Min hund blev attckerad av en pitbull, vad gäller?

Sv: Min hund blev attckerad av en pitbull, vad gäller?

Min hund blev attackerad av en ”pitbull” som hade min vovve i ett stadigt grepp om nacken och vägrade släppa. Min hund skrek och vi stod där jag, min sambo och ägaren till den hunden.

Först försökte han dra loss hunden, men den släppte inte greppet om min. Till slut tog han och klämde till i anus/testiklar och då släppte hunden.

Jag har även en licensfri försvarssprej köpt på teknikmagasinet. När jag gick med min hund på områden där jag vet att det kan komma hundar som bits så har jag den med mig. Skulle inte tveka att använda den för att försvara både mig och hunden.

Har du skickat en faktura på alla kostnader? I så fall kan du skicka en påminnelse och där skriva att är det inte betalt inom x-dagar så går det till kronofogden.

Kronofogden hjälper dig att fylla i blanketten om du ringer dem. Blanketten finns på hemsidan.
Du skickar in den och får sen betala 400kr så sköter kronofogden resten, de börjar med att skicka ett rek.brev till den som är skyldig dig pengar där den ska erkänna sin skuld. Sen betalar den eller så blir det utmätning.
Du får dina pengar + ränta som du själv bestämmer. Sen får du dessutom ta betalt 600kr för eget arbete med de fakturor du skickat.

Jag gjorde detta till en fodervärd som inte betalade försäkringen eller hemtransport av hästen. Total rörde det sig om 2.500kr. Det enda jag behövde göra efter jag betalat de där 400kr var att lämna mitt kontonummer till fogden, så fick jag in pengar där varje månad.

300/340 kr annars och det skickas ett brev, ej rek. Ränta maximerad om ni inte avtalat annat. För korrekt information kolla kronofogdens hemsida.

Nej, det är nog en blandning mer eller mindre. Men den ser säkert ut som en pitbull och säkerligen dennes föräldrar med.

Pitbulls är särskilt uppfödda för att vara otroligt vänliga mot människor, eftersom människor skulle kunna gå emellan i hundfighter utan att själva bli attackerade.

Kan ju vara fler raser än amstaff i denna "pitbull". Sen är ju en renrasig hund troligen stabilare i huvudet än en random blandning (som säkert kan tänkas ha lika hattigt ägda släktingar som den pundaren som har hunden nu).

Tycker man borde kunna kräva att en sån hund avlivas (eller fråntas från sin ägare), om den är polisanmäld flertalet gånger efter att ha bitit flertalet hundar. Hundar har ju blivit avlivade för mindre företelser än så. :cool:

Kl
Usch! Det är ju verkligen sånt här som inte får hända. Varför skaffar sig vissa människor hund? Antar att det är något vi aldrig kommer få svar på..

Hoppas att din hund klarar sig utan några större men.

Vi har tyvärr problemet med "pundare" som skaffar sig pitbull-liknande hundar i den lilla stad jag bor i också. Finns ett specifikt fall med en omplaceringshund som en (förvisso föredetta) pundare har tagit hand om.
Han tror antagligen att han han gör en god gärning, men grejen är att hunden är extremt osäker och rädd för både hundar och människor. Detta visar den genom att skälla, morra och försöka attackera förbigående..

Nu har han munkorg på den, vilket visserligen är förståndigt. Men självklart skulle det bästa för den här hunden vara att få somna in.

Att går runt med ett aggressiv, pitbull-liknande hund i munkorg spär ju tyvärr på ryktena ännu mer och vi med vänliga, fina kamphundar hamnar i kläm.

Lite offtopic. Men hoppas som sagt att det går bra med dig vovve och att hunden avlivas.

Amen.. Hunden är en renrasig pitbull dock inte reggad! Idioten fick hunden för han var tillsammans med tjejen som har pappan, när det sen separerade hamnade hunen hos honom..

Amen.. Hunden är en renrasig pitbull dock inte reggad! Idioten fick hunden för han var tillsammans med tjejen som har pappan, när det sen separerade hamnade hunen hos honom..

Känns inte som om det är någon som har koll på om det verkligen är en renrasig APBT eller ej när hunden inte är reggad. Som någon skrev innan, det finns mycket få renrasiga pitbulls i Sverige men det är många blandraser som går under det samlingsnamnet bara för att de har samma utseende. Avlar man på renrasiga APBT känns det som om man vill ha mer koll på valparna och regga dom eftersom det är så pass mycket pengar inblandade.

Men vad vet jag, konstigt folk finns det ju överallt!

Hundar KAN vara oreggade OCH renrasiga. Det är fullt möjligt!! Lovar!!

Men rätt sällsynt?
Ett registreringsbevis är ju ett bevis på att en hund är av en viss ras utan inblandning med andra raser. Om man parar och föder upp utan reg-bevis med i bilden, så är det ju svårt att helt veta om hundarna man parar med är 100 % rasrena. Då gäller ju bara en ägares ord eller liknande. "Ja, absolut det är en helt renrasig pitbull, hans pappa kommer från USA och hans farfar var reggad"....O.s.v.

Om man har renrasiga hundar finns ingen anledning till varför man inte skulle regga dem för att säkerställa deras ursprung o.s.v. Så..de flesta oreggade är nog inte helt renrasiga.

Men nog med off topic.

Men rätt sällsynt?
Ett registreringsbevis är ju ett bevis på att en hund är av en viss ras utan inblandning med andra raser. Om man parar och föder upp utan reg-bevis med i bilden, så är det ju svårt att helt veta om hundarna man parar med är 100 % rasrena. Då gäller ju bara en ägares ord eller liknande. "Ja, absolut det är en helt renrasig pitbull, hans pappa kommer från USA och hans farfar var reggad"....O.s.v.

Om man har renrasiga hundar finns ingen anledning till varför man inte skulle regga dem för att säkerställa deras ursprung o.s.v. Så..de flesta oreggade är nog inte helt renrasiga.

Men nog med off topic.

TS vet vem uppfödaren är, uf har "gett" bort hunden till sitt ex som "råkar" vara pundare...varför kan det inte vara sant?
Det finns så mycket mer som ingen av oss andra på forumet känner till, så varför fundera på om den va renrasig eller ej...

Knapplån

För mig är det helt skrattretande att det blivit en större diskuss över hurvida hunden är renrasig eller ej än själva händelsen. Tycker inte TS kastat någon skit på rasen i sig (då hade ju rasdiskussen om reggad/äkta/renrasig varit betydligt mer befogad).

Till TS. Fruktansvärt tråkigt med din fina hund, hoppas han repar sig fort!

Knapplån

För mig är det helt skrattretande att det blivit en större diskuss över hurvida hunden är renrasig eller ej än själva händelsen. Tycker inte TS kastat någon skit på rasen i sig (då hade ju rasdiskussen om reggad/äkta/renrasig varit betydligt mer befogad).

Till TS. Fruktansvärt tråkigt med din fina hund, hoppas han repar sig fort!

Håller helt med dig.. för mig spelar det ingen roll om det hade varit en schäfer, golden eller ja, you name it.. men nu råkade det vara en pitbull.. Och just den här hunden kan inte hållas ansvarig för att den blivit så här.. den skulden bär idioten som äger honom:(

Min renrasiga och mycket fina hund var 100% renrasig siberian husky, men oreggad. Hon var registrerad i Svenska kennelklubben, eftersom hon var chipmärkt, men jag hade inget reg.bevis, stamtavla eller dylikt. Varför? Uppfödaren tyckte att det var för jobbigt att registrera kullen, eftersom det låg en tjuvparning bakom, med en hane hon inte önskade använda. Så hon valde att agera i det dolda. (Jag vet om 2 valpar, varav den ena var min, som fick nya hem. De andra fick nog en spruta istället...)
(Och nej, i mina ögon var hon inte helt seriös, men det kom jag fram till efteråt. Hon själv ansåg sig vara seriös och hon var insatt och kunnig inom rasen. Hennes egna hundar var riktigt fina.)

Så ja, även oreggade hundar kan vara 100% renrasiga.

Usch och fy! Jag minns den där ångesten och oron så väl, när ens vän blivit biten. Jag höll på att förlora min när hon blev hårt biten i frambenet/armbågen, men tack vare duktiga veterinärer läkte hon ihop och kunde ge oss ett bra avslut.

Hoppas du får hjälp i ärendet och att din hund läker ihop bra!

Håller helt med dig.. för mig spelar det ingen roll om det hade varit en schäfer, golden eller ja, you name it.. men nu råkade det vara en pitbull.. Och just den här hunden kan inte hållas ansvarig för att den blivit så här.. den skulden bär idioten som äger honom:(

:bow::bow::bow:

Har hunden inte stamtavla kan den inte vara reggad i SKK, möjligtvis i deras ägarregister, men det säger inget om dess renrasighet.
Per definition är en hund renrasig om den finns i rasens stambok.

Din hunds uppfödare borde ha anmälts till SKKs Diciplinnämnd, hon torde ha fått en varning, ev reggförbud i något år ev blivit utesluten.

Vill man inte stå för en kombination så sprutar man tiken.

Jag vet. Min hund var bara reggad i chip-registret, vad det nu heter.

Det var flera saker hon borde ha gjort, men som inte blev av. Hundarnas renrasighet ändrades inte för det.

Hanen skulle sändas tillbaka till ägaren och tiken paras med annan hane vid ett senare löp. Så var hennes plan, men så blev det inte. Valparna blev ändå rena huskys, slarv från uppfödaren ändrar inte generna.

Vad har det för betydelse om hunden var renrasig eller inte .
Det är lika illa .

Man blir så förbannad att folk inte kan hantera sina hundar .:devil:

Nej slarv ändrar inte generna, men är hunden inte stambokförd så kategoriseras den som icke tillhörande rasen i fråga = blandras.

Det heter ägarregistret.

Vad har det för betydelse om hunden var renrasig eller inte .
Det är lika illa .

Man blir så förbannad att folk inte kan hantera sina hundar .:devil:

Det spelar absolut ingen roll egentligen. Men jag tycker bara man ska vara försiktig med att säga att en hund exempelvis är en renrasig apbt när man inte vet att så är fallet, till 100 %. Den här rasen har redan fått så mycket "skit" på sig, mycket tack vare blandraser med pitbull-utseende som omnäms som renrasig pitbull i media efter att de varit med i liknande incidenter som denna.

Det är mycket tråkigt för de människor som kämpar och bedriver seriös och kostsam avel för att ta fram trevliga apbt, eftersom rasen får ett så befläckat rykte. Just därför tycker jag det är viktigt att man är noga med att ta reda på rasen ordentligt innan man nämner något om den i media.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka