här ägaren har ansvarsförsäkring men har nog inte råd ändå pga skulder och soc men det är ju inte mitt problem. Problemet är dock att de andra skulderna går före min så jag lär aldrig få tillbaka mina.

Har du skickat en faktura på alla kostnader? I så fall kan du skicka en påminnelse och där skriva att är det inte betalt inom x-dagar så går det till kronofogden.

Kronofogden hjälper dig att fylla i blanketten om du ringer dem. Blanketten finns på hemsidan.
Du skickar in den och får sen betala 400kr så sköter kronofogden resten, de börjar med att skicka ett rek.brev till den som är skyldig dig pengar där den ska erkänna sin skuld. Sen betalar den eller så blir det utmätning.
Du får dina pengar + ränta som du själv bestämmer. Sen får du dessutom ta betalt 600kr för eget arbete med de fakturor du skickat.

Jag gjorde detta till en fodervärd som inte betalade försäkringen eller hemtransport av hästen. Total rörde det sig om 2.500kr. Det enda jag behövde göra efter jag betalat de där 400kr var att lämna mitt kontonummer till fogden, så fick jag in pengar där varje månad.

Har du skickat en faktura på alla kostnader? I så fall kan du skicka en påminnelse och där skriva att är det inte betalt inom x-dagar så går det till kronofogden.

Kronofogden hjälper dig att fylla i blanketten om du ringer dem. Blanketten finns på hemsidan.
Du skickar in den och får sen betala 400kr så sköter kronofogden resten, de börjar med att skicka ett rek.brev till den som är skyldig dig pengar där den ska erkänna sin skuld. Sen betalar den eller så blir det utmätning.
Du får dina pengar + ränta som du själv bestämmer. Sen får du dessutom ta betalt 600kr för eget arbete med de fakturor du skickat.

Jag gjorde detta till en fodervärd som inte betalade försäkringen eller hemtransport av hästen. Total rörde det sig om 2.500kr. Det enda jag behövde göra efter jag betalat de där 400kr var att lämna mitt kontonummer till fogden, så fick jag in pengar där varje månad.

Så enkelt är det ju inte. Om den betalningsskyldige inte betalar så får man ju inga pengar ändå. Jag blev tilldömd i rättegång att en person skulle ersätta det hen hade stulit ifrån mej och jag har ändå aldrig fått några pengar. Eftersom jag hade blivit tilldömd skadeståndet så behövde jag inte betala de 500 kr som det var då för att de skulle driva in skulden, inte när det omprövades efter ett visst antal år heller. Den personen hade redan så mycket skulder hos kronofogden och gick på socialen så det fanns inga pengar eller egendom att ta eller mäta ut. Men visst ska man absolut försöka.

Så enkelt är det ju inte. Om den betalningsskyldige inte betalar så får man ju inga pengar ändå. Jag blev tilldömd i rättegång att en person skulle ersätta det hen hade stulit ifrån mej och jag har ändå aldrig fått några pengar. Eftersom jag hade blivit tilldömd skadeståndet så behövde jag inte betala de 500 kr som det var då för att de skulle driva in skulden, inte när det omprövades efter ett visst antal år heller. Den personen hade redan så mycket skulder hos kronofogden och gick på socialen så det fanns inga pengar eller egendom att ta eller mäta ut. Men visst ska man absolut försöka.

Ja det är tyvärr så för mig. Personen går på soc och har stora skulder hos fogden som går före mig.

Och finns personen redan hos kronofogden så skiter den nog i att lite till hamnar där.

Det där fungerar nog mer om personen absolut inte vill hamna hos kronofogden. Jag fick själv en räkning betald när jag skrev att nu går det till kronofogden, då blev det minsann fart :D

Och finns personen redan hos kronofogden så skiter den nog i att lite till hamnar där.

Det där fungerar nog mer om personen absolut inte vill hamna hos kronofogden. Jag fick själv en räkning betald när jag skrev att nu går det till kronofogden, då blev det minsann fart :D

Denna person hade ca 30.000kr hos fogden när jag sökte och jag fick sen 2-3 brev i månaden att nya skulder kom.
Ett år efter jag skickade in börjades betalningen till mig.

paradiset skrev:
Ja det är tyvärr så för mig. Personen går på soc och har stora skulder hos fogden som går före mig.
Vad begär du i ränta då? När jag sökte in så valde jag att gå på någon bedömning av riksbanken beräknat på skulden och hur gammal den var och fick 13% i ränta. Men handläggaren jag pratade med sa att jag får bestämma det helt själv.

Min hund lever och det är en jäkla tur det annars vet jag inte vad jag hade gjort:devil:

Han är dock väldigt sargad och ligger just nu med 6 st dränage i halsen, går på smärtstillande och antibiotika:(
261469_2264500617155_1387702995_2725140_3674579_n.jpg

264615_2264499537128_1387702995_2725139_2664181_n.jpg

Min gosse är inne på sitt 11:e år och går ihop med precis alla! Har aldrig haft några som helst problem med honom.

Jag har praktiskt taget bott i telefonen idag. Har pratat med allt från försäkringsbolag till polis och länstyrelse.

Ägaren till den andra hunden är en pundare som inte har någon som helst försäkring och som dessutom skiter i vilket och det gör mig så jävla förbannad.

Pengarna jag har lagt ut och de pengarna som dragits ur min hund försäkringspott lär jag inte få se röken av, ialla fall är jag inställ på detta.
Dock tänker jag inte ge mig förrens den andra hunden blivit omhändertagen. Den attackerade hunden har som sagt tidigare dödat en katt och även sskadat en annan hund svårt och nu då mitt lilla gryn..

Har pratat med tidningen som genast lade ut en notis om detta då de även skrev om den tidigare händelsen i mars då den andra hunden kom till skada..

Artikeln från i mars 2010:

http://mobil.hd.se/klippan/2010/03/18/hundattack-vid-mataffar/

Artikeln från attacken mot min hund:

http://mobil.hd.se/klippan/2011/07/11/hund-gick-till-attack/

Det är fruktansvärt det som hände din hund och tycker absolut att du ska kämpa för inte bara ersättning utan också för att hunden omhändertas. Man ska inte behöva vara rädd för att andra hundägare inte har koll på sina djur. Hos oss finns en hund som anfallit 2 hundar vid 3 olika tillfällen, en av hundarna klarade sig inte (var gammal och dog i sviterna av skadorna), och hon ska enligt föreläggande ha sin hund kopplad. Men bryr hon sig om det.. :crazy:

Men måste trots det tillägga att om ägaren är en "pundare" som du uttrycker dig är det knappast en renrasig Pitbull han har utan ännu en blandras.

Jo det är en pitbull terrier! Känner tjejen som fött upp hunden i fråga och det är hennes ex hund..därför vet jag vilket as han är..//

Malin som bor i en alldeles för liten håla där alla känner alla...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka