Min hund blev attckerad av en pitbull, vad gäller?

Sv: Min hund blev attckerad av en pitbull, vad gäller?

Blir skadorna verkligen allvarligare? För det första bör man göra en distinktion mellan bett mot människor och andra hundar. Att hundslagsmål med hundraser med kampbakgrund kan sluta med allvarliga skador kan jag hålla med om. Dock får man inte glömma hundens storlek då den också är en viktig faktor för hur stor skada hunden kan orsaka. En hundras med kampbakgrund kan normalt sett orsaka betydligt större skador än andra hundar i samma storlek. Man kan däremot inte påstå att de skulle orsaka större skador än andra hundraser oavsett storlek.

Talar vi om bett mot människor finns det mig veterligen bara en studie där man tagit upp både rastillhörighet och skadornas omfattning.

Att skadorna blir allvarligare beror väl också på att den typen av hund är mer "uthållig" och ger sig inte lika lätt/snabbt. Man läser om attacker där det största problemet varit att få loss hunden överhuvudtaget. Och att den, av naturen/aveln faktiskt är avsedd att slåss på stort allvar.
Det vore intressant med en "samlings-undersökning" av samtliga reggade Pitbulls i Sverige, där man ärligt och utan omsvep beskriver de hundarnas beteende i kontakt med andra hundar. Hanhundarna inte minst. Hur många reggade Pitbulls finns det i Sverige? Är de hundarna verkligen totalt ointresserade av att slåss, har de hannarna absolut inga som helst könsbundna problem med andra hannar? Och vad händer om en av dem kommer åt att verkligen slåss? Blir det samma sak som med en Golden och en Collie soms ryker ihop? Ser slagsmålet likadant ut? Skadorna?

Jag fick ett "erbjudande" av en som sysslade med hundkamper (mitten på 90tal) om att bota min hanhundsagressiva hund genom att låta honom få en rejäl omgång. Han menade att det som skillde var att hans hund troligen skulle få MÅNGA hål, medan min hund bara skulle få ett fast med slitskador istället.

Att skadorna blir allvarligare beror väl också på att den typen av hund är mer "uthållig" och ger sig inte lika lätt/snabbt. Man läser om attacker där det största problemet varit att få loss hunden överhuvudtaget. Och att den, av naturen/aveln faktiskt är avsedd att slåss på stort allvar.
Det vore intressant med en "samlings-undersökning" av samtliga reggade Pitbulls i Sverige, där man ärligt och utan omsvep beskriver de hundarnas beteende i kontakt med andra hundar. Hanhundarna inte minst. Hur många reggade Pitbulls finns det i Sverige? Är de hundarna verkligen totalt ointresserade av att slåss, har de hannarna absolut inga som helst könsbundna problem med andra hannar? Och vad händer om en av dem kommer åt att verkligen slåss? Blir det samma sak som med en Golden och en Collie soms ryker ihop? Ser slagsmålet likadant ut? Skadorna?

I ett hundslagsmål ligger det mycket i den beskrivningen. Hundarna har avlats för att bita och hålla sitt grepp i slagsmål.

Jag vet att Svenska Pitbullföreningen för många år sedan gjorde en undersökning men jag kommer inte ihåg vilka frågor som ställdes. Den föreningen satt på en hel del information. Bl a hade man anordnat modifierade L-tester för både Pitbulls och blandraser med Pitbull. Därefter övergick man till vanliga MH. Nu sviktar minnet en aning men det fanns en artikel i Hundsport om just dessa tester 1999-2001. Kan inte vara mer exakt utan att rota igenom mina gamla Hundsporttidningar.

Man brukar tala om 300-500 hundar av rasen i Sverige. Det har importerats många Pitbulls från olika linjer så det är svårt att säga någonting generellt om hur hundarna agerar i olika situationer. Jag vet själv om hanhundar som gillat allt och alla men de kan inte beskrivas som rastypiska i det avseendet. Könsbunden hundaggression är nog mer normalt än onormalt och hamnar hundarna i ett rejält slagsmål så kommer de också slåss genom att bita sig fast.

Jag har sett den jamforelse listan forut och da den inte har nagon som helst indication om hur manga hundar som finns av varje ras fungerar den daligt som 'comparison'.

Jag har sett den jamforelse listan forut och da den inte har nagon som helst indication om hur manga hundar som finns av varje ras fungerar den daligt som 'comparison'.

Det är ett problem som finns i all hundrelaterad statistik. Jämförelsen är intressant då den innehåller en gradering av skadorna som uppstått vid hundattacker i en femgradig skala. Man kan alltså se hur allvarliga attackerna har varit och därmed också jämföra olika raser med varandra.

Forvisso ... men svarighets graden av bett ar det enda den nagot sa nar fungerar for. Da man inte vet omstandigheterna (egen hund, attackerad av annan hund, etc) funkar det inte ens sarskilt bra for det.

South Florida ar dessutom kand for sina BSL (Breed Specific Legislation). Jag ar osaker pa Palm Beach county, men vet att Dade och jag tror Broward ocksa har forbud mot bade pitbulls och rottisar. Palm Beach county ar en av de rikaste counties i USA och det borde darfor vara procentuellt farre pitbulls, tillexempel, an i en mer 'varierad' kommun.

Jo jag vet! Eftersom det är en pundare och ingen som du förmodlingen vill ha något att göra med så kommer du att få stå för allt själv. Polisen gör absolut ingenting för att hjälpa dig som verkligen behöver det.....polisen har viktigare saker för sig...som att dricka kaffe och äta kakor. hoppas verkligen att allt blir bra med din hund....Ps Du kan få en viss del från ditt försäkringsbolag...

En sak till!!! Du skulle kunna ringa till polisens chefsjurist på dessa frågor ( Jan Wretborn ) men du får nog samma svar som jag fick....han var en riktig tomte och borde inte jobba där han gör.

Nu är tråden ett år gammal. Men det hade varit intressant att veta hur det gått för ts?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka